Toon posts:

Compactcamera voor bij hardlopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xaverius
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:04

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Topicstarter
Tijdens het hardlopen, of beter gezegd trailen, maak ik regelmatig foto's. Mijn S9 is daarin redelijk aardig maar niet uitmuntend. Ik heb in mijn achterhoofd al dat ik mijn telefoon ga vervangen in het komende jaar maar heb nu niet echt de behoefte om de hoofdprijs te betalen om daarin een goede camera te hebben. Mijn Nikon D90 is "net" :+ wat te zwaar en te groot om mee te nemen vandaar dat ik een compact camera er bij wil hebben.

De camera zal tijdens het hardlopen over het algemeen in mijn racevest zitten, mijn grote voorkeur gaat dus uit naar een plat model.

Wat is je budget?
In eerste instantie heb ik voor de camera ongeveer 200 euro in gedachten, er zit rek in maar ik weet niet of ik bv 300 euro wil uitgeven. EDIT 04-02: Naar aanleiding van antwoorden hier ben ik van plan mijn D90, 16-85&70-300 te gaan verkopen en het budget op te hogen richting 800-900 euro.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Vooral foto's maken in de natuur. (AANVULLING) Er over nagedacht maak ik de volgende foto's het meest:
- dichtbij detail met achtergrond
- panorama
- met als laatste die OEH IK ZIE EEN HERT en wil die dan met zoom fotograferen

[Origineel] En een leuke optische zoom zou welkom zijn als we wild in de verte spotten zodat die een keer goed op de foto staan ipv korrelige pixels. Waarschijnlijk 10x zoom zal denk ik voldoende zijn.. En daardoor ook een goede stabilisatie, ik heb geen idee of hier verschillen in zitten bij compact camera's.

Bij een selectie in de pricewatch zie ik een aantal modellen staan maar het wordt mij niet echt duidelijk of de prijsverschillen de duurdere nog aantrekkelijk maken.

Edit 04-02: op dit moment lijkt me de RX100 VI een mooi toestel, wat aan de prijs. Ik had gehoopt dat die in Duitsland goedkoper zou zijn maar dat is blijkbaar niet zo.

[Voor 20% gewijzigd door Xaverius op 04-02-2021 09:52]

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

Alle reacties

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 21-09 00:57
Je kunt ook wel een systeemcameraatje meenemen (wel licht, body en lens). Kijk dan naar een systeem voor op/ aan je rugzak of body waar je een camera aan kunt hangen, die niet bungelt maar vast zit.

Peak design Clip (beveiligd)
Cotton (Skout) Carrier (klein harnasje)

Heb zelf een cotton skout carrier voor in de kajak (g9+100-400mm). Zit redelijk strak, bungelt niet, beveilig met een koord. Je zou eventueel rubber padjes kunnen toevoegen zodat die zeer stroef in de socket gaat.

https://www.hackmatacktra...ail-running-camera-set-up

[Voor 6% gewijzigd door Jackie Moon op 30-01-2021 17:18]

Everybody panic! - D N A

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Naast dat die "net" buiten mijn budget valt @Jackie Moon zoek ik toch liever een plat klein model die ik gewoon achter een rits of in een pocket duw. :)

Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-09 09:49
Xaverius schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:43:
Naast dat die "net" buiten mijn budget valt @Jackie Moon zoek ik toch liever een plat klein model die ik gewoon achter een rits of in een pocket duw. :)
Plat en klein en wildlife inzoomen... da's een uitdaging.
Een camera met kleinere sensor kan beter superzoomen met (relatief) minder glas. Dan nog moet je de camera goed vastmaken. Een superzoom vereist nu eenmaal glas.

• Jackie Moon
@Xaverius

Zoals hierboven al aangegeven. De uitgekozen camera's door jouw kun je wel veel inzoomen, maar het is al snel donker. Ze zitten op F35-F40 diafragma (eq). Je moet imho kiezen.

Plat en klein, met toch redelijke kwaliteit 1 inch sensor 10x zoom (250mm, vergeet wildlife, of je moet geluk hebben dat het dichtbij zit)
https://www.kamera-expres...dmc-tz100-zwart-occasion/
V&A aangeboden: Panasonic Lumix TZ100 Zwart
(sony rx100 versies kan ook, maar minder zoom)

Of toch aan de buitenkant hangen en voor wildlife gaan met een "snelle" lange lens 600mm maar redelijk 'lichte' kleine brigdecamera
https://www.amazon.nl/dp/B0127HAGK2/
(ook wel voor 250 euro te krijgen)

De fz300 zit op een F16 diafragma (eq). Die heeft dus meer dan 2x een heldere lens. En volgens mij ook betere lenskolom qua scherpte. De TZ100 zit ook op een F16 diafragma (eq.), maar door de compactheid een minder lange lens tot 250mm. Dus voor wildlife de fz300, voor de rest de tz100. De rx100 serie van sony kan ook met de 1 inch sensor. Betere camera, maar minder zoom.
https://www.cameraland.nl...1777&utm_medium=affiliate

Mijn advies is de fz300. De FZ300 is klein in vergelijking met andere bridgecameras, alleen je moet het aan de buitenkant van je vest hangen (weatherproof !!/ semi-rugged, 690 gram)

Edit: Anders kijk in de fz300 flickr groep. Ik ben daar mooie wildlife foto's tegengekomen op 600mm :)

https://www.dpreview.com/forums/thread/4437570

[Voor 8% gewijzigd door Jackie Moon op 31-01-2021 23:23]

Everybody panic! - D N A

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Bedankt voor de aanvullingen @Jackie Moon en @Tarquin. Ik heb na een tijd op o.a. dpreview en blindstaren naar de pricewatch me beseft welke type foto's ik het meeste maak:

- dichtbij detail met achtergrond of een gewone macro
- panorama
- de OEH IK ZIE EEN HERT en wil die dan met zoom fotograferen

Nu ik me dat beter realiseer zijn de eerste twee foto's wel de meeste die ik maak en heeft de laatste de <3 factor. En ik blijf er bij dat ik een platte compact wil, de FZ300 is al te groot, tijdens wandelvakanties heb ik dan juist mijn D90 met 16-85 & 70-300 mee. Overigens draag ik mijn softflasks voorop @Jackie Moon en ben niet zo fan van de waterzak op de rug, andersom dan die jongen.

Eigenlijk kan ik opnieuw beginnen met zoeken...

Stop de verwelking!

• Jackie Moon
Raynox adaptertje mee en je maakt super macrofoto's (bron: fz300 flickr group)

Edit: een skout (niet aan het running vest)

Good Luck with the search 🙂

[Voor 23% gewijzigd door Jackie Moon op 01-02-2021 17:14]

Everybody panic! - D N A

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
@Jackie Moon Je zal het vast goed bedoelen maar je zit nu alleen maar je eigen ding hier in je enthousiasme te spammen terwijl ik al meerdere keren heb gezegd dat ik naar niet op zoek ben.

Stop de verwelking!

• Furfoot
  • Registratie: september 2003
Gewoon je bestaande telefoon gebruiken dan of het geld gebruiken en aan je telefoon budget toevoegen om die een upgrade te geven.

Instagram

• l_c_v
  • Laatst online: 15-09 09:04
Een smartphone met een goede camera hoeft niet heel veel te kosten.
Neem bijvoorbeeld een Google Pixel 3a of Google Pixel 4a.
Als je op bijvoorbeeld op marktplaats zoekt naar een zo goed als nieuwe Google Pixel 3a hoeft het niet veel te kosten.
Dan kom je met weinig geld in de buurt van de beeldkwaliteit die flagship telefoons leveren.

Je gaat geen camera met kleine sensor vinden die betere beeldkwaliteit opleveren dan zo'n telefoon.
Of je moet de stap maken naar een compact camera met 1 inch sensor.
Vooral als je dan in RAW gaat fotograferen kun je daar best nog veel uithalen.
Maar ik weet niet of dat in je budget gaat lukken.
Je zou op markplaats kunnen zoeken naar camera's als de Sony RX100, Canon GX7 of een Panasonic LX15.
Je moet dan even goed kijken welke versies er zijn van de eerste twee.

[Voor 5% gewijzigd door l_c_v op 02-02-2021 11:38]

• Jackie Moon
Xaverius schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 06:59:
@Jackie Moon Je zal het vast goed bedoelen maar je zit nu alleen maar je eigen ding hier in je enthousiasme te spammen terwijl ik al meerdere keren heb gezegd dat ik naar niet op zoek ben.
Nee hoor. Ik bedoelde het goed. Je schreef dat je macro fotos wilde maken en de camera niet aan het vest kan maken ivm met de waterzak. Vandaar mijn toevoeging: raynox (dcr 250) en de skout.

Hopelijk bestaat er zo'n compact camera voor macro en wildlife, etc.

Everybody panic! - D N A

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
Ik denk dat het voor dit budget lastig is om een camera te vinden die alle zaken die je noemt goed kan vastleggen. Een compactcamera met 30x zoom klinkt misschien goed om een hert te fotograferen, maar ik denk dat de foto’s helemaal ingezoomd dan uiteindelijk erg zullen tegenvallen.

De meeste compactcamera’s hebben een sensor die amper groter is dan die in een smartphone, dus qua kwaliteit win je er niet echt veel mee. Sterker nog, voor normale foto’s kan een smartphone nog wel eens winnen dankzij alle software die er tegenwoordig achter zit. Het enige waar je dan van profiteert is de optische zoom.

Ik zou persoonlijk naar een compactcamera met 1 inch sensor kijken. Dan win je wel echt iets qua kwaliteit tov een smartphone, terwijl deze ook nog heel compact kunnen zijn. Een Panasonic TZ100 heeft bijv zo’n 1 inch sensor, 10x zoom en is toch net zo compact als de opties die je noemt. Het is geen 30x zoom zoals de anderen, maar ik denk dat deze camera op 10x zoom nog wel echt goede plaatjes schiet.

Nadeel: een nieuwe kost je wel 400 euro. Je zou evt tweedehands kunnen kijken naar de opties die @l_c_v ook al noemt. Ik zou persoonlijk óf het geld besparen en in een betere smartphone steken (en dus geen losse camera kopen) of een goedkopere smartphone nemen en wat extra in een echt betere camera stoppen. Of natuurlijk je budget iets oprekken, maar ik kan niet in je portemonnee kijken.

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Bedankt voor alle aanvullingen!
Ik wil graag benadrukken dat ik weet dat een compact betekent dat je wat inlevert. Wat een camera voor mij betekent bij het hardlopen is dat ik in een paar seconden een foto moet kunnen maken waar ik tevreden mee kan zijn. Meer dan 10-15 seconden sta ik meestal niet stil bij natuurfoto's met uitzondering bij wild.

@Erwin186 De TZ100 heb ik gezien en ook dat hij een 1"sensor heeft. Overigens, is een fourthird dan weer een stapje hoger in kwalitatieve sensor?

400 €, ik begin er aan te wennen dat dit desnoods maar moet.

(en @Jackie Moon , door jou ga ik toch even kijken hoe een grotere camera zou passen in mijn racevest. Soms moet je idd bij mij even aandringen om me na te laten denken. Nadeel, dat kan pas als de winkels open zijn want dan loop ik hier de MM even binnen. Maar een echt uitstekende lens lijkt mij niet echt geweldig passen in mijn vakje en inderdaad, daar wil ik de camera echt in hebben)

Wat ik met een macro functie denk te schieten is dit bv wat ik nu met mijn telefoon schiet

Stop de verwelking!

• Erwin186
  • Registratie: april 2020
  • Nu online
@Xaverius MicroFourthirds (MFT) staan inderdaad nog weer iets hoger op de ladder, die hebben nog weer een aanzienlijk grotere sensor dan de 1 inch modellen. Maar die zijn ook gelijk wat minder compact.

Op deze wikipedia staat wel het één en ander over de verschillende sensorformaten inclusief plaatje waarin je het verschil duidelijk kunt zien: Wikipedia: Image sensor format

[Voor 43% gewijzigd door Erwin186 op 03-02-2021 08:42]

• Xaverius

Xaverius

Topicstarter
Na wat nadenken en met de vrouw over budget praten heeft me doen denken het anders aan te pakken.
Wat mijn plan nu wordt is mijn D90, 16-85 & 70-300 te gaan verkopen. Ik gebruik deze zo weinig de afgelopen tijd dat ik beter het geld wat die oplevert kan gebruiken om het budget voor de compact op te hogen en te kiezen voor een goed toestel ipv een instapper.

De RX100 VI ziet er dan interessant uit, beetje duurder dan wat ik eerst in gedachten had. Ik hoopte dat deze in Duitsland iets goedkoper zou zijn (20 min rijden voor mij), maar dat valt tegen.

Stop de verwelking!

• l_c_v
  • Laatst online: 15-09 09:04
Ik denk dat je een goede keuze maakt.
De compact camera's met 1 inch sensor zijn allemaal aardig vergelijkbaar wat betreft beeldkwaliteit.
Ik zou dus vooral de keuze maken op basis van de lens: lichtsterkte en zoombereik.

Ik heb de mogelijke opties even op een rijtje gezet op volgorde van zoombereik (wat je ziet is hoe meer zoombereik hoe minder lichtsterk de lens is):

Sony RX100 V
24-70mm f/1.8-2.8

Canon g7x mark iii
24-100mm f/1.8-2.8

Canon g5x mark ii
24-120mm f/1.8-2.8

Sony RX100 VI
24-200mm f/2.8-4.5

Panasonic Lumix DC-TZ200
26-390mm F/3.3-6.4

Voor fotografie zou ik zelf voor de Canon g5x mark ii gaan. Wat mij betreft het beste compromis tussen zoombereik en lichtsterkte.
Met een 1 inch sensor ga je blij worden van die f1.8-2.8 lens als je fotografeert bij weinig licht.
De lichtsterkere lens biedt ook de mogelijkheid iets vagere achtergronden te creëren bij close-ups of portretten.
Ik denk dat de Canon ook ergonomisch fijner is dan de Sony.

[Voor 9% gewijzigd door l_c_v op 04-02-2021 10:25]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee