Toon posts:

WiFi roaming werkt niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Goedemiddag,
Ik begin met een beschrijving van de installatie:
We hebben een ubiquiti us-16-150w poe switch in de meterkast. Deze is bedraad verbonden met de experiabox en twee maal met een ubiquiti AP AC LR access point. Deze hebben beiden dezelfde ssid en wachtwoord. Een hangt beneden, de andere op zolder.

Als we nu op de eerste verdieping zijn is het wifi internet onstabiel, het signaal is wel sterk. De verbinding wordt verbroken, de verbinding wordt opnieuw geverifieerd etc.
Op de bg en zolder is het internet flitsend.

Ik heb gekeken in de unifi controller software en daar worden de access points niet weergegeven als access points, maar ze staan wel in de lijst van verbonden apparaten en werken 100%. Let wel: ik kan de instellingen van de access points dus niet zien in de unifi controller software.

Wat kan ik doen om de wifi boven stabiel te krijgen?

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Door eerst wat print screens te plaatsen van wat je precies bedoeld :+

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verplaatst naar 'Netwerken', met duurzame energie & domotica heeft het weinig te maken.

Denkfout met meerdere AP's is overigens vaak om ze op 'FULL POWERRRR1111!!!11' te laten staan qua zendvermogen. Je wil ze juist zo laag mogelijk, zodat een device overspringt naar een ander accespoint.

[Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2021 16:01]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 19:19
Je gebruikt 2 ap ac LR (long range) en is grote kans dat ze elkaar hevig overlappen vooral op de 2,4ghz. Hoe staan de uitzendvermorgen ?

• Cpt.Chaos
  • Nu online
@Arthion-nl Dat weet ik niet, en ik weet niet hoe ik dat zou moeten veranderen. Ik heb geen stroomadapters dus moet er via de switch in. Maar dat gaat dus niet.
Zou ik er in kunnen als ik via het mac adres het ip achterhaal en daarheen ga?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
Heb je het netwerk gescheiden in 2,4GHz en 5GHz? Als je 2 LR AP's hebt met 5GHz en 2,4GHz op hetzelfde SSID dan maak je het wel moeilijk.

• Cpt.Chaos
  • Nu online
Ik weet het niet en ik kan ook niet in de APs komen op een of andere manier. Dus ook niet met het direct ip adres. Ik zag nu net wel dat de zolder ap blijkbaar weer heet zoals deze ooit is ingesteld.

De APs staan zoals je ziet niet in het dashboard, maar wel in de client list (U). En zolang ik er niet in kan, kan ik ook geen vermogen aanpassen of evt 5ghz band uitzetten?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09

Swordlord

Act first, think never

Heb je je accespoints via de mobiele app geconfigureerd als stand alone accespoints?

Want zo te zien heb je je accespoint niet geadopteerd via de unify controller en heb je dus geen management erover.

• Cpt.Chaos
  • Nu online
Ik heb ze niet zelf ingesteld en ze hangen er al een hele tijd.
Is het fout als ze als standalone zijn ingesteld? Moet ik er een factory reset uitgooien en dan opnieuw aansluiten en kijken of ik ze dan wel kan zien?

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:09

Swordlord

Act first, think never

Is wel aan te raden.
Vanuit de unify controller krijg toegang tot alle functionaliteiten en instellingen.

Zodra je ze daarin hebt staan. Ga dan eens aan de slag met je uitzend vermogens aan te passen.

• Cpt.Chaos
  • Nu online
ik ga het proberen.
Special tool maken doet om die krengen lost te krijgen.
Ik kan dit 1 voor 1 doen zodat ik wifi houd?

[Voor 23% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-01-2021 19:51]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:36
@Cpt.Chaos Gewoon het uiteinde van een tie-wrap gebruiken. Die steek je er zo in en dan kan je de AP losklikken door hem iets te draaien. Tenminste, zo werkt het bij mijn Lites, dus vermoed dat bij de LR het ook zo werkt.

[Voor 3% gewijzigd door loeberce op 30-01-2021 19:53]

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 19:55
Benader je accespoints via een SSH terminal, een goed programma hiervoor is PuTTy (gratis). Via putty maak je verbinding met je acces point, die IP kan je in je lijst vinden van LAN apparaten. Vervolgens stuur je het volgende commando:

set-inform http://ip-controller:8080/inform

Vervang ip-contoller door de IP van het apparaat waar je controller software op draait. Nu zal je acces point worden opgenomen door de controller.

• Cpt.Chaos
  • Nu online
Het is gelukt met de gouwe ouwe paperclip.
Ik heb er nu 1 geadopt.
Moet ik als ik ze straks allebei gedaan heb, van beiden de wifi kanalen vastzetten op hetzelfde kanaal, of moeten ze een ander kanaal hebben?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:13
Kan het niet zo zijn dat je beneden en zolder op de 5ghz zit en op de 1e op de 2.4?

Mijn advies:
2.4 en 5 ssid splitsen
Aparte niet overlappende kanalen

Enne kijk ff je poe injector na, soms zit hier ook een reset pin op :)

[Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 30-01-2021 20:23]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Cpt.Chaos
  • Nu online
Ik ga uitzoeken hoe ik 2 en 5G moet splitsen, of anders zet ik 5 wel uit want er is hier nog eea dat niet op 5ghz werkt.
En dan dus vaste kanalen voor de 2ghz, een access point vast kanaal 1 en de andere vast kanaal 11. Heb ik dat zo goed begrepen?

PS: aangezien het niet zo heel druk is met netwerken, is het handig om de kanaal breedte op 40 te zetten ipv 20. Dubbele breedte is immers sneller niet? En toch weinig interferentie.

[Voor 27% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-01-2021 21:27]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:24:
Ik ga uitzoeken hoe ik 2 en 5G moet splitsen, of anders zet ik 5 wel uit want er is hier nog eea dat niet op 5ghz werkt.
En dan dus vaste kanalen voor de 2ghz, een access point vast kanaal 1 en de andere vast kanaal 11. Heb ik dat zo goed begrepen?
Simpelweg het 5GHz-netwerk een andere naam geven dan 2,4GHz zou voldoende moeten zijn. Ik zou juist 5 aanlaten voor alle apparaten die het wel ondersteunen en 2,4GHz als backup voor legacy-apparatuur. De bandbreedte van 5GHz is hoger maar het bereik is kleiner waardoor je juist met 5GHz behoefte hebt aan goede roaming.

• Cpt.Chaos
  • Nu online
Ik heb alles gereset en opnieuw geadopt. 5ghz en 2,4ghz gescheiden. Kanalen en zendvermogen wel op auto gezet want op low ging het niet super.
Minimum data date op 1mb gezet ipv 6. Met dat uit ging het ook niet goed.
Het ziet er nu goed uit op de 1e verdieping.
Hopelijk dat het zo blijft.
Mijn dank is groot!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cpt.Chaos schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:03:
Ik heb alles gereset en opnieuw geadopt. 5ghz en 2,4ghz gescheiden. Kanalen en zendvermogen wel op auto gezet want op low ging het niet super.
Prima dat het zo werkt en verbeterd is, maar persoonlijk zou ik toch niet je kanalen op auto laten staan. Over het algemeen werkt dit het lekkerste:
  • 2,4Ghz:
    • Kanaal 1, 6 of 11.
    • Kanaalbreedte: 20Mhz.
    • Zendvermogen: Hangt van de setup af:
  • 5Ghz:
    • Kanaal: Vrije beschikbare, indien mogelijk
    • Kanaalbreedte: 40 of 80Mhz
    • Zendvermogen: high (Al hangt dat ook van de setup af)
Kan is het een kwestie van verbinden en kijken of je apparatuur netjes switched tussen de AP's, als dit niet gebeurd staat je zendvermogen te hoog (of te laag) en moet je dat aanpassen.

[Voor 22% gewijzigd door rens-br op 01-02-2021 08:21]

• Cpt.Chaos
  • Nu online
@rens-br Ik heb de APs een scan laten doen voor interferentie en dan kiest hij zelf het kanaal met de minste storing.
Kanaal 1 was al wat voller.
Zeg dat ik voor 11 ga, moeten ze dan allebei op 11 of een op 6 en de ander op 11?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:46

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Cpt.Chaos schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:09:
@rens-br Ik heb de APs een scan laten doen voor interferentie en dan kiest hij zelf het kanaal met de minste storing.
Kanaal 1 was al wat voller.
Zeg dat ik voor 11 ga, moeten ze dan allebei op 11 of een op 6 en de ander op 11?
Je eigen AP's moeten ook niet op hetzelfde kanaal zitten, want dan zitten ze elkaar in de weg. Dus ééntje op kanaal 6 en 'ééntje op kanaal 11.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee