Netwerkkabel door inbouwdoos naar boven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-04 08:55
Hi,

Normaal heb je een netwerkkabel die je naar een wandcontactdoos met een RJ45 poort trek en dan is dat punt netjes afgewerkt.

Nu wil ik via een lege inbouwdoos vanuit de woonkamer (waar de kabel van de router komt) naar boven trekken en daar op een wandcontactdoos afwerken.

Maar is er een oplossing om die kabel in de woonkamer netjes af te werken? Of kan dat alleen door een netwerkkabel van beneden te trekken en beide uiteinden af te monteren op een wandcontactdoos met een RJ45 poort en dan een kleine netwerkkabel van de inbouwdoos in de woonkamer naar de router?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-05 20:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

wimbre schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:52:
Hi,

Normaal heb je een netwerkkabel die je naar een wandcontactdoos met een RJ45 poort trek en dan is dat punt netjes afgewerkt.

Nu wil ik via een lege inbouwdoos vanuit de woonkamer (waar de kabel van de router komt) naar boven trekken en daar op een wandcontactdoos afwerken.

Maar is er een oplossing om die kabel in de woonkamer netjes af te werken? Of kan dat alleen door een netwerkkabel van beneden te trekken en beide uiteinden af te monteren op een wandcontactdoos met een RJ45 poort en dan een kleine netwerkkabel van de inbouwdoos in de woonkamer naar de router?
Basically: ja.
Eventueel kun je er een switch tussen zetten, zodat je in de woonkamer ook enkele aansluitingen hebt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Ok, mijn voorkeur gaat uit naar mooi afgewerkte WDC’s. Bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

wimbre schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:15:
Ok, mijn voorkeur gaat uit naar mooi afgewerkte WDC’s. Bedankt voor de snelle reacties!
Waar ik nieuwsgierig naar ben, waarom is er een lege inbouwdoos dat van woonkamer naar een andere kamer gaat? Dit is vrij ongebruikelijk, heb je dit (ooit) zelf gedaan of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
[/quote]Waar ik nieuwsgierig naar ben, waarom is er een lege inbouwdoos dat van woonkamer naar een andere kamer gaat? Dit is vrij ongebruikelijk, heb je dit (ooit) zelf gedaan of zo?
[quote]

Mijn AOP (ZIGGO) zit in de woonkamer en daarnaast zit (vanaf de bouw van de woning) een doos van KPN waar door een kabel van de vaste telefoonlijn naar de slaapkamer liep. Die kabel zit nog in de doos (maar is niet in gebruik) om andere kabels door te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
wimbre schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:01:
[/quote]Waar ik nieuwsgierig naar ben, waarom is er een lege inbouwdoos dat van woonkamer naar een andere kamer gaat? Dit is vrij ongebruikelijk, heb je dit (ooit) zelf gedaan of zo?
[quote]

Mijn AOP (ZIGGO) zit in de woonkamer en daarnaast zit (vanaf de bouw van de woning) een doos van KPN waar door een kabel van de vaste telefoonlijn naar de slaapkamer liep. Die kabel zit nog in de doos (maar is niet in gebruik) om andere kabels door te kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:51

The Zep Man

🏴‍☠️

Hou er rekening mee dat de PTT inbouwdoos in je woonkamer afwijkende maten heeft ten opzichte van normale inbouwdozen. Deze is kleiner, en daarom kan je er niet zomaar een ander element in stoppen.

Als het een enkele is (dus niet twee onder elkaar) en je wilt niet in je muur hakken, kan je overwegen om een netwerk opbouwdoos er bovenop te monteren. Je krijgt dan zoiets als dit in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/995640_BB_00_FB/image.jpg?x=250&y=250

Met wat creatief werk is het wellicht ook in te bouwen in de PTT doos, maar dan moet je echt even onderzoek doen naar de afmetingen van inbouwmodules, en hoe je dat in de PTT doos krijgt. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 30-01-2021 17:09 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Het is een dubbele KPN doos boven elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dubbele ptt dozen zijn minder hoog dan twee inboordozen.
Vandaag nog mee aan de slag geweest. In mijn geval trek ik tv kabel naar de slaapkamer via dezelfde route als de ts.

1 unit kan je sws kwijt, en als je op de ander een blindplaat zet kan je daar een beetje mee smokkelen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
teacher schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:32:
Dubbele ptt dozen zijn minder hoog dan twee inboordozen.
Vandaag nog mee aan de slag geweest. In mijn geval trek ik tv kabel naar de slaapkamer via dezelfde route als de ts.

1 unit kan je sws kwijt, en als je op de ander een blindplaat zet kan je daar een beetje mee smokkelen.
Hoewel de dubbele PTT doos inderdaad kleiner is, loont het wellicht toch even de moeite om te kijken wat er kan. In mijn woning bleek het gat dat ze voor de PTT unit hadden gemaakt zo lomp gemaakt te zijn, dat ik met weinig moeite het groot genoeg kon maken voor een reguliere dubbele doos met 2 units er (1x telefoon; 1x dubbel UTP).

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-01-2021 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Hoewel de dubbele PTT doos inderdaad kleiner is, loont het wellicht toch even de moeite om te kijken wat er kan. In mijn woning bleek het gat dat ze voor de PTT unit hadden gemaakt zo lomp gemaakt te zijn, dat ik met weinig moeite het groot genoeg kon maken voor een reguliere dubbele doos met 2 units er (1x telefoon; 1x dubbel UTP).
Mag ik een link naar die dubbele doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
wimbre schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:43:
[...]

Mag ik een link naar die dubbele doos?
Sorry, maar ik heb dat destijds niet online gekocht, maar gewoon in de winkel (Karwei of Hornbach, ik weet het niet zeker meer). Maar het is gewoon een standaard dubbel afdekraam (zoiets als deze: https://www.hornbach.nl/s...-wit/8501411/artikel.html) met twee passende inbouwunits (1x dubbel UTP en 1x telefoon) en bijpassende afdekplaten. Dit spul is in allerlei vormen en smaken te koop en samen te stellen.

Het was wel een beetje een gefriemel met kabels in dat ouwe PTT gat, maar het pastte net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

In mijn geval is het busch jaeger balance. Maar het maakt niet uit, want inboordozen hebben vaste maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:05:
[...]

Sorry, maar ik heb dat destijds niet online gekocht, maar gewoon in de winkel (Karwei of Hornbach, ik weet het niet zeker meer). Maar het is gewoon een standaard dubbel afdekraam (zoiets als deze: https://www.hornbach.nl/s...-wit/8501411/artikel.html) met twee passende inbouwunits (1x dubbel UTP en 1x telefoon) en bijpassende afdekplaten. Dit spul is in allerlei vormen en smaken te koop en samen te stellen.

Het was wel een beetje een gefriemel met kabels in dat ouwe PTT gat, maar het pastte net.
Je gaf aan een dubbele KPN doos gebruikt te hebben maar heb je die oude doos er uit gehaald, gat iets vergroot en vervolgens een nieuwe inbouwdoos mét daarin 2 inbouwunits en daarover een afdekplaat OF die oude inbouwdoos mét daarin 2 inbouwunits en daarover een afdekplaat.

Ik denk de 1e optie maar even voor de zekerheid😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:11
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:04:
[...]

Hier exact hetzelfde gedaan. Ook vervangen voor twee normale inbouwdozen. Mijn woning is uit 1982, kennelijk werd het toen al zo gedaan tbv de PTT (destijds). Het is heel fijn om deze leiding in je huis opnieuw te kunnen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 31-01-2021 10:08 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
wimbre schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Je gaf aan een dubbele KPN doos gebruikt te hebben maar heb je die oude doos er uit gehaald, gat iets vergroot en vervolgens een nieuwe inbouwdoos mét daarin 2 inbouwunits en daarover een afdekplaat OF die oude inbouwdoos mét daarin 2 inbouwunits en daarover een afdekplaat.

Ik denk de 1e optie maar even voor de zekerheid😜
Nee de oude doos zit er zelfs (grotendeels) nog in, Zoals gezegd, beetje passen en meten (en wat plastic weghalen), en toen pastte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Top, bedankt iedereen voor alle snelle reacties. Ik heb weer een projectje :-).

Het eindresultaat (en eventuele problemen) zal ik nog terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Mijn plan was om stukje vuren in de doos te lijmen zodat ik iets had om in te schroeven, maar de blindplaat die ik gebruikt heb had klembevestiging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KX0t4U0py3I9yXfHWZ-f072Trik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsBi8vBSEsWxVvUYDGmd8jrx.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@wimbre jou vraag komt vaker voor, zie: rens-br in "Omzetten PTT dubbele WCD naar RJ45"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wimbre
Zoals toegezegd zou ik nog een terugkoppeling geven van mijn projectje.

Ik heb vanuit de woonkamer de oude (PTT doos) en kabelgoot gebruikt om 2 kabels naar de 1e etage te trekken.

Ik heb zowel beneden als op de 1e verdieping de Busch-Jaeger Reflex Contactdoos CAT6 UTP gebruikt
https://www.gamma.nl/asso...-cat6-utp-creme/p/B133721

en de Busch-Jaeger Reflex SI Afdekraam 2-Voudig Crème
https://www.gamma.nl/asso...-2-voudig-creme/p/B454091

en de Busch-Jaeger Reflex SI afdekplaat crème
https://www.gamma.nl/asso...fdekplaat-creme/p/B454086.

Ik heb solid (stugge) kabels gebruikt.
https://www.utp-kabel.nl/...p-rol-stug-grijs-cca.html

Op de inbouwdozen heb ik 2 stukjes hout geplakt zodat ik de Contactdoos kon vastschroeven. De afdekplaat kon ik met de uitdraaibare klemmen vast zetten.

Ik heb de contactdoos benden eerst aangesloten op de kabel en vervolgens de 2 kabels naar boven getrokken met een trekveer en vervolgens de contactdoos beneden afgemonteerd. Vervolgens boven de contactdoos aangesloten. Dat was wat meer draaien, knielen en op de rug liggen omdat deze laag bij de grond zit.

Dit was waarschijnlijk ook de oorzaak dat bij een test op 1 kabel 3 lampjes op de kabeltester niet brandden.

Deze er uitgehaald en opnieuw er in gestoken en probleem was verholpen.

Hieronder het eindresultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-SSFeKVv3JPwD7ir5NC-t9iwd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akvRXkuazz7NDkzXcBLuyG3o.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor deze netwerk toolset gebruikt
https://www.utp-kabel.nl/...sets/netwerk-toolset.html

LET OP!
Deze LogiLink WZ0012 Netwerk-gereedschapset heb ik (net als de 100 meter kabel) bij utp-kabel.nl gekocht voor € 44,71.

Nu zat ik de dag er na op internet te kijken waar de diverse onderdelen nu precies voor gebruikt worden en tot mijn grote verbazing zie ik dat diezelfde set bij Conrad verkocht wordt voor € 16,92!!

https://www.conrad.nl/p/l...erk-gereedschapset-993894

Dat is bijna 3 x zoveel!! Ik heb hen een mail gestuurd dat ik er geen probleem mee dat er prijsverschillen zijn maar ik dit buitensporig vind. Ik heb natuurlijk zelf die beslissing genomen maar dit geeft mij wel te denken.

utp-kabel.nl heeft wel netjes gereageerd dat ze dit gingen onderzoeken en mij zouden informeren. Ik zal de uitkomst hiervan ook nog wel hier plaatsen.

Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Ik zou de reactie van utp-kabel.nl nog even doorgeven op het door mij geconstateerde prijsverschil van bijna 300%! Hun reactie: “We verwachten dat Conrad (grote organisatie) dergelijke goederen direct importeert.
Hierdoor kunnen zij e.e.a. een stuk goedkoper aanbieden. We zijn aan het kijken of we voor dit artikel een ander inkoopkanaal kunnen krijgen. Vooralsnog dienen wij de prijs voor dit artikel te handhaven omdat wij er anders geen wist op maken”.

Helaas dus geen tegemoetkoming van hun zijde.

Niet alleen bij Conrad maar ook bij diverse andere aanbieders is die set te koop voor circa € 17- € 22 (i.p.v. € 45). Check dus goed of de door hen aangeboden artikelen marktconform zijn want blijkbaar zijn hun inkoopkanalen niet altijd concurrerend en betaal je daardoor de hoofdprijs.
Pagina: 1