Toon posts:

PC bouwen zonder nieuwe videokaart en monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Madweird
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 31-01-2022
Hallo allemaal,

Momenteel bezit ik een pc die ik 6 jaar geleden heb overgenomen van een maat die hem een jaar of 2 ervoor in elkaar heeft gezet. Sindsdien heb ik een nieuwe videokaart & monitor aangeschaft welke ik graag behoud om op termijn (jaar of 2/3) weer te vervangen. Dit is dus de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar zet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen & streamen (ben beginnende streamer) en thuiswerken waarbij ik enkel wat officeprogramma's e.d. voor nodig zal hebben. Daarnaast bewerk ik af en toe foto's en maak ik video's voor online lessen.
Games:
Escape from Tarkov
World of warcraft
Dayz
Diablo IV
Star Citizen (als dat ooit verder dan de alphafase gaat komen...)
Software:
Office
MS-teams
Adobe Lightroom
Videobewerkingsprogramma

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1200 en 1500 vind ik een mooi bedrag en ik wil binnen een aantal jaar mijn huidige videokaart en monitor vervangen. Dit bedrag is exclusief eventuele verzend- en assemblagekosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG 34UM68-P Wit, Zwart€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-
Beiden heb ik zo'n 3,5 jaar geleden aangeschaft en wil ik binnen een aantal jaar vervangen. Daarnaast heb ik een toetsenbord, muis en headset van Logitech welke ik ook meeneem naar het nieuwe systeem.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 472,90€ 472,90
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB€ 62,85€ 62,85
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 105,95€ 105,95
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 156,74€ 156,74
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 96,-€ 96,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 144,-€ 144,-
Totaal€ 1.254,34

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD. Mijn huidige videokaart zal ook niet (goed) werken met Intel heb ik begrepen. Be quiet! ziet er mooi uit. Ik ben gecharmeerd van de Zen3 technologie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet wachten op DDR5.

Ga je overklokken?
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar wil er wel mee gaan beginnen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een nieuw en snel systeem en wil er flink wat jaren mee vooruit kunnen. Ik heb daarbij een aantal overwegingen:
- Misschien wel het belangrijkste eerst; werkt dit allemaal goed met elkaar?
- Is de gekozen processor een overkill voor wat ik wil (gamen & streamen) of zou de Ryzen 5 5600X beter passen?
- Met de behuizing worden 3 fans meegeleverd. Is dit voldoende of adviseren jullie om er nog fans bij te plaatsen?
- Is de voeding die ik heb gekozen voldoende? En is het ook voldoende als ik in de toekomst er een nieuwe videokaart in zet en wellicht nog andere componenten toevoeg?
- Ik twijfel een klein beetje of ik voor 50euro meer de 980 pro van Samsung moet halen aangezien deze wel weer 2x zo snel is.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom zou je huidige videokaart niet goed werken met Intel?

• Madweird
Uszka schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:06:
Waarom zou je huidige videokaart niet goed werken met Intel?
Dat weet ik eigenlijk niet, misschien baseer ik mij op oude aannames.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25
Madweird schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Dat weet ik eigenlijk niet, misschien baseer ik mij op oude aannames.
Welke oude aannames? Want in de laatste 20 jaar ben ik me niet bewust van videokaarten die niet goed zouden werken met Intel-processors :P

The devil is in the details.

• Madweird
Hahn schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Welke oude aannames? Want in de laatste 20 jaar ben ik me niet bewust van videokaarten die niet goed zouden werken met Intel-processors :P
Kan je nagaan hoe oud ik ben ;)

Maar blijkbaar heb ik het mis, wat eigenlijk positief is, want hiermee zijn er meer opties voor mijn te bouwen systeem!

• Madweird
Is er iemand die mij kan helpen met onderstaande overwegingen?

- Werkt dit allemaal goed met elkaar?
- Is de gekozen processor een overkill voor wat ik wil (gamen & streamen) of zou de Ryzen 5 5600X beter passen?
- Met de behuizing worden 3 fans meegeleverd. Is dit voldoende of adviseren jullie om er nog fans bij te plaatsen?
- Is de voeding die ik heb gekozen voldoende? En is het ook voldoende als ik in de toekomst er een nieuwe videokaart in zet en wellicht nog andere componenten toevoeg?
- Ik twijfel een klein beetje of ik voor 50euro meer de 980 pro van Samsung moet halen aangezien deze wel weer 2x zo snel is.

Alvast bedankt!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-03 20:07
- Dit zou prima samen moeten werken
- Qua gaming prestaties is de 5800x niet sneller dan de 5600x maar als je ernaast gaat streamen kunnen de extra cores wel handig zijn
- 3 fans is voldoende, meer fans kan er eventueel wel voor zorgen dat je systeem iets beter gekoeld wordt
- Als je veilig wil zitten voor in de toekomst, als je er bijvoorbeeld een RTX 3080 in wilt zetten kan je beter 650W nemen. Als je wilt overklokken zou ik voor 750W gaan.
- De SSD is theoretisch 2x zo snel maar vaak merk je dit niet in de praktijk, in ieder geval niet in laadtijden met games. Sterker nog, je kan hier makkelijk op besparen en de pricewatch: Kingston A2000 1TB nemen.

Voor overklokken zou ik ook een iets beter moederbord nemen, bijvoorbeeld pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

• Madweird
rickbovenkamp schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:19:
- Dit zou prima samen moeten werken
- Qua gaming prestaties is de 5800x niet sneller dan de 5600x maar als je ernaast gaat streamen kunnen de extra cores wel handig zijn
- 3 fans is voldoende, meer fans kan er eventueel wel voor zorgen dat je systeem iets beter gekoeld wordt
- Als je veilig wil zitten voor in de toekomst, als je er bijvoorbeeld een RTX 3080 in wilt zetten kan je beter 650W nemen. Als je wilt overklokken zou ik voor 750W gaan.
- De SSD is theoretisch 2x zo snel maar vaak merk je dit niet in de praktijk, in ieder geval niet in laadtijden met games. Sterker nog, je kan hier makkelijk op besparen en de pricewatch: Kingston A2000 1TB nemen.

Voor overklokken zou ik ook een iets beter moederbord nemen, bijvoorbeeld pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk
Dankjewel voor je snelle reactie, ik ga naar jouw suggesties kijken. :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee