Toon posts:

Google account gehackt door Phishing ?

Pagina: 1
Acties:

• Rico66
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-02-2022
Beste forum leden,

Mijn zoon kwam vandaag bij mij dat hij veiligheidsmeldingen kreeg van pogingen zijn Googleaccount en zijn email te veranderen en tevens was zijn Facebook en instagram gehackt.
Bij navraag is er het volgende gebeurd;

Iemand liet hem zijn kapotte telefoon zien en vroeg of mijn zoon er eentje te leen had.
De volgende dag had mijn zoon zijn factory geresette telefoon gegeven en even later kwam die jongen vragen of mijn zoon zijn Google account wilde afmelden en er stond ook een scherm waarop stond "wilt u zich afmelden van deze telefoon ?"
Vervolgens moest mijn zoon de Google mail en wachtwoord ingegeven.
Hierop werd gevraagd wilt u doorgaan met dit account waarop hij op nee heeft gedrukt.

Inmiddels hebben we de accounts weer hersteld en voorzien van betere beveiliging.
Tevens niet bekende en aangemelde devices verwijderd.
Maar de wachtwoorden van diverse sites kunnen natuurlijk wel gedownload en bij de belangrijkste hebben we het wachtwoord gewijzigd.

We gaan de persoon confronteren.
Maar eerst wil ik nog wat zaken weten om echt uit te sluiten dat het geen toevallige samenloop van omstandigheden is.

Bij mijn weten is het bij Android niet nodig een telefoon of account af te melden met accountmail en wachtwoord na een reset of wel ?
Indien het antwoord hierop nee is, is dit dan een (nieuw) trucje van misleiding en phishing om iemand
zijn Google account te ontfutselen ?
Moeten we nog op meer zaken bedacht zijn dan bovenstaand ?

Vast bedankt voor jullie reacties.

Om herkenning te voorkomen heb ik niet relevante zaken vaag gehouden zoals relatie tot de persoon en toestel type.

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:12
Rico66 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:45:
Bij mijn weten is het bij Android niet nodig een telefoon of account af te melden met accountmail en wachtwoord na een reset of wel ?
Indien het antwoord hierop nee is, is dit dan een (nieuw) trucje van misleiding en phishing om iemand
zijn Google account te ontfutselen ?
Moeten we nog op meer zaken bedacht zijn dan bovenstaand ?
Het antwoord hierop is dat het weldegelijk nodig is om het account af te melden. Na een factory reset kun je geen nieuw/ander account instellen zonder de vorige eerst af te melden.
Toevallig liepen we daar zelf enige tijd geleden tegenaan toen we het oude toestel van mijn vrouw weggegeven hadden aan een familielid.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:23
Toeval kan natuurlijk. Gewoon vragen is het makkelijkst. Maar volgens mij kan je bij de grote diensten gewoon zien waarvandaan iemand ingelogd heeft. Check dat eerst even.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:51
ninjazx9r98 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:12:
Het antwoord hierop is dat het weldegelijk nodig is om het account af te melden. Na een factory reset kun je geen nieuw/ander account instellen zonder de vorige eerst af te melden.
Hangt af hoe je het toestel gereset hebt. Als je het vanuit de instellingen doet wordt het account meteen verwijderd. Sowieso krijg je niet de vraag om een account af te melden, maar in te loggen met een account dat eerder op het toestel is gebruikt.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:00
Hier kun je alles ineens uitloggen: https://myaccount.google.com/security

Na een fd reset/gewiste telefoon kan je je oude account direct weer gebruiken, zonder eerst uit te loggen.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu je dan toch met wachtwoorden etc bezig bent: laat je zoon gebruik maken van een passwordmanager op computer en telefoon. Zet daarbij ook 2FA aan zoveel je kunt. Die combinatie scheelt al een heleboel ellende.

• Rico66
hcQd schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Hangt af hoe je het toestel gereset hebt. Als je het vanuit de instellingen doet wordt het account meteen verwijderd. Sowieso krijg je niet de vraag om een account af te melden, maar in te loggen met een account dat eerder op het toestel is gebruikt.
Hij heeft het toestel vanuit het Android systeem gereset en daar voor factory reset gekozen.
Maar het klopt dus wel dat je eerst even moet inloggen met het oude account op het toestel om hem werkend te krijgen ?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 21:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Rico66 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Hij heeft het toestel vanuit het Android systeem gereset en daar voor factory reset gekozen.
Maar het klopt dus wel dat je eerst even moet inloggen met het oude account op het toestel om hem werkend te krijgen ?
Wanneer je factory reset doet zonder eerst account te verwijderen zal je idd in moeten loggen met het Google-account om het toestel te ontgrendelen. Je krijgt daarna ook de vraag of je het account wel of niet wil toevoegen aan het toestel.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:51
Rico66 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:22:
[...]

Nee, dan niet. Wel als je het toestel vanuit de recovery reset.

• Rico66
FooLsKi schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Wanneer je factory reset doet zonder eerst account te verwijderen zal je idd in moeten loggen met het Google-account om het toestel te ontgrendelen. Je krijgt daarna ook de vraag of je het account wel of niet wil toevoegen aan het toestel.
Ja die vragen zag mijn zoon inderdaad en daarna heeft die niet toevoegen gekozen.
Dus daar zal niets achter hebben gezeten.
Als ik alles nu op een rijtje zet vermoed ik dat die persoon heeft mee gekeken met het invoeren van zijn wachtwoord en dat die daarmee naar zijn mail is gegaan en zijn social media accounts

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-05 11:52
Rico66 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:14:
[...]

Ja die vragen zag mijn zoon inderdaad en daarna heeft die niet toevoegen gekozen.
Dus daar zal niets achter hebben gezeten.
Als ik alles nu op een rijtje zet vermoed ik dat die persoon heeft mee gekeken met het invoeren van zijn wachtwoord en dat die daarmee naar zijn mail is gegaan en zijn social media accounts
Of je zoon is onhandig geweest en heeft een niet al te complex wachtwoord gebruikt voor al zijn accounts. Nu ga je wellicht iemand aanspreken die zich van geen kwaad bewust is.

• Rico66
Marber schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Of je zoon is onhandig geweest en heeft een niet al te complex wachtwoord gebruikt voor al zijn accounts. Nu ga je wellicht iemand aanspreken die zich van geen kwaad bewust is.
Lees het eerste bericht nog eens goed.
De vraag hier is juist de reden om uit te sluiten dat we niet iemand onterecht gaan aanspreken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee