Toon posts:

Hulp bij aansluitschema buitenverlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Judi0296
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Mijn vraag
Voor mijn paardenlocatie inclusief rijbak, tussenstuk (met schuurje) en longeerkraal is in het verleden verlichting aangelegd. Er lopen dus kabels en dergelijke maar de lampen doen het niet meer. Nu wil ik een aantal kleine lampen langs de hele zijde vervangen aansluiten (de zwarte lampjes op de tekening) en een aantal schijnwerpers (de witte). De kabel die er ligt is 5 aderig. Ik wil graag gebruik maken van een wisselschakelaar (A) zodat de lampjes langs de bakrand zowel vanaf de ene kant als de andere kant aan en uit te doen zijn. Voor de schijnwerpers (B) wil ik gebruikmaken van één serieschakelaar.

Ik zit vooral met de aansluiting van de wisselschakelaar. Mijn vraag is dus: klopt mijn aansluitschema op deze manier?

(de 'dunne' lijntjes zijn de aders in de kabel die niet gebruikt worden)

I

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 5 aderige buitenkabel
- 3 aderige buitenkabel van- en naar de lampen
- kabeldozen etc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb veel informatie gezocht over de aansluiting van een wisselschakelaar op internet. De bedradingsschema;'s die ik kan vinden gaan vaak alleen over een wisselschakelaar met één lamp, ik wil echt gebruik maken van 2 wisselschakelaars op een 4-tal lampen.

Alvast veel dank voor de hulp!

Alle reacties

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 08:04

krvabo

MATERIALISE!

Als ik zo snel kijk dan zijn lamp B1-2-3 correct zo, en C1 en D1 lijken me ook ok.
Bij je wisselschakelaars A1 en A2 klopt er echter iets niet. Tussen de 2 schakelaars horen 2 zwarte draden te lopen (zonder naar lampen te gaan, ononderbroken), bij 1 van de schakelaars moet bruin binnenkomen, en uit de andere schakelaar de zwarte draad naar de lamp(en).

Zie het als een typische hotelschakeling.

[Voor 10% gewijzigd door krvabo op 30-01-2021 12:12]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
krvabo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:11:
Als ik zo snel kijk dan zijn lamp B1-2-3 correct zo, en C1 en D1 lijken me ook ok.
Bij je wisselschakelaars A1 en A2 klopt er echter iets niet. Tussen de 2 schakelaars horen 2 zwarte draden te lopen (zonder naar lampen te gaan, ononderbroken), bij 1 van de schakelaars moet bruin binnenkomen, en uit de andere schakelaar de zwarte draad naar de lamp(en).

Zie het als een typische hotelschakeling.

[Afbeelding]
Nope. Zwart is daar nergens voor verplicht. Zo is grijs ook expliciet toegestaan en bij gebruik van kabel zelfs bruin ook.

Maar het tekeningetje van @Judi0296 is volgens aderbesparende wisselschakeling en gewoon goed. Je hebt dan inderdaad op beide wisselschakelaars een permanente voeding. Je moet alleen even goed opletten met het aansluiten om het werkend te krijgen.

Dat wil zeggen op deze tekening de grijze op de 'L / P' kant van de schakelaars.

Alleen schakelaar B; als dat een serieschakelaar is, dan is de helft werkloos :P

[Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2021 12:24]

• Judi0296
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Dank voor jullie snelle reacties! @kabeltjekabel Je opmerking over de 'helft werkloos' bij de B-schakelaar begrijp ik nog niet helemaal. Het is de bedoeling met die B-schakelaar de B-schijnwerpers aan en uit kan zetten. Kan je toelichten wat ik nog moet veranderen om het goed te krijgen?

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-03 08:04

krvabo

MATERIALISE!

kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Nope. Zwart is daar nergens voor verplicht. Zo is grijs ook expliciet toegestaan en bij gebruik van kabel zelfs bruin ook.

Maar het tekeningetje van @Judi0296 is volgens aderbesparende wisselschakeling en gewoon goed. Je hebt dan inderdaad op beide wisselschakelaars een permanente voeding. Je moet alleen even goed opletten met het aansluiten om het werkend te krijgen.

Dat wil zeggen op deze tekening de grijze op de 'L / P' kant van de schakelaars.

Alleen schakelaar B; als dat een serieschakelaar is, dan is de helft werkloos :P
Oh hm. Dat is voor het eerst dat ik het zie. Zo te zien heb je gelijk. (Ik ben dan ook geen elektricien of iemand die complexe dingen doet met stroom :P ), maar het lijkt inderdaad mogelijk om het op die manier te doen.

(je opmerking over kleuren daargelaten, het is natuurlijk een buitenkabel en geen standaard 'huisinrichting' :) )

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• kabeltjekabel
Judi0296 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:36:
Dank voor jullie snelle reacties! @kabeltjekabel Je opmerking over de 'helft werkloos' bij de B-schakelaar begrijp ik nog niet helemaal. Het is de bedoeling met die B-schakelaar de B-schijnwerpers aan en uit kan zetten. Kan je toelichten wat ik nog moet veranderen om het goed te krijgen?
"serie" schakelaar is twee schakelaars in 1 element. Als je er maar eentje gebruikt kun je met een gewone schakelaar af. Dat zijn veelal ook gewoon wisselschakelaars.

Let wel dat al die lampen niet tweepolige geschakeld zijn. Ergens 1 aardlek in die hele rits en ook dat stopcontact gaat uit, even uitgaande dat de boel gewoon aardlekbeveiligd is.

[Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2021 12:44]

• kabeltjekabel
krvabo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:37:
[...]

Oh hm. Dat is voor het eerst dat ik het zie. Zo te zien heb je gelijk. (Ik ben dan ook geen elektricien of iemand die complexe dingen doet met stroom :P ), maar het lijkt inderdaad mogelijk om het op die manier te doen.
[Afbeelding]

(je opmerking over kleuren daargelaten, het is natuurlijk een buitenkabel en geen standaard 'huisinrichting' :) )
In deze wordt het pas complex als je niet de aderbesparende toepast, want dan moet je aan de zesaderige kabel en daar is alles (muv de geelgroene) genummerd zwart. Of je moet aan meerdere kabels parallel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee