• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Hoi allemaal,

ik vroeg me eigenlijk het volgende af: in hoeverre zijn bedrijven geïnteresseerd in student developers?

Ik ben momenteel 3e jaars software dev student en tijdens mijn stage kwam ik erachter dat ik tijdens mijn stage enorm veel geleerd en ontwikkeld heb. Ik zou dit graag willen blijven doen door mijn huidige studie te combineren met een software developer bijbaan of iets dergelijks.

Alleen weet ik niet zeker of dit uberhaupt reëel is. Aangezien ik denk dat de meeste bedrijven minimaal een junior software dev verwachtten die daar fulltime in ontwikkeling is.

Enige mensen uit het bedrijfsleven enig idee? Of er vraag is naar student developers die bijvoorbeeld 10-16 uur per week zouden willen helpen?

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:36
Die is er zeker!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:50

Yucon

*broem*

Zonder twijfel, al was het maar om een handje te helpen bij migratiescripts of rapporten. Niet het meest spannende werk. Wel leuk om erin te komen.

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-06 13:32
Ja die zijn er zeker, het is wel even goed zoeken. Er zijn ook genoeg bedrijven die er geen interesse in of tijd voor hebben. Maar over het algemeen zit iedereen verlegen om (goede) IT'ers dat men best wel iemand wil hebben die een beetje mee wil helpen om vervolgens hopelijk voor 40 uur per week in dienst te komen na de studie.

ZZP en op opdracht basis zaken doen is ook zeker mogelijk, heb ik zelf ook gedaan alleen ben ik daar toen "in gerold" door een mede student.

Overigens wel 1 ding: maak je studie af! Kans bestaat dat als je eenmaal een bedrijf vind ze je voor meer uren wil hebben als je naar/boven tevredenheid functioneert. Lijkt allemaal leuk en zal ook zeker veel interessanter zijn dan je studie maar er is een grote kans dat je later als je eens wat anders wilt bedrijven eisen dat je alsnog je HBO hebt (ik neem aan dat je HBO volgt).

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-06 08:23
Strykeforce schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:04:
Overigens wel 1 ding: maak je studie af! Kans bestaat dat als je eenmaal een bedrijf vind ze je voor meer uren wil hebben als je naar/boven tevredenheid functioneert. Lijkt allemaal leuk en zal ook zeker veel interessanter zijn dan je studie maar er is een grote kans dat je later als je eens wat anders wilt bedrijven eisen dat je alsnog je HBO hebt (ik neem aan dat je HBO volgt).
QFT. En buiten het HBO-eis argument, bedenk hoeveel je moet terugbetalen bij het stoppen van je studie, waar je niks voor krijgt. Geen diploma o.i.d. Met al het gedoe weer rondom de basisbeurs/lening zou ik hem afmaken. De kans op een generaal pardon is er weer.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
Absoluut dit. In 'mijn tijd' (2000) was het echt een ding dat bedrijven mensen in hun 3e jaar probeerden weg te kopen met mooie salarissen. "Joh, je hoeft het echt niet af te maken". Ik ken eigenlijk niemand die dat gedaan heeft en er geen spijt van heeft.

https://niels.nu

• Hydra
@Un93m59 ik heb in mijn studententijd ook een bij-baantje als PHP dev gehad. Was prima te doen (vrije tijd zat) en betaalde een stuk meer dan m'n vorige baantje. Maar ik vond dat vorige baantje (bij een attractiepark) eigenlijk wel veel gezelliger. Zat vooral in m'n eentje aan een draak van een codebase te werken.

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-06 08:23
Hydra schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:09:
@Un93m59 ik heb in mijn studententijd ook een bij-baantje als PHP dev gehad. Was prima te doen (vrije tijd zat) en betaalde een stuk meer dan m'n vorige baantje. Maar ik vond dat vorige baantje (bij een attractiepark) eigenlijk wel veel gezelliger. Zat vooral in m'n eentje aan een draak van een codebase te werken.
Dat onderschrijf ik. Ik ben er ergens niet rauwig om vooral in de horeca, autoverhuur en weet ik veel wat gewerkt te hebben.

• Hydra
Pizza_Boom schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Dat onderschrijf ik. Ik ben er ergens niet rauwig om vooral in de horeca, autoverhuur en weet ik veel wat gewerkt te hebben.
Ik heb wel veel geleerd m.b.t. soft skills in die 7 jaar dat ik bij dat attractiepark gewerkt heb.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:32:
[...]
Ben je zacht of hard gekookt dan? :+

• meijboeum
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-06 12:35
Ja die zijn er zeker, het is wel even goed zoeken. Er zijn ook genoeg bedrijven die er geen interesse in of tijd voor hebben. Maar over het algemeen zit iedereen verlegen om (goede) IT'ers dat men best wel iemand wil hebben die een beetje mee wil helpen om vervolgens hopelijk voor 40 uur per week in dienst te komen na de studie.
Maar hoe vind je daadwerkelijk bedrijven die hier behoefte aan hebben? Als ik op internet zoek naar interessante vacatures voor studenten kom ik namelijk niet zoveel tegen. Is dit misschien een kwestie van bedrijven in de buurt opbellen en gewoon vragen?

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Yucon schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:39:
Zonder twijfel, al was het maar om een handje te helpen bij migratiescripts of rapporten. Niet het meest spannende werk. Wel leuk om erin te komen.
Klopt, als developer heb je vaak zat klusjes waar je op de grens zit tussen een eenmalig jobje in elkaar rammen, of in een luie bui 100 urls copy/pasten ;)
Vaak ook leukere klusjes: Als kun je uitzoeken of deze plugin wellicht interessant is, of als iemand leergierig is een POCje kan opzetten. Daarnaast ook wel werkstudenten mee gemaakt die gewoon het niveau van een medior/senior hadden, en vaak gewoon een aantal dagen per week in een team meedraaiden.

Voor bedrijven is het vaak ook een interessante mogelijkheid om mensen vroegtijdig vast te leggen en hun netwerk uit te breiden.

• Strykeforce
meijboeum schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:00:
[...]

Maar hoe vind je daadwerkelijk bedrijven die hier behoefte aan hebben? Als ik op internet zoek naar interessante vacatures voor studenten kom ik namelijk niet zoveel tegen. Is dit misschien een kwestie van bedrijven in de buurt opbellen en gewoon vragen?
Bedrijven zullen niet gauw echte vacatures gaan opzetten voor studenten, want een echte vacature (positie) is er niet over het algemeen.

Kijk ook eens in je netwerk misschien nog niet zo groot maar ouders van jezelf/vrienden/mede studenten, kan zomaar zijn dat er iemand in de buurt werkt waar ze best wel een student willen bij de it afdeling.

Bedrijven simpelweg benaderen kan altijd, hoewel de zoektocht niet zo makkelijk is aangezien men vaak niet eens vacatures heeft staan voor normale functies. Wat je ook kan doen is een partij zoals StudentenBureau benaderen die een bijbaan voor je kunnen vinden.

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 11:43
Un93m59 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:04:
Enige mensen uit het bedrijfsleven enig idee? Of er vraag is naar student developers die bijvoorbeeld 10-16 uur per week zouden willen helpen?
Bij ons komt het nog wel eens voor dat een stagiair na de stage een dag in de week voor ons blijft werken, en heb ook al eens middelbare scholieren meegemaakt met vakantiebaantjes (die hadden echter connecties).

Ik denk dat je het beste gewoon wat bedrijven kan benaderen om te vragen of ze interesse hebben. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Zoals anderen al waarschuwen (mocht het lukken): verwacht niet het meest diepgaande of interessante werk, maar wie weet heb je geluk.

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
Bedankt voor jullie reactie & meningen allemaal!

Ik denk dat ik een motivatie mail ga opstellen met mijn CV erin en een voor een bedrijven ga benaderen.
Omdat dit een van mijn eerste initiatieven is, zijn er misschien mensen die mijn motivatie mail + CV willen bekijken om erover feedback te geven?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Ik heb vroegáh ook wel via (student) uitzendbureaus een aantal klusjes gekregen als dev-werk. Vaak redelijk eenvoudig html/js werk voor bijvoorbeeld reclamebureaus. Maar goed, dat is bijna 25 jaar geleden :p

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• WesselP
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-06 19:57
Un93m59 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 14:04:
ik vroeg me eigenlijk het volgende af: in hoeverre zijn bedrijven geïnteresseerd in student developers?

Ik ben momenteel 3e jaars software dev student en tijdens mijn stage kwam ik erachter dat ik tijdens mijn stage enorm veel geleerd en ontwikkeld heb. Ik zou dit graag willen blijven doen door mijn huidige studie te combineren met een software developer bijbaan of iets dergelijks.

Alleen weet ik niet zeker of dit uberhaupt reëel is. Aangezien ik denk dat de meeste bedrijven minimaal een junior software dev verwachtten die daar fulltime in ontwikkeling is.

Deze bedrijven zijn er zeker! Ben destijds zelf als 15 jarige, naast m'n havo, aan de slag gegaan als PHP-developer bij een klein internetbureautje, waar ik zelf veel kennis op heb gedaan. Hier heb ik heel veel geluk mee gehad natuurlijk, maar ze zijn er dus wel :)
Hierna HBO-ICT gedaan, stage gelopen bij een wat groter softwarehuis, maar hier zoeken ze vaak studenten welke wat meer uren in de week kunnen maken. Aan het einde van het derde jaar werd ik benaderd door een startup, waar ik momenteel nog steeds aan het werk ben als fullstack-developer. Ik denk dat je bij software-gerelateerde startups of kleine softwarebedrijven zeker wel een kans maakt, voornamelijk in dit stadium van je studie. Deze bedrijven staan vaak te springen om studenten te binden tot na hun studie.

Pas er wel voor op dat je niet te veel uren gaat maken bij een werkgever, je opleiding is misschien niet altijd even interessant, maar dat papiertje is bij volgende werkgevers zeker handig om te hebben. Al is werkervaring misschien nog wel belangrijker ;)

• Strykeforce
Un93m59 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:52:
Bedankt voor jullie reactie & meningen allemaal!

Ik denk dat ik een motivatie mail ga opstellen met mijn CV erin en een voor een bedrijven ga benaderen.
Omdat dit een van mijn eerste initiatieven is, zijn er misschien mensen die mijn motivatie mail + CV willen bekijken om erover feedback te geven?
Prima hoor, stuur maar een privé berichtje ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee