Toon posts:

Betere wifi op zolder

Pagina: 1
Acties:

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
Ik ben momenteel niet meer zo up-to-date voor wat betreft de mogelijkheden en wat er precies voor voor hardware er is, vandaar mijn vraag hier op Tweakers

Wat is er aan de hand?
Mijn zoontje slaapt op zolder en wilt sneller internet. Ik werk thuis veel thuis en stabiel wifi vind ik ook wel prettig.
Ik wil echter geen gat boren vanuit onze slaapkamer naar zolder.

Wat hebben we nu?
Internet komt van Delta internet (250Mbps down 50 Mbps up) binnen op hun modem (Sagecom Fast3890) aan de achterzijde van de woning (gewoon rijtjeshuis bouwjaar 1974 betonbouw)
Hierop zijn de 2,4 en 5ghz wifi geactiveerd.
Echter is het bereik op zolder en aan de voorzijde op de 1e verdieping van het huis wat minder.
Mijn zoontje zit op zolder aan de achterzijde, ik werk aan de voorzijde 1e verdieping.
Een jaar of 8 geleden heb ik een oude linksys Wrt160n op onze slaapkamer (achterzijde huis) aangesloten met een UTPkabel en hier een accespoint van gemaakt, zodat er boven beter bereik was. wifi 2,4Ghz. Dit was altijd goed genoeg voor oa muziek luisteren.
Nu de kinderen ouder worden en ik thuis werk wordt er 'zwaarder' internet verlangd en zou ik het wifi punt boven willen upgraden naar 5Ghz (2,4Ghz).
mijn zoon en ik hebben beide de TPlink T4U wifi single.

Wat wil ik?
Een simpele oplossing. Ik wil dus geen gaten boren.
Het mooiste leek mij qua model zo'n wifi versterker. Die steek je zo in het stopcontact (in onze slaapkamer) en steekt van onder de UTP kabel erin en klaar.
Maar wat ik heb kunnen vinden bestaat zo'n apparaat helaas niet.

Wat heb ikzelf kunnen uitvinden?
Weer dezelfde oplossing, dus een modernere router en weer instellen als accespoint (maar dat was best een werkje kan ik me herinneren)
Of
Een wifi versterker. Hier heb ik weinig ervaring mee. Hoe krachtig zijn deze?

De router en de plek voor de accespoint of wifi versterker zitten dus ongeveer 3 meter vanelkaar, enkel gescheiden door een betonnen plafond.
Mijn zoon zit daar weer 3 meter boven.
Ik zit aan de voorkant, dat is ongeveer een meter 12 van het wifipunt op onze slaapkamer.

Wat is voor ons de beste oplossing?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Upgraden naar 5GHz heeft geen zin zodra er muren tussen de ruimtes zitten. 5GHz komt daar veel minder goed doorheen dan 2,4GHz.

Een gemiddelde wifi versterker of extender is ook niet wat je wilt, daarmee gaat de snelheid gemiddeld gehalveerd worden. Uiteraard kan dit met de betere modellen weer wel zonder snelheidsverlies.

Het handigste is dat je gaat kijken of je in de buurt van je modem/router een wandcontactdoos kunt plaatsen die op dezelfde groep zit als de kamer van je zoon. Zo kun je via een powerline werken wat tegenwoordig erg stabiel is. De enige voorwaarde daarvoor is dat beide kanten op dezelfde groep zitten. Doorgaans zit de zoldergroep niet op die van de begane grond, vandaar een wandcontactdoos bijplaatsen die wel op die groep zit. (in mijn geval had ik het via de aparte wasmachine groep gedaan die rechtstreeks naar zolder gaat).

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:48
Wat je zoekt heet gewoon een accespoint? Er zijn meerdere modellen die je gewoon in het stopcontact steekt en bedraad kunnen werken?

Overigens kun je sommige ook middels poe van stroom voorzien, als de stroomvoorziening je probleem is.

• DutchOx
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-03 15:38
Voor stabiel is de voorkeur toch echt een extra kabel, maar zoals je zei gaat dat niet op.
Wellicht dat een mesh netwerk een optie is?
sypie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:54:
Het handigste is dat je gaat kijken of je in de buurt van je modem/router een wandcontactdoos kunt plaatsen die op dezelfde groep zit als de kamer van je zoon. Zo kun je via een powerline werken wat tegenwoordig erg stabiel is. De enige voorwaarde daarvoor is dat beide kanten op dezelfde groep zitten. Doorgaans zit de zoldergroep niet op die van de begane grond, vandaar een wandcontactdoos bijplaatsen die wel op die groep zit. (in mijn geval had ik het via de aparte wasmachine groep gedaan die rechtstreeks naar zolder gaat).
Als dat op een zelfde groep moet zitten: Misschien dat slaapkamer achterzijde en zolder achterzijde op diezelfde groep zitten? Dan kan bestaande kabel op slaapkamer achterzijde gebruikt worden voor powerline.
Zover ik weet maakt verschillende groepen niet uit...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beste oplossing: kabel leggen. Gat boren en hem voorzien van een kabel.

Alternatief: Upgrade die Linksys WRT160N voor iets moderns met goed 2.4 GHz en 5 GHz. Op dat gebied is vooruitgang geboekt. Een WRT160N is ook alweer 12 jaar oud en heeft geen externe antennes. Pak iets moderns met goede antennes en je boekt waarschijnlijk al winst.
Of het genoeg is kom je dan vanzelf achter. En als het niet bevalt kan een andere router ook teruggestuurd worden als het moet.

Dat 5 GHz niet door muren heen komt is iets overdreven. Nee, het komt niet zo ver als 2.4GHz, maar twee dunne muren of een enkele dikkere gaat best. Ervaring: letter "d"-vormig huis. Fritz!box 1750E WiFi AP van de babykamer (bovenste bolling van "d"), door die voorgevel naar de kamer boven de garage (bovenste punt van "d") met client achter HR+ glas. Dat was 5 strepen 5 GHz met snelheden waar je zonder problemen mee kon gamen. Client WiFi betrof een ingebouwde Intel AX200 met externe antenne die ik op raamkozijn had staan. Tevens een huis van zelfde bouwjaar 1974. Beton en stenen.
Kabel is beter, maar met goed werkend 5 GHz WiFi kom je in de buurt.

Ander alternatief: Powerline adapters. Kan soms nog verrassend goed werken. Vooraf niet te zeggen hoe goed, dat zul je moeten testen.

[Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 30-01-2021 23:17]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• beunhaasbaas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 13:28

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
Er komt waarschijnlijk een oplossing

Onze provider heeft momenteel actie voor nieuwe klanten, die krijgen 3 MESH router / versterkers.

Ons Abo liep af en heb nu voor een jaar verlengd en krijg ook die 3 MESH versterkers.

1 gaat naar onze slaapkamer waar de oude Linksys staat, daar ligt ook de UTP kabel.

1 gaat naar zolder, naar mijn zoon zijn slaapkamer. die zit dan +- 3 meter van de 1ste.

De laatste gaat naar mijn werkkamer.

Ben benieuwd wat dit gaat brengen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

oude vervangen door oa pricewatch: Xiaomi Mi Router 4A en je zoon op 2.4GHz en jullie op 5GHz zetten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee