Toon posts:

M.2 SSD op een GA-Z97X-Gaming G1 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daniel_den_Toom
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-09-2022
Ik heb een PC gekocht met een GA-Z97X-Gaming G1 moederbord, maar hier zit een SSD van maar 128GB in.
Zelf heb ik wat meer nodig (zat te denken aan 1TB). Het liefst wil ik een M.2 SSD vanwege de snelheid, maar het moederbord heeft hier geen slot voor.

Is het mogelijk om een PCI-E naar M.2 adapter te gebruiken met dit moederbord en hier ook naar te booten? Zo ja, als ik deze in een van de twee 16x slots doe, kan ik dan van de andere 16x slot nog de volledige bandbreedte gebruiken? En zou de SSD even snel zijn als via een reguliere M.2 slot?

Bij voorbaat dank!
Daniel

Beste antwoord (via Daniel_den_Toom op 31-01-2021 03:04)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je eerst moet kijken of je x16 sloten bifurcation ondersteunen. Anders heeft het alleen zin om een enkele x4 lane SSD in een x16 slot te steken. Daarnaast moet je kijken wat voor PCIe layout je systeem heeft. De chipset bied 8 PCIe 2.0 lanes, en de CPU bied meestal 16 lanes x16 (maar deze zijn 3.0), in de configuraties
1x16, 2x8, of 1x8+2x4. Hoe het geïmplementeerd is hangt van de moederbord fabrikant af.

Lang verhaal kort, je hebt 24 PCIe lanes, waarvan 8 traag/via chipset (dus met een bottleneck cpu, en soms gebruikt). Wat je zag is dat borden met nvme in die tijd dan soms zelfs maar 2x een PCIe 2.0 lane hadden...

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:59
Waar heb je die theoretische snelheid voor nodig. In dagelijks gebruik is een SATA 600 ssd niet merkbaar trager dan een nvme.

• Daniel_den_Toom
Uszka schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:13:
Waar heb je die theoretische snelheid voor nodig. In dagelijks gebruik is een SATA 600 ssd niet merkbaar trager dan een nvme.
Ik weet dat het in het dagelijkse gebruik weinig verschil zal maken, maar een M.2 SSD is niet veel duurder dan een SATA 600 SSD (en een adapter ook maar zo'n €20). Ik doe vrij veel met m'n PC en wil ook een NAS neerzetten, daar zou het denk ik wel handig voor zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:59
Ga je een videokaart gebruiken?

• Daniel_den_Toom
Uszka schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:06:
Ga je een videokaart gebruiken?
Ja, zag wel al dat het mogelijk is om PCI-E 16x te gebruiken op twee slots tegelijk (zelfs mogelijk om 16/0/8/8 of 8/8/8/8 te doen).

Ik zag ook op de website van Gigabyte dat er sinds BIOS versie F7 ook mogelijk is om NVME drives te gebruiken, het is alleen de vraag of ik die dan ook kan booten, en of er een verschil in snelheid zou zijn t.o.v. een reguliere M.2 slot.

[Voor 30% gewijzigd door Daniel_den_Toom op 30-01-2021 22:29]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik denk dat je eerst moet kijken of je x16 sloten bifurcation ondersteunen. Anders heeft het alleen zin om een enkele x4 lane SSD in een x16 slot te steken. Daarnaast moet je kijken wat voor PCIe layout je systeem heeft. De chipset bied 8 PCIe 2.0 lanes, en de CPU bied meestal 16 lanes x16 (maar deze zijn 3.0), in de configuraties
1x16, 2x8, of 1x8+2x4. Hoe het geïmplementeerd is hangt van de moederbord fabrikant af.

Lang verhaal kort, je hebt 24 PCIe lanes, waarvan 8 traag/via chipset (dus met een bottleneck cpu, en soms gebruikt). Wat je zag is dat borden met nvme in die tijd dan soms zelfs maar 2x een PCIe 2.0 lane hadden...

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:37:

Dit was dus ook een van m'n vragen, of het moederbord wel meer dan 16 lanes totaal aankan. Blijkbaar kan dit wel gewoon. Hij heeft 4 sloten, twee kunnen max 16 aan, twee max 8. Mocht een van de twee met max 8 gebruikt worden wordt de gekoppelde 16x slot ook max 8x. Het is dus mogelijk om 16/0/0/0 of 16/0/16/0 of 16/0/8/8 of 8/8/8/8 etc. te gebruiken. Allemaal overigens 3.0.

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee. Dat kan dus niet. Je moet twee dingen gaan bekijken:

- Waar is een slot op aangesloten
- Hoe is een slot geconfigureerd.

Wat je bij veel van dit soort borden zag, ze zijn ondertussen 7 jaar oud, is op het moment dat er "SLI" op staat, dat er twee sloten op de CPU zijn aangesloten. De onderste was dan meestal ook maar x8 'wired', en op het moment dat je er ook maar IETS in stak, werd de bovenste ook naar 8x gezet, zonder dat je er ook maar iets mee kon doen. Op het moment dat het bord tri-sli had, was het zelfs erger, want dan was het derde x16 slot maar wired voor x4, en op het moment dat daar iets in ging, was de middelste ook gelijk x4 (en vanzelfsprekend de bovenste x8). Uit de CPU komen nou eenmaal nooit meer lanes, en hubs zitten niet op dit soort bordjes (naast dat ze niet nuttig zijn, een hub geeft niet magisch meer bandbreedte).

Zit iets onder de chipset, dan is het verhaal ineens een stuk complexer. Immers, vanaf PCIe komt ook USB, S-ATA, en andere gadgets op het moederbord. Heeft het bord veel S-ATA poorten, dan heb je kans dat je een keuze hebt tussen óf het onderste slot, óf poort 5+6 oid.

Je moet PCIe nooit kijken in concept van het moederbord, behalve dan hoe de implementatie daarop is gedaan. Je moet weten wat de limieten zijn van het silicon.

De handleiding van het moederbord is overigens erg duidelijk: https://download1.gigabyt...l_ga-z97x-gaming-g1_e.pdf --

Tussen CPU en sloten zit een reeks pex8747... een switch die van één 16 lane connectie, 48 lane maakt. Dat is welliswaar geconfigureerd als 2x16, 2x8; maar uiteindelijk komt het allemaal op één x16 bus terecht. Schiet je dus niks mee op qua snelheid.

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:57:
Nee. Dat kan dus niet. Je moet twee dingen gaan bekijken:

- Waar is een slot op aangesloten
- Hoe is een slot geconfigureerd.

Wat je bij veel van dit soort borden zag, ze zijn ondertussen 7 jaar oud, is op het moment dat er "SLI" op staat, dat er twee sloten op de CPU zijn aangesloten. De onderste was dan meestal ook maar x8 'wired', en op het moment dat je er ook maar IETS in stak, werd de bovenste ook naar 8x gezet, zonder dat je er ook maar iets mee kon doen. Op het moment dat het bord tri-sli had, was het zelfs erger, want dan was het derde x16 slot maar wired voor x4, en op het moment dat daar iets in ging, was de middelste ook gelijk x4 (en vanzelfsprekend de bovenste x8). Uit de CPU komen nou eenmaal nooit meer lanes, en hubs zitten niet op dit soort bordjes (naast dat ze niet nuttig zijn, een hub geeft niet magisch meer bandbreedte).

Zit iets onder de chipset, dan is het verhaal ineens een stuk complexer. Immers, vanaf PCIe komt ook USB, S-ATA, en andere gadgets op het moederbord. Heeft het bord veel S-ATA poorten, dan heb je kans dat je een keuze hebt tussen óf het onderste slot, óf poort 5+6 oid.

Je moet PCIe nooit kijken in concept van het moederbord, behalve dan hoe de implementatie daarop is gedaan. Je moet weten wat de limieten zijn van het silicon.

De handleiding van het moederbord is overigens erg duidelijk: https://download1.gigabyt...l_ga-z97x-gaming-g1_e.pdf --

Tussen CPU en sloten zit een reeks pex8747... een switch die van één 16 lane connectie, 48 lane maakt. Dat is welliswaar geconfigureerd als 2x16, 2x8; maar uiteindelijk komt het allemaal op één x16 bus terecht. Schiet je dus niks mee op qua snelheid.
Zie hier: https://www.tweaktown.com...clocking-guide/index.html
"Since this is the VRM section, I will cover two other atypical motherboard VRMs; the PEX8747's VRM and the USB DAC-UP VRM. Pictured above is the PEX8747 a 48 lane PCI-E 3.0 switch chip, it can be fed 8x or 16x PCI-E 3.0 lanes and it outputs 32x PCI-E 3.0 lanes downstream providing 4-way SLI and CrossFireX ability at 8x per slot. At 8 watts, this IC is one of the more power hungry ICs on the motherboard, and thus requires its own switching converter. A single RT8120 is a single phase PWM and it powers a single phase VRM using two Vishay SiRA18 MOSFETs."

Volgens mij maakt ie dus van 2x 16 (dus 32 lanes), 48 lanes

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Exact zoals ik zeg. Een switch. Het geheel zit dan alsnog met x16 aan de CPU. Je hebt niet magisch meer bandbreedte, wat je aansluit deelt nog steeds diezelfde x16. Er gaan 16 lanes die switch in, en er komen er in de config op jouw bord 32 weer uit. Er is op je hele bord, behalve die chip, géén 32 lanes aanwezig. Je CPU heeft er maar 16, je chipset maar 4.

Een ding wat niet duidelijk wordt is de mogelijkheid om te bifurcaten. Mocht dat niet kunnen, dan zou ik op die sloten geen nVME drives gooien. Ik zou het om te beginnen sowieso niet doen, want ondanks dat je moederbord er van kan booten, heb je nou eenmaal een mega-bandbreedte beperking daar, en enorme latency (er is een reden dat dergelijke chips niet meer aanwezig zijn tegenwoordig... AMD doet het met 20 lanes vanaf CPU, 16/8+8 graphics, en 4 storage, en daarnaast optioneel nog een aantal vanaf de chipset; Intel doet het tegenwoordig met meer lanes vanaf de chipset en kent nog steeds maar 16 lanes vanaf CPU).

Ik zou, voor performance, kosten, compatibiliteit (nvme drives + switches = lastig booten soms), en eigenlijk ALLES er omheen (en ja, ik zeg bewust ook performance) voor S-ATA drives gaan als je meer SSD's op deze machine wilt aansluiten.

[Voor 82% gewijzigd door Umbrah op 30-01-2021 23:24]

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:17:
Exact zoals ik zeg. Een switch. Het geheel zit dan alsnog met x16 aan de CPU. Je hebt niet magisch meer bandbreedte, wat je aansluit deelt nog steeds diezelfde x16.
Maar die switch maakt van 32 lanes 48 lanes. In de handleiding waar je naar verwijst:
2 x PCI Express x16 slots, running at x16 (PCIEX16_1~2)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16_1 slot; if you are installing two PCI Express graphics cards, it is recommended that you install them in the PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slots.
2 x PCI Express x16 slots, running at x8 (PCIEX8_1~2)
* The PCIEX8_1 slot shares bandwidth with the PCIEX16_1 slot and the PCIEX8_2 slot with PCIEX16_2. The PCIEX16_1/PCIEX16_2 slot will operate at up to x8 mode when the PCIEX8_1/PCIEX8_2 is populated.
(All PCI Express x16 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)
3 x PCI Express x1 slots
(The PCI Express x1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)

Dus 4 sloten, in paren van twee, welke in een paar maximaal 16x aan kunnen.

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, ter info, je chipset staat hier zuid, en bied een aantal lanes voor o.a. s-ata/andere sloten.

Noord zie je de PEX-chip die de gehele x16 van je CPU (https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-40-ghz.html -- typische CPU voor dit bord, check onder lanes).

En om dat nog eens te verduidelijken:

https://www.broadcom.com/...ges/pcie-switches/pex8747 is de product page van die pex-chip, en daar vind je het volgende diagram:

16 in, meer uit.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:40
Meer lanes betekent niet meer bandbreedte, is wat hij je ook probeert uit te leggen. Je kan wel 200 lanes hebben, als ze uitkomen op 16 op de processor zal je alleen de bandbreedte van 16 lanes krijgen.

En dat word dus nog opgedeeld naar de sata poorten, en de gpu. Een x4 ssd heeft alleen zin als je nog genoeg bandbreedte hebt om dat te ondersteunen. Anders kan je net zo goed een langzamere nemen, of nog veel makkelijker gewoon een sata ssd.

Wat heeft een NAS ook te maken met je interne opslag? Dan heb je toch juist die opslag helemaal niet nodig? Dat is het hele punt van een NAS.

[Voor 50% gewijzigd door WEBGAMING op 31-01-2021 00:03]

• Daniel_den_Toom
Umbrah schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:29:
[Afbeelding]

Nogmaals, ter info, je chipset staat hier zuid, en bied een aantal lanes voor o.a. s-ata/andere sloten.

Noord zie je de PEX-chip die de gehele x16 van je CPU (https://ark.intel.com/con...cache-up-to-4-40-ghz.html -- typische CPU voor dit bord, check onder lanes).

En om dat nog eens te verduidelijken:

https://www.broadcom.com/...ges/pcie-switches/pex8747 is de product page van die pex-chip, en daar vind je het volgende diagram:

[Afbeelding]

16 in, meer uit.
Dank voor de verduidelijking, nu snap ik hem. Dan ga ik denk ik gewoon voor een SATA-600 SSD.

Ik zag ook dat het moederbord beschikt over een SATA-Express connector, maar vind hier geen drives voor. Alleen een adapter, maar deze kost €90 en dat is het me niet waard.

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nah, SATA-Express was eigenlijk dood bij aankomst :P

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:08
Daniel_den_Toom schreef op zondag 31 januari 2021 @ 00:06:
Dank voor de verduidelijking, nu snap ik hem. Dan ga ik denk ik gewoon voor een SATA-600 SSD.
Sluit deze dan wel aan op een Intel chipset sata-poort en niet op één van de losse Marvell sata controllers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee