YounessDK schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 23:39:
Als ik nu zo een beetje kijk in de doorgestuurde link, vind ik de nieuwe seat ibiza 5 deurs, BMW 318 Ci
,Audi A3, volkswagen Golf, en de opel vectra GTS 2.2 vond ik er ook suuuper hard en mooi eruitzien. die staan erop voor 2500 euro. dit soort auto's vind ik dus ook super gaaf en zijn dus nog een stuk meer betaalbaar ook. dus als jullie iets van zo een auto, kunnen schetsen en daar ideale van weten zou ik echt super tevreden zijn!!!
Heb t halve topic niet gelezen, maar ik werd getipt dat de Vectra GTS 2.2 werd genoemd hier.
Hoi @
Destruction !
Koop m niet, ga voor de 1.8 van 2006 of recenter.
Korte samenvatting: de 2.2 (na 2005 iig) is een direct injection en heeft de reputatie niet blij te zijn met ethanol in de benzine. Je moet er dus altijd super98 in mikken.
Daarbij zit er meer leven in de laatste variant (2006+, Z18XER, 140PK). Die rijdt serieus leuker en kan prima tegen ethanol/E10 benzine.
De paar PK die je mist vs de 2.2 ga je niet missen, de 1.8 is een stuk geavanceerder en gerafineerder.
Beide flinke zuipschuiten ook. De 1.8 doet 1op10 in de stad als je je gedraagt, en 1op14 op de snelweg bij constant 110kmh.
De 2.2 doet t nog iets slechter dan dat.
De 1.8 heeft ook maar twee zwakke puntjes. Dat zijn de pakkingen van de oliekoeler en 'rare' brandstoftoevoer gerelateerde foutmeldingen (zoals P0170) wanneer er een vacuumlek is. Beide niet gek duur om te fixen in onderdelen. Arbeidsloon om t te laten doen is meervouden duurder. Zelf doen is aan te raden.
Koplampen kunnen ook cloudy worden. Polijsten of vervangen is de remedie. Heb je de af-fabriek Xenon en wil je vervangen, dan is dat behoorlijk aan de prijs. (650+ de set voor kale koplampen, zonder de stuurelectronica en xenonlampjes)
Maja, wel hele fijne wagens, heerlijk ruim, recente modellen (2006+) zitten standaard goed in de opties. Oudere versies hebben met regelmaat nog raamslingers en dat soort ongein.
De 2006 facelift is imho ook erg mooi om te zien. Heel blij met m'n eigen GTSje
Edit:
En wat Destruction ook zegt. Reken even na wat t kost om een sloep te rijden.
Voor een GTS 1.8 moet je rekenen op +/- 170 euro MRB per kwartaal. Verzekering is afhankelijk van je leeftijd en aantal schadevrije jaren. Voor mij is het nog geen 3 tientjes voor WA+ bij 30dkm per jaar, maar ik zit ook al ruim 10 jaar buiten de risicogroep en heb ook zoiets aan schadevrije jaren.
Mijn vaste laten liggen dus op ongeveer 90 euro per maand.
Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf, eventueel met hulp van vrienden. Ik weet de onderhoudskosten dus goed te beperken.
2 jaar en een paar maanden geleden gekocht, +/- 40dkm gereden, kostenhistorie:
Nieuwe schokbrekers achter: 75 euro voor 2st Bilstein B4
Servicebeurtje: (olie, filters, bougies, interieurfilter) 100 euro
APK: 350 euro, incl 2 nieuwe banden @ 100 euro p/s
Koplampglas gaar: vervangen voor kale units en stuurmodules overgebouwd. 650 euro
APK: 300 euro, gebroken veer, moest een paar lampjes terugbouwen naar OEM (had LED die afkeur waren)
Oliekoeler vervangen: 80 euro (nieuwe koeler, pakkingen, nieuwe olie+filter, KVS, uitlaatpakking)
Lekkende kvs thermosensor: 15 euro
APK: geen opmerkingen, 55 euro
To-do: Distributieset, ongeveer 200 euro incl servicebeurt
Zet het totaal op 1825 euro voor 2,5jaar, dus ongeveer 60 euro per maand.
Totaal: 150 euro per maand gemiddeld.
Exclusief brandstof, wat over 2,5 jaar ook iets van 4000 euro is

Dus nog eens 130 euro per maand aan benzine gemiddeld. Maar ik rij het laatste jaar niet zoveel meer ivm pandemie, dus dat waren eerder periodes waar ik 200+ euro per maand benzine weg stookte.
Nog een edit:
Dat is nog even buiten beschouwing gelaten dat ik nog wat dingetjes het gepimpt.
Dat zijn kosten die niet noodzakelijk zijn en dus ook niet in de berekening zitten.
[
Voor 28% gewijzigd door
McKaamos op 31-01-2021 19:28
]