Toon posts:

Wegvallend internet - waar ligt het probleem?

Pagina: 1
Acties:

• Niekserr
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-02 22:26
Sinds een maand of 2 heb ik constante internetproblemen in mijn huis, of in ieder geval op mijn vaste desktop, ik ben dus druk opzoek naar een fix waar ik wat hulp bij nodig heb...

De situatie:
Ik heb dus last van wegvallend internet, maar dan héél soms. Desalniettemin vind ik dusdanig storend dat ik een fix wil voor dit probleem. Ik merk het vooral tijdens gamen (Dota 2), want dan heb je natuurlijk een constante verbinding nodig. Wat er dan gebeurt is dat in game ik connection issues krijg en als ik dan alt-tab naar het bureaublad zie ik ook echt het no internet connection icoon (de wereldbol), terwijl ik op een kabel zit. Ik ben dan dus niet verbonden met de router for some reason. Dit blijft dan vaak zo'n 10-15 seconden waarna ik eventjes last heb van extreem hoge ping in game (300) voor een minuut en daarna werkt alles weer perfect en kan het de rest van de middag goed zijn.

Qua internet heb ik een simpel 100 mbps abonnement van oxxio met glasvezel. Bij hun heb ik ook het probleem voorgelegd en die hebben mij een nieuwe router opgestuurd, maar dit heeft het probleem helaas niet verholpen.

Doordat het probleem niet constant is is het heel moeilijk om te achterhalen waar het aan ligt. Ik kan me niet voorstellen dat mijn kabel het begeeft, omdat het maar eventjes duurt en die er al 1,5 jaar ligt. Ook kan het dus niet de router zijn omdat die al is vervangen. Zou dit aan het glasvezel kastje kunnen liggen? Of toch mijn PC? Of gek genoeg Dota..? (lijkt me niet omdat ik tijdens het probleem helemaal geen verbinding meer heb met mijn pc).

Zelf heb ik niet heel veel verstand van dit spul, dus iedere hulp waardeer ik enorm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
Er is dan wel nog een "netwerk"-verbinding, of is deze ook weg?
En als je met je mobiele telefoon dan een webpagina bezoekt, heb je dan wel internet op de telefoon?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Niekserr
Onbekend schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:10:
Er is dan wel nog een "netwerk"-verbinding, of is deze ook weg?
En als je met je mobiele telefoon dan een webpagina bezoekt, heb je dan wel internet op de telefoon?
Ik ga het proberen te checken, maar vaak is de wifi verbinding sowieso al slecht omdat ik ver van de router af zit. Plus ik ben vaak al te traag en dan is de verbinding alweer terug :X

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-03 11:49
Die kabel ligt er anderhalf jaar? Die zou ik toch een keer vervangen al is het maar om te testen.

Verder neem ik aan dat je windows gebruikt. Zijn al je drivers etc up to date?

Volgens mij moet je eerst kijken of het aan je verbinding of in huis zit. Dus een continu meting zou handig zijn.

Ik heb dit weleens geprobeerd:

https://www.outages.io/

Kan je draaien op bijv een raspberry pi om je verbinding te monitoren.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:27

Perkouw

Moderator General Chat
Ik hoor kabel....maar begin anders gewoon eens met de connector v.d. kabel. Wellicht is die niet fris (meer). :)

• Niekserr
Kasper1985 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:00:
Die kabel ligt er anderhalf jaar? Die zou ik toch een keer vervangen al is het maar om te testen.

Verder neem ik aan dat je windows gebruikt. Zijn al je drivers etc up to date?

Volgens mij moet je eerst kijken of het aan je verbinding of in huis zit. Dus een continu meting zou handig zijn.

Ik heb dit weleens geprobeerd:

https://www.outages.io/

Kan je draaien op bijv een raspberry pi om je verbinding te monitoren.
Yes, die heb ik zelf getrokken en dus ook 1 connector er zelf op gezet. Ik kan eens kijken of ik drivers kan updaten, goeie. Het lijkt me sterk dat het de kabel is gezien dat iets is dat in principe stil staat? Ik zal eens mijn laptop er naast zetten. Ik kan t uiteinde vd kabel eens splitten en m'n laptop er aan hangen om te kijken of die t ook heeft!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

(jarig!)
Het gebeurd vaak genoeg dat de kabel niet goed gemonteerd is en daardoor allerhande shit oplevert en gelijkertijd ook prima kan werken.

Leg tijdelijk een andere kabel door het huis en test daarmee. Werkt het daar wel goed mee, dan weet je dat je het bij de andere connectors en kabel moet zoeken.

[Voor 4% gewijzigd door remco_k op 31-01-2021 11:25]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Niekserr schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Ik ga het proberen te checken, maar vaak is de wifi verbinding sowieso al slecht omdat ik ver van de router af zit. Plus ik ben vaak al te traag en dan is de verbinding alweer terug :X
En dat is dus ook de oorzaak, voor een staiele verbinding zou je wel minimaal 70% bereik aanraden zeker bij online gaming, je kan van wifi kanaal wisselen dat kan helpen, dit doe je in de router.

En anders kabel trekken of dichtbij gaan zitten.
Edit hieronder: was niet duidelijk voor mij.

[Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2021 11:28]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

(jarig!)
mr_evil08 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:26:
[...]

En dat is dus ook de oorzaak, voor een staiele verbinding zou ik wel minimaal 70% bereik aanraden zeker bij online gaming.
Lees anders eerst de topicstart even. Hij is bekabeld aangesloten. :o

(En 70% bereik zegt helemaal niets over de kwaliteit van het signaal).

[Voor 10% gewijzigd door remco_k op 31-01-2021 11:30]

Alles kan stuk.
Goedkoop Shoutcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Niekserr Bekabeld direct aan Modem, of zit er hardware tussen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JudgeTreve
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-01 21:11
Ik zou voor willen stellen om 24 uur te monitoren...zowel met de bekabelde verbinding (PC) als met een wifi verbinding (laptop). Ik gebruik vaak dit om de stabiliteit te monitoren... https://code.google.com/a...ernetconnectivitymonitor/
(wel oud maar werkt goed)
Mochten hier disconnects uit komen dan weet je nog niet de oorzaak maar je kunt wel eventuele verschillen zien tussen pc en laptop en bedraad en wifi.

Nadat ik overgestapt ben op Google Wifi (2 jaar geleden) heb ik geen uitval meer....

Succes!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-03 18:13
De juiste manier om hier constructief mee om te gaan, is zaken uit te sluiten. Eerst de grote zaken, dan de details. Dus eerst uitsluiten dat het aan de kabel ligt. Ga met dezelfde desktop vlakbij de router zitten, een korte kabel (uit de doos bijv), en test dan opnieuw (of met een nieuwe kabel gewoon over de trap uitrollen om te testen).

[Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 31-01-2021 11:51]

• Niekserr
mgizmo schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:50:
De juiste manier om hier constructief mee om te gaan, is zaken uit te sluiten. Eerst de grote zaken, dan de details. Dus eerst uitsluiten dat het aan de kabel ligt. Ga met dezelfde desktop vlakbij de router zitten, een korte kabel (uit de doos bijv), en test dan opnieuw (of met een nieuwe kabel gewoon over de trap uitrollen om te testen).
Ok, er was even 2 dagen stilte van mij, maar ik heb nu wat geprobeerd en het probleem gevonden... Gisteren heb ik de hele dag gemonitord, maar geen disconnect kunnen vangen. Wat ik nu net heb gedaan is tussen het eindstuk vd internetkabel en mijn pc een bridge gehangen en die verbonden met mijn pc en met mijn laptop. Hier wilde ik via beide dingen dan de connectie monitoren om te kijken of het aan de kabel of de pc ligt.

Nu is alleen het internet op mijn PC helemaal weggevallen, het probleem ligt dus duidelijk aan mijn pc. De bridge (klein mikrotik routertje in bridge mode) doet het gewoon en ik heb perfect internet op mijn laptop. Ook kabels verwisselen e.d. helpt niet. Het lijkt er dus op dat mijn netwerkkaart is overleden?

Dit is heb moederbord dat ik heb: https://tweakers.net/pric.../msi-z170a-gaming-m5.html .
Het is al wel een wat ouder ding, maar ik had niet verwacht dat ie het zou opgeven :'( .

Zou het toch nog een driver issue of iets kunnen zijn? Mijn internet is nu constant weg. De drivers heb ik nog niet geupdate, maar dat is nu ook wat moeilijker om te doen natuurlijk

EDIT: zinsbouw, kleine aanvulling

EDIT2: Het werkt weer, gek genoeg. Nu gelijk de drivers geüpdate en kijken of dat het probleem verhelpt, ik blijf vandaag nog monitoren wat er gebeurt!

[Voor 7% gewijzigd door Niekserr op 02-02-2021 10:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee