Toon posts:

PC herkent M2 SSD opeens niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-02 17:52
Mijn vraag
Na het proberen te switchen van Fastboot naar Ultrafastboot in mijn Gigabyte utility in Windows (moederbord: Gigabyte X470 Aorus Ultra Gaming), herkent mijn PC mijn M2 SSD niet meer.
Ik kreeg de melding bij het opstarten van mijn PC "Reboot and select proper Boot Device or insert media in selected boot device and press a key". In het begin wilde mijn PC mijn toetsenbord niet eens meer stroom geven. Na het verwijderen van de batterij van uit mijn moederbord was dit gelukkig wel weer zo en kan ik dus ook in de BIOS.
Mijn M2 SSD was mijn OS-schijf en die wordt niet meer gevonden. Ook in de BIOS/UEFI instellingen zie ik de M/2 SSD niet terug.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Moederbord batterijtje heb ik er een seconde of 30 uitgehad, een hard reset van de bios middels de reserknop en powerknop voor 30 seconden terwijl de voedingskabel eruit lag.

Momenteel heb ik het systeem weer draaiende middels een oude externe schijf waarvanaf ik nu Windows draai.

In schijfbeheer wordt de M2 SSD niet getoond. Wel de twee Samsung 1TB HDD's die als dynamisch getoond worden omdat ze in Raid stonden in de oude situatie toen alles nog werkte.

Wat kan er veranderd zijn dat mijn SSD opeens niet meer gedetecteerd wordt?

Ik las hier dat het ook zou kunnen dat de schijf gewoon kapot is (mijn SSD komt uit dezelfde serie)? Is dat inderdaad mogelijk? Zomaar van het ene op het andere moment door een aanpassing als die ik wilde maken?

[Voor 24% gewijzigd door Kenju op 30-01-2021 21:52]

Alle reacties

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CSM uit- of aanzetten.
(ergens onder het BOOT tabje in je BIOS) ik ken Gigabyte BIOS' totaal niet maar CSM zou je probleem wel eens kunnen zijn.

• Kenju
bierschuit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:18:
CSM uit- of aanzetten.
(ergens onder het BOOT tabje in je BIOS) ik ken Gigabyte BIOS' totaal niet maar CSM zou je probleem wel eens kunnen zijn.
Helaas, bracht geen verschil. Dank voor de suggestie though....

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Kenju schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:41:
Mijn vraag
Zomaar van het ene op het andere moment door een aanpassing als die ik wilde maken?
Hierdoor denk ik eerder dat de schijf juist niet kapot is, maar dat dit door je aanpassingen komt. Ziet het bios je schijf wel?

• bierschuit
  • Niet online
In Windows als je Command Prompt opent als admin en dan commando diskpart druk op enter met als nieuw commando list disk , krijg je dan wel de lijst met correct aantal schijven?

• Kenju
NimRod1337 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Hierdoor denk ik eerder dat de schijf juist niet kapot is, maar dat dit door je aanpassingen komt. Ziet het bios je schijf wel?
Nee. Ik gaf het in de openingspost ook al aan. Misschien niet duidelijk met 'het' (aangepast :)). Maar als ik daar bijv. de bootschijven moet kiezen zie ik alleen de Samsungs en de externe schijf die ik nu gebruik.

• Kenju
bierschuit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:38:
In Windows als je Command Prompt opent als admin en dan commando diskpart druk op enter met als nieuw commando list disk , krijg je dan wel de lijst met correct aantal schijven?
Nee, dan zie ik alleen de twee Samsungs en de externe schijf die nu mijn opstartschijf is.

• NimRod1337
  • Nu online
Kenju schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:39:
[...]

Nee. Ik gaf het in de openingspost ook al aan. Misschien niet duidelijk met 'het' (aangepast :)). Maar als ik daar bijv. de bootschijven moet kiezen zie ik alleen de Samsungs en de externe schijf die ik nu gebruik.
Probeer een andere PC zou ik zelf doen.

• bierschuit
  • Niet online
AHCI staat ook geselecteerd in je BIOS? Het moet in je BIOS zitten want een Ultra Fast Boot blaast niet een SSD/HDD op.
Verder kan ik me zo niets voor de geest halen. Kan soms zo voor de hand liggen dat je iets totaal niet ziet.

• Kenju
NimRod1337 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Probeer een andere PC zou ik zelf doen.
Die heb ik helaas niet beschikbaar met een M2-slot.

• Kenju
bierschuit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:46:
AHCI staat ook geselecteerd in je BIOS? Het moet in je BIOS zitten want een Ultra Fast Boot blaast niet een SSD/HDD op.
Verder kan ik me zo niets voor de geest halen. Kan soms zo voor de hand liggen dat je iets totaal niet ziet.
Jep. En dat laatste idee had ik ook, maar ik weet nu echt niet meer wat het kan zijn. Misschien gewoon een keer loshalen en weer inpluggen? Niet echt een logische stap, maar....

[Voor 19% gewijzigd door Kenju op 30-01-2021 21:54]

• NimRod1337
  • Nu online
Kenju schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Die heb ik helaas niet beschikbaar met een M2-slot.
Dan toch even naar op zoek denk ik.

• bierschuit
  • Niet online
Kenju schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:50:
[...]

Jep. En dat laatste idee had ik ook, maar ik weet nu echt niet meer wat het kan zijn. Misschien gewoon een keer loshalen en weer inpluggen? Niet echt een logische stap, maar....
Ja en misschien wat meer rigoreus, je RAID array eruit en geen enkel USB device aangesloten houden behalve keyboard/muis en je SATA SSD.

• Kenju
bierschuit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Ja en misschien wat meer rigoreus, je RAID array eruit en geen enkel USB device aangesloten houden behalve keyboard/muis en je SATA SSD.
Dit inmiddels ook gedaan. Helaas geen solaas. Ik heb een andere M.2 SSD besteld en kijk even of die het wel doet. Zo wel, dan gaat de Crucial op voor garantie...
Voor alle duidelijkheid, het updaten van mijn BIOS gaat geen verschil maken toch?

[Voor 23% gewijzigd door Kenju op 31-01-2021 14:38]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee