Hallo allemaal,
Momenteel bezit ik een pc die ik 6 jaar geleden heb overgenomen van een maat die hem een jaar of 2 ervoor in elkaar heeft gezet. Sindsdien heb ik een nieuwe videokaart & monitor aangeschaft welke ik graag behoud om op termijn (jaar of 2/3) weer te vervangen. Dit is dus de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar zet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen & streamen (ben beginnende streamer) en thuiswerken waarbij ik enkel wat officeprogramma's e.d. voor nodig zal hebben. Daarnaast bewerk ik af en toe foto's en maak ik video's voor online lessen.
Games:
Escape from Tarkov
World of warcraft
Dayz
Diablo IV
Star Citizen (als dat ooit verder dan de alphafase gaat komen...)
Software:
Office
MS-teams
Adobe Lightroom
Videobewerkingsprogramma
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1200 en 1500 vind ik een mooi bedrag en ik wil binnen een aantal jaar mijn huidige videokaart en monitor vervangen. Dit bedrag is exclusief eventuele verzend- en assemblagekosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beiden heb ik zo'n 3,5 jaar geleden aangeschaft en wil ik binnen een aantal jaar vervangen. Daarnaast heb ik een toetsenbord, muis en headset van Logitech welke ik ook meeneem naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD. Mijn huidige videokaart zal ook niet (goed) werken met Intel heb ik begrepen. Be quiet! ziet er mooi uit. Ik ben gecharmeerd van de Zen3 technologie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet wachten op DDR5.
Ga je overklokken?
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar wil er wel mee gaan beginnen.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een nieuw en snel systeem en wil er flink wat jaren mee vooruit kunnen. Ik heb daarbij een aantal overwegingen:
- Misschien wel het belangrijkste eerst; werkt dit allemaal goed met elkaar?
- Is de gekozen processor een overkill voor wat ik wil (gamen & streamen) of zou de Ryzen 5 5600X beter passen?
- Met de behuizing worden 3 fans meegeleverd. Is dit voldoende of adviseren jullie om er nog fans bij te plaatsen?
- Is de voeding die ik heb gekozen voldoende? En is het ook voldoende als ik in de toekomst er een nieuwe videokaart in zet en wellicht nog andere componenten toevoeg?
- Ik twijfel een klein beetje of ik voor 50euro meer de 980 pro van Samsung moet halen aangezien deze wel weer 2x zo snel is.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Momenteel bezit ik een pc die ik 6 jaar geleden heb overgenomen van een maat die hem een jaar of 2 ervoor in elkaar heeft gezet. Sindsdien heb ik een nieuwe videokaart & monitor aangeschaft welke ik graag behoud om op termijn (jaar of 2/3) weer te vervangen. Dit is dus de eerste keer dat ik zelf een systeem in elkaar zet.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen & streamen (ben beginnende streamer) en thuiswerken waarbij ik enkel wat officeprogramma's e.d. voor nodig zal hebben. Daarnaast bewerk ik af en toe foto's en maak ik video's voor online lessen.
Games:
Escape from Tarkov
World of warcraft
Dayz
Diablo IV
Star Citizen (als dat ooit verder dan de alphafase gaat komen...)
Software:
Office
MS-teams
Adobe Lightroom
Videobewerkingsprogramma
Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 1200 en 1500 vind ik een mooi bedrag en ik wil binnen een aantal jaar mijn huidige videokaart en monitor vervangen. Dit bedrag is exclusief eventuele verzend- en assemblagekosten.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitoren | LG 34UM68-P Wit, Zwart | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 0,- |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 472,90 | € 472,90 |
1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 | € 139,- | € 139,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 2TB | € 62,85 | € 62,85 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500DX Zwart | € 105,95 | € 105,95 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX | € 156,74 | € 156,74 |
1 | Voedingen | Fractal Design ION+ 560W Platinum | € 96,- | € 96,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 144,- | € 144,- |
Totaal | € 1.254,34 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD. Mijn huidige videokaart zal ook niet (goed) werken met Intel heb ik begrepen. Be quiet! ziet er mooi uit. Ik ben gecharmeerd van de Zen3 technologie.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil niet wachten op DDR5.
Ga je overklokken?
Ik heb hier nog geen ervaring mee maar wil er wel mee gaan beginnen.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag een nieuw en snel systeem en wil er flink wat jaren mee vooruit kunnen. Ik heb daarbij een aantal overwegingen:
- Misschien wel het belangrijkste eerst; werkt dit allemaal goed met elkaar?
- Is de gekozen processor een overkill voor wat ik wil (gamen & streamen) of zou de Ryzen 5 5600X beter passen?
- Met de behuizing worden 3 fans meegeleverd. Is dit voldoende of adviseren jullie om er nog fans bij te plaatsen?
- Is de voeding die ik heb gekozen voldoende? En is het ook voldoende als ik in de toekomst er een nieuwe videokaart in zet en wellicht nog andere componenten toevoeg?
- Ik twijfel een klein beetje of ik voor 50euro meer de 980 pro van Samsung moet halen aangezien deze wel weer 2x zo snel is.
Alvast bedankt voor het meedenken!