Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMike84
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05-2021
Hallo,

Sinds enige tijd heb ik veel storing aan mijn Samsung tv (UE55KU6000). Het is vermoedelijk veroorzaakt na het ophangen van de tv waarbij de HDMI kabel op spanning is komen te staan terwijl hij in een HDMI poort op de tv zat. Aangezien mijn tv het ook regelmatig wel doet twijfel ik of de storing hieraan te wijten is.

Wat wij ervaren is dat het beeld ineens rood wordt, beeld geeft zonder geluid of zonder geluid en erg onscherp.
Als ik via de kpn naar Netflix kijk hetzelfde alleen dan soms met foutmelding tvq-pb-101 (zou een account probleem zijn volgens Netflix?).
Enig wrikken of uit/in van de HDMI op de kpn ontvanger helpt. Soms herstarten van de kpn ontvanger.
Vreemde is dat bij goed signaal (om te testen) het beeld niet gaat storen als ik aan de HDMI kabel zit waar hij de tv in gaat, maar wel als ik dit doe waar de HDMI in de kpn ontvanger gaat.

Vooral vanwege dit laatste doet mij twijfelen of er schade is ontstaan aan de HDMI poorten op de tv.

Verschillende HDMI kabels geprobeerd, ook een andere kpn ontvanger maar helaas bleven storingen zich voordoen.
Ik heb onlangs een 2.0 kabel gekocht maar ook dit zonder resultaat.
Voordat ik een nieuwe tv koop is dit mijn laatste hoop.

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Vr groet, Mike

Beste antwoord (via MrMike84 op 02-02-2021 19:00)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Poeh, dat doet me wel achter de oren krabben hoe ik dit kan verklaren... het is duidelijk een niet uniform scherm, dus het scherm wordt overduidelijk aangestuurd. Lukt het nog om een menu bovenop dat rode scherm te toveren? Dat kan het een HDMI-probleem zijn. In dat geval zou ik beeld uit andere bronnen proberen te halen.

Lukt het niet om er een menu bovenop te projecteren, dan moet het een hardwaredefect aan de TV zijn en dan zou ik het probleem in het moederbord zoeken, niet in het paneel, omdat dat kennelijk aangestuurd wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Kun je een foto maken van hoe het eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMike84
..

[ Voor 127% gewijzigd door MrMike84 op 30-01-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMike84
dmantione schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:59:
Kun je een foto maken van hoe het eruit ziet?
Wilt u een foto van het rode beeld? Of een foto als ik aan de HDMI bij de kpn ontvanger zit? Filmpje zou dan duidelijker zijn maar dat kan niet.
Wat je ziet is een storend beeld mee groene strepen en af en toe beeld en/of geluid.
Na enig wrikken of HDMI eruit/erin doet hij t vervolgens weer (soms wel pas na 5-10 min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, ik wil een foto van het rode beeld om te zien wat voor soort verstoring het is, dat geeft een indruk waar het vandaan komt: Of het een hardware-euvel is, of dat de soortzaak in software-achtige dingen gezocht moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMike84
dmantione schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:09:
Ja, ik wil een foto van het rode beeld om te zien wat voor soort verstoring het is, dat geeft een indruk waar het vandaan komt: Of het een hardware-euvel is, of dat de soortzaak in software-achtige dingen gezocht moet worden.
Hallo, hierbij een foto waarbij het beeld plots rood wordt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSMI0uGs5Fn1FBO2ZhVnJ2GihKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOsynkxHACrIjhQTRAFKJMBK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Poeh, dat doet me wel achter de oren krabben hoe ik dit kan verklaren... het is duidelijk een niet uniform scherm, dus het scherm wordt overduidelijk aangestuurd. Lukt het nog om een menu bovenop dat rode scherm te toveren? Dat kan het een HDMI-probleem zijn. In dat geval zou ik beeld uit andere bronnen proberen te halen.

Lukt het niet om er een menu bovenop te projecteren, dan moet het een hardwaredefect aan de TV zijn en dan zou ik het probleem in het moederbord zoeken, niet in het paneel, omdat dat kennelijk aangestuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:20

g0tanks

Moderator CSA
dmantione schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:26:
Poeh, dat doet me wel achter de oren krabben hoe ik dit kan verklaren... het is duidelijk een niet uniform scherm, dus het scherm wordt overduidelijk aangestuurd.
Komt die non-uniformiteit niet door backlight bleeding?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Blacklight bleeding is bij deze helderheid geen factor van belang, maar ik denk dat de verschillen in tint, het varieert tussen rood en paarsachtig, überhaupt niet met een verschil in verlichting te verklaren zijn. Vandaar dat ik denk dat het paneel aangestuurd wordt: Het is de enige manier waarop sommige pixels rood en de andere paars kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMike84
dmantione schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:45:
Blacklight bleeding is bij deze helderheid geen factor van belang, maar ik denk dat de verschillen in tint, het varieert tussen rood en paarsachtig, überhaupt niet met een verschil in verlichting te verklaren zijn. Vandaar dat ik denk dat het paneel aangestuurd wordt: Het is de enige manier waarop sommige pixels rood en de andere paars kunnen zijn.
Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik heb op advies van een bekende de instellingen van de kpn kast aangepast (beeldkwaliteit bv stond nog op 720p 🙄) en nogmaals een nieuwe HDMI 2.0 kabel.
Nu bijna 24 uur later heb ik tot nu toe nog geen verstoring gehad.
Wellicht toeval, maar anders zou betekenen dat een van deze stappen heeft geholpen!
Pagina: 1