Toon posts:

Oud inbouw wandstopcontact, vervangen door nieuw max 50mm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:20
Ik heb een wat ouder huis uit 1953. Deze hebben we afgelopen jaar helemaal opgeknapt en zijn nu bezig met de laatste kamer.
Ik heb bijna overal nieuwe wandcontactdozen geplaatst op 2 plekken na in deze laatste kamer. Niet handig kom ik nu achter, maar niets meer aan te doen, behang en verf zit er al op. Ik had 2 nieuwe witte stopcontacten gekocht maar ik kom er achter dat hij net iets te breed is aan de achterkant. De oude inbouwdoos is van metaal en een stuk minder groot als de moderne inbouwdozen.

Ik ben nu aan het zoeken maar kom niet echt goede websites tegen waar ik makkelijk op breedte aan de achterkant kan zoeken en de meeste zijn 53mm breed. Dat past niet.
Doordat de winkels dicht zijn kan ik ook niet makkelijk daar even gaan kijken.

Heeft iemand misschien hier ervaringen mee met inbouwstopcontacten welke wel passen? Mag zowel enkel als dubbel zijn, dat maakt me niet uit.
Vreemde is dat er een dubbele inzat, maar die was zo oud en vergeeld dat ik die heb weggegooid.

Hier een afbeelding van het inbouw gedeelte.

Alle reacties

• Sibrand
  • Registratie: januari 2011
  • Nu online
Zeker weten dat hier een inbouw in zat?
Ik heb in mijn huis het zelfde probleem, sommige dozen zijn te klein om in te bouwen; ze zijn gemaakt voor opbouw. Ik heb 1 gat verruimd met de dozenboor. Maar niet echt ideaal in verband met de plaatsing van de aansluitende PVC buis, deze ligt bij de nieuwe inbouwdozen wat dieper dan de bestaande opbouwdozen.

• MADG0BLIN
Sibrand schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:38:
Ik heb in mijn huis het zelfde probleem, sommige dozen zijn te klein om in te bouwen; ze zijn gemaakt voor opbouw. Ik heb 1 gat verruimd met de dozenboor. Maar niet echt ideaal in verband met de plaatsing van de aansluitende PVC buis, deze ligt bij de nieuwe inbouwdozen wat dieper dan de bestaande opbouwdozen.
Jup, 100% dat er een inbouw in zat. Alleen eentje van 40 jaar oud denk ik. :P De achterkant daarvan was echt klein en paste er prima in.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Nieuwe wandcontactdozen... ja, beetje cosmetische renovatie ofzo? Nog steeds geen randaarde...

Ik zou dat ding er uit trekken, de dozenboor in de muur zetten en oppnieuw afwerken.

Maar je hebt dus de stalen buizen ook laten zitten... :+ Dan wordt het wel lastig.

Of naja.. meestal zitten ze dan ook te hoog. Ter plekke die doos er uit, sok op de stalen buis en dan nieuwe doos lager. Wel meer afwerk-werk.

[Voor 100% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2021 15:51]

• kabeltjekabel
Sibrand schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:38:
PVC? Ik denk staal, ook gezien de doos...

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:18
Kan ook PVC zijn. In mijn jaren '50 woning zaten ook die dozen, maar wel met PVC buizen.

Doos vervangen is natuurlijk de juiste manier, maar kijk eens bij elektra voor campers.
Die zijn kleiner dan de standaard maat. Geen idee of dat is toegestaan in een woning.

Soms ben ik bijna gelukkig

• MADG0BLIN
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:46:
Nieuwe wandcontactdozen... ja, beetje cosmetische renovatie ofzo? Nog steeds geen randaarde...
Klopt, deze kamer wordt minder vaak gebruikt en wordt waarschijnlijk heel weinig gebruikt.
Ik zou dat ding er uit trekken, de dozenboor in de muur zetten en oppnieuw afwerken.

Maar je hebt dus de stalen buizen ook laten zitten... :+ Dan wordt het wel lastig.

Of naja.. meestal zitten ze dan ook te hoog. Ter plekke die doos er uit, sok op de stalen buis en dan nieuwe doos lager. Wel meer afwerk-werk.
En zoals ik al zei, ik wil graag alleen een nieuw stopcontact erin. Als dat niet lukt dat wordt het opbouw, ik ga niet alles er nog weer uit trekken op dit moment. ;)

• kabeltjekabel
MADG0BLIN schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:55:
[...]

Klopt, deze kamer wordt minder vaak gebruikt en wordt waarschijnlijk heel weinig gebruikt.
Dat heeft er niks mee te maken. Het "helemaal opgeknapt" is dus gewoon "beetje cosmetisch opgeknapt". Want nog steeds stalen dozen, buizen, geen randaarde... :z
MADG0BLIN schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:55:
[...]

En zoals ik al zei, ik wil graag alleen een nieuw stopcontact erin. Als dat niet lukt dat wordt het opbouw, ik ga niet alles er nog weer uit trekken op dit moment. ;)
Hoezo 'weer'. Je hebt het er helemaal niet uitgetrokken...?

En ja, dat kan ook. Zoiets;
https://www.elektramat.nl...-p-k-p-opbouw-zuiver-wit/

:X

[Voor 18% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2021 16:43]

• theuser
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-06 13:49
Jung van 1980 met nummers 912U en 912-306 op afdekplaat en 3 en 000057 op het dubbele stopcontact heeft 49mm breed 51,5mm hoog (metalen plaat).

Misschien heb je er wat aan in je zoektocht!

• michie1
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 09:37
In mijn jaren '60 huis met authentieke bakelieten opbouwlasdozen heb ik een paar van deze drievoudige ronde wcd's hangen Als je kunt leven met hoe ze eruit zien zijn ze eigenlijk best handig. Geen idee of de nieuwe modellen óók in oude lasdozen passen.

• koppie
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 26-09 21:27
Zijn ze ook zo breed als je de haken eruit schroeft? Zoals die op deze foto staan? https://www.circuitsonline.net/forum/file/35952/forum-post

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• Breezers
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-03 21:57
Voor die 3-4 mm stuclaag die er alleen maar opgesmeerd is op de oude situatie, zou ik inderdaad rondom de oude ijzeren inbouwdoos een cirkel trekken met een potlood en rondom gaatjes uitboren met een dun steenboortje om een cirkel van van 8cm te krijgen en daar een 40 mm diepe kunststof inbouwdoos met een beetje gips in te plakken. Je kunt dan gewoon een reguliere inbouwstopcontact of schakelaar hiervoor gebruiken en het afdekraampje is voldoende om dit onzichtbaar af te dekken later.

Je kan dan mogelijk gelijk een extra aarde draad er naar naar toe trekken als je een centraaldoos hebt met aarde om er gelijk een geaard stopcontact op te zetten.

Kost iets extra moeite, maar is wel vaak de moeite waard en geeft geen schade

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• kabeltjekabel
koppie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:23:
Zijn ze ook zo breed als je de haken eruit schroeft? Zoals die op deze foto staan? [Afbeelding]
Met haken is niet bepaald gangbaar in NL.

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:13

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

@MADG0BLIN Zorg je er wel voor dat als je iets vindt dat je dan de versie pakt zonder randaarde? Of anders er een randaarde bijtrekken.

Mijn oplossing zou toch echt zijn om deze doos uit de muur te halen en er een nieuw exemplaar in terug te steken. De muur zelf laat zich prima herstellen met wat knauf variaties.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee