Toon posts:

AMD of Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• darkangel456
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01-2022
Ik zoek een?
CPU.
Waarom: Omdat ik mijn systeem wil gaan upgrade.
]Maar graag een goeie keuze wil maken wat nou de beste optie is tegenwoordig.
Mee bereiken? Livestreamen, edite/renderen content & gamen (tripple monitor setup, komt eraan te hangen)

Wat is je budget?
Budget wordt verrekend in het hele bedrag voor volledig setup.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
N.V.T. Informeer graag eerst welke ik nu het beste kan aanschaffen (AMD / Intel).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het oude systeem gaat niks van mee naar het nieuwe. (Omgeving? Als waarvoor gebruiken?)

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:54
Je geeft wat weinig informatie om een goed advies te kunnen geven. Vertel ons onder andere
  • Welke render software gebruik je?
  • Welke video edit software?
  • Wat ga je live streamen? Games of iets anders?
  • Welke games, welke resolutie, wil je de hoogste settings, of is soms hier en daar een medium/lagere setting ook goed?
Blender geeft als optimale requirements een acht core CPU met 32 GB RAM.

Bij Intel kom je dan bijvoorbeeld op
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 338,69€ 338,69
1MoederbordenASRock Z490 Steel Legend€ 169,90€ 169,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/32€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,54
En voor AMD
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 472,90€ 472,90
1MoederbordenMSI MAG B550M Mortar€ 139,15€ 139,15
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16€ 152,95€ 152,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 765,-

Volgens deze site wint de AMD in de meeste workloads, maar is ook iets duurder

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 30-01-2021 20:29. Reden: RAM bij Intel set-up aangepast]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:47
De 5600x is qua prijs beter vergelijkbaar met de 10700k, en dat kon nog wel eens spannend worden.
YouTube: AMD 5600X vs Intel 10700k - Mid Range CPU Battle!

De 10-core 10850k is zelfs nog goedkoper dan de 5800x.
Alle 4 hebben een vergelijkbare prijs/performance, afhankelijk van wat je ermee gaat doen.

[Voor 98% gewijzigd door mitsumark op 30-01-2021 21:23]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:54
mitsumark schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:10:
De 5600x is qua prijs beter vergelijkbaar met de 10700k, en dat kon nog wel eens spannend worden.
YouTube: AMD 5600X vs Intel 10700k - Mid Range CPU Battle!

De 10-core 10850k is zelfs nog goedkoper dan de 5800x.
Alle 4 hebben een vergelijkbare prijs/performance, afhankelijk van wat je ermee gaat doen.
Dat is inderdaad de vraag hier - Blender schaalt inderdaad goed over meer cores, de Intel Core i9-10850K is daar wat sneller, in gaming zijn ze alle vier gelijkwaardig - alleen verstoken de Intels daar een paar Watt meer voor.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Het hangt er ook erg vanaf wat je wilt kunnen aansluiten.
Heb je Thunderbolt 3 nodig?
Heb je een capture kaart nodig? Wat voor aansluitingen heeft die nodig, hoeveel PCIe lanes?
Wat voor storage/SSDs/netwerk ?

Wat voor programma's gebruikt je? Zijn die beter geoptimaliseerd voor Intel of voor AMD?
Wat voor videokaart wil je gebruiken?

Welke programma's gebruik je? Schalen die nog goed naar 12 en 16 core CPUs, want dan is AMD interessanter, of schalen die beter met hoge single-core clocksnelheden, of snellere geheugen snelheden, want dan is Intel beter.

Als je dat soort vragen niet kunt beantwoorden, gooi dan een munt op.

• darkangel456
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-01-2022
Zal bij deze even de vragen die gesteld zijn even beantwoorden.
(excuses voor de weinige informatie)

Q Welke render software gebruik je?
A: Ik gebruik voor zowel edite en renderen Resolve.

Q: Wat ga je livestreamen?
A: Voornamelijk games.

Q: Welke games, welke resoluties?
A: Van alles en nog wat, voornamelijk nieuwste games.
Kwaliteit voor het gamen 4K, IPS, 144Hz, of hoger. (De aantal Hz bekijk ik later nog, 144Hz als minimum)
Grafische setting games, moet gewoon sky high zijn (high/ultra). (beste ervaring mijn mening/ervaring)

Q: Capture kaart nodig?
A: Ja, hier komt een 4K capture kaart in te hangen.

Nog aanvullende informatie nodig hoor het graag.

Extra vraag vanuit mijzelf

Heb op forum wat gelezen dat Intel met een dikke CPU gaat komen die boven AMD weer zou uitkomen.
Dit als reactie op threadripper 3990X van AMD.
Weet niet of het zich loont hierop te wachten, eer ik ga kiezen welke CPU ik het beste kan pakken?

Ben zelf ook van flinke overkill systemen maken die lang meegaan. (zie wenslijsten)
Mijn huidige setup draait nu al 10+ jaar nog alle spellen, en begint nu toch echt achter te raken op CPU gebied.

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:51

SubSense

Not your keys, not your coins

Grappig, gisteren deze youtuber zitten kijken.
Check maar even. AMD or Intel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee