[WD My Cloud EX2 Ultra] Bestanden remote bewerken NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Hoi,

Ik heb een My cloud EX2 Nas staan. Werkt helemaal goed.

Deze als lokale netwerkschijf toegevoegd en zo kan ik vanaf elke PC en telefoon de bestanden openen en bewerken.

Nu wil ik ook vanaf buiten mijn lokale netwerk de bestanden openen en bewerken. Heb nu FTP open gezet op de NAS, Poort open en heb ik een ftp verbinding kunnen opzetten. (ik weet dat FTP bestanden niet versleuteld overbrengt)

Echter alles wat ik open opent hij in de browser en niet in het juiste programma, Word, Excel, en foto viewer etc. en kan ik de bestanden dus niet bewerken

Hoe kan ik de bestanden dus openen en bewerken vanaf een remote locatie net zoals ik het lokaal kan.

Heb al wat lopen zoeken, synology heeft iets van WEBdav wat iets vergelijknaar doet maar dat krijg ik op mijn nas niet werkend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:41
Ftp is File Transfer Protocol
Dat is om bestanden te transporteren, je moet dan het bestand naar je telefoon halen, daar bewerken en weer terugzetten.

En die my cloud ondersteund geen webdav.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26
VPN tunnel opzetten naar je nas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
kosz schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:54:
Oke, heb heel wat zitten googlen.

VPN tunnel is iets anders als een vpn verbinding neem ik aan? Daar kom ik een hoop over tegen. Vpn tunnel niet. Snap wel het principe.

Ik heb een ZTE modem router van kpn. Daar valt naar mijn weten weinig meer te doen.

Heb er nog wel een tp link N750

Hier heb ik een VPN verbinding mee kunnen op zetten via/met protonVPN

Maar hoe graag ik doe tunnel dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
Volgens mij ondersteund de My cloud EX2 geen VPN server functionaliteit. Je zal je vpn server dus ergens anders op moeten draaien. Bijvoorbeeld een Raspberry PI.

Alles buiten een VPN zou ik links laten liggen i.i.g

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
HKLM_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:08:
Volgens mij ondersteund de My cloud EX2 geen VPN server functionaliteit. Je zal je vpn server dus ergens anders op moeten draaien. Bijvoorbeeld een Raspberry PI.

Alles buiten een VPN zou ik links laten liggen i.i.g
Nee mijn nas ondersteund dit niet.

Ik draai dus nu een VPN server op m'n router maar hoe dan te verbinden met m'n nas of contact te maken met mijn nas.

Opzet:
ZTE modem/router =>TP link Wdr4300, met ProtonVPN=> NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
Waarom dan niet gewoon zo ? We spreken over een Windows 10 PC die "extern" staat ? Geen mobieltje ? (wat zou je in godsnaam met Word of Excel op een mobiel moeten...)

https://www.thewindowsclub.com/map-an-ftp-drive-windows

Dan komt er een extra "drive" op je PC. Als je Word/Excel start kan je gewoon een document van die drive plukken.

Uiteraard allemaal behoorlijk UNSECURE met dat 1980's FTP gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16
Rick-- schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Nee mijn nas ondersteund dit niet.

Ik draai dus nu een VPN server op m'n router maar hoe dan te verbinden met m'n nas of contact te maken met mijn nas.

Opzet:
ZTE modem/router =>TP link Wdr4300, met ProtonVPN=> NAS
Je maakt gebruik van een VPN aanbieder (ProntonVPN) daarmee kan je natuurlijk nooit extern naar je eigen huis verbinden en je interne lan benaderen, je zal een eigen vpn servertje moeten optuigen die de routing binnen je netwerk ook kan verzorgen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
jvanhambelgium schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:18:
Waarom dan niet gewoon zo ? We spreken over een Windows 10 PC die "extern" staat ? Geen mobieltje ? (wat zou je in godsnaam met Word of Excel op een mobiel moeten...)

https://www.thewindowsclub.com/map-an-ftp-drive-windows

Dan komt er een extra "drive" op je PC. Als je Word/Excel start kan je gewoon een document van die drive plukken.

Uiteraard allemaal behoorlijk UNSECURE met dat 1980's FTP gedoe...
Nee, geen mobiel, maar een externe PC.

En ik heb de map/ Nas inderdaad al als een netwerkverbinding toegevoegd, maar dan ziet hij hem dus niet als een schijf maar als ftp lokatie en kan ik dus geen bestanden er rechtstreeks van openen. Nu dus eerst downloaden, bewerken en weer uploaden.

Er staan ook veel afbeeldingen op en die wil ik eigenlijk gewoon met de standaard viewer van windows bekijken en niet elke keer hoeven te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
kosz schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 11:54:
Ik heb flink lopen zoeken maar kom elke keer ouit op hoe ik een VPN verbinding moet opzetten, is me inmiddels wel gelukt.

Kan je me misschien in de juist richting sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Via ftp kan je nooit rechtstreeks een bestand openen, kan eigenlijk nooit (ook thuis wordt er een tijdelijk lokaal bestand gemaakt en geopend en bij afsluiten weer opgeslagen) maar met ftp moet je het altijd eerst lokaal zetten. Waarom er hier over VPN wordt begonnen is omdat ftp als niet erg veilig bekend staat (wordt eigenlijk alleen nog gebruikt voor websites bij providers of als openbare download lokatie.
Wat ze voorstellen om over een VPN tunnel/ verbinding met ftp naar je nas te gaan. Persoonlijk zou ik overwegen om de NAS te vervangen of een andere oplossing te zoeken. Vraag je af hoe nodig is het en waarvoor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
Frogmen schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:09:
Via ftp kan je nooit rechtstreeks een bestand openen, kan eigenlijk nooit (ook thuis wordt er een tijdelijk lokaal bestand gemaakt en geopend en bij afsluiten weer opgeslagen) maar met ftp moet je het altijd eerst lokaal zetten. Waarom er hier over VPN wordt begonnen is omdat ftp als niet erg veilig bekend staat (wordt eigenlijk alleen nog gebruikt voor websites bij providers of als openbare download lokatie.
Wat ze voorstellen om over een VPN tunnel/ verbinding met ftp naar je nas te gaan. Persoonlijk zou ik overwegen om de NAS te vervangen of een andere oplossing te zoeken. Vraag je af hoe nodig is het en waarvoor.
Nas vervangen gaat het niet worden, net nieuw. Bestanden remote benaderen was ook niet het eerste vereiste.

De NAS is er omdat mij zuster niet echt een vast adres heeft en (in de niet corona tijd) veel op reis is. Nu had ze al haar bestanden op de laptop of een externe USB Harddisk. Back up had ze niet echt.

Nu staat de NAS bij mijn ouders, hadden ook nergens een back up van en staan haar bestanden daar als back up.

Ze kan ze benaderen via de website van My cloud en op zich werkt dat maar dat is natuurlijk een verkapte (veiligere) versie van ftp.

Nu staat hij bij mijn ouders in het netwerk en de schijf op de verschillende computer als netwerkschijf dus dat werkt allemaal perfect.

Het is dan ook makkelijk om de schijf als netwerkschijf ook via de laptop van mij zus te benaderen net als een netwerkschijf in het netwerk, dus makkelijker bestanden openen en bewerken. Niet echt persee een must maar nu ik weet dat het wel mogelijk is kan ik er eigenlijk niet meer mee stoppen tot het werkend is of zoveel frustratie oplevert en ik het er toch bij laat zitten.

Ik heb nu wel een TP Link Archer MR200 liggen, en deze kan in ieder geval een VPN site to site opzetten.
https://static.tp-link.co...rcher_MR200(EU)_V1_UG.pdf

Pagina 60.

Nu hoeft het niet site to site, maar volgens mij als ik de router zo instel (configuration on site A) en bij mijn ouders achter het modem hang en dan op de laptop van mijn zus via windows en VPN verbinding maak met de router bij mijn ouders zou dat dan kunnen werken?

De laptop instellen volgens deze handleiding:
https://www.vpngids.nl/instellen/vpn-instellen-windows/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Jullie hadden dan beter 1 Office 365 pakket kunnen nemen met 1 TB cloud opslag. Just my thought.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
Mooie gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Alternatief om uit te zoeken is de optie om Nextcloud erop te zetten dan kan je die gebruiken als Cloudopslag. Zal wel even uitzoeken zijn.

Pagina: 1