• rvh88
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-03 09:24
Beste forumleden,

Ik zit er aan te denken om zonnepanelen te laten plaatsen, echter vallen mij in de buurt als ik bij anderen kijk wat dingen op.

Bijna de hele buurt heeft de zonnepanelen op de zelfde kant als het rode vlak liggen (zie net daarboven bij de buren), vaak op een aanbouw of garage etc. Echter als ik naar het zonnediagram kijk zou het gele vlak ook voldoen lijkt mij. Het dak heeft een hoek van 45 graden ongeveer.

De situatie is namelijk dat ik zo een 12000 kwh per jaar verbruik. Ik zit er aan te denken om alles vol te laten leggen met betaalbare 325kwh zonnepanelen om de prijs per kwh laag te houden. Als het goed is moet zo een 24 tot 28 panelen wel kunnen.

Wij gebruiken nu nog maar 1 fase, maar zitten er wel aan te twijfelen om ook over te stappen op 3 fase stroom.
Ik heb 2 jaar elektrotechniek op school gedaan, maar dit gaat mij toch de pet te boven.

- Is het rendabel om het gele vlak ook vol te leggen?
- Zijn er mensen die nog overige tips hebben?
- Wat zijn grofweg de kosten? De prijzen variëren ook enorm.

[Voor 6% gewijzigd door rvh88 op 30-01-2021 14:12]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:05
Voorkant is iets minder mooi natuurlijk maar als je 12000 verbruikt is het zeker de moeite waard financieel om het helemaal vol te leggen.
Twee oriëntaties zou in principe op een 1 fase kunnen 2x12 maar 2x14 is wel te veel misschien. De upgrade van naar 3 fasen kan dan mee in de btw teruggave wat scheelt.

Deze plaatjes zijn we echt te klein om er verder iets van te zeggen. Kan je een goeie foto maken en de afmetingen erbij zetten?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-03 21:23
2*12 met verschillende oriëntaties kan prima op 4200 watt omvormer, 20 amp afzekeren en 3*4 kwadraat kabel naar de meterkast. 12000 kWh ga je er niet mee opwekken maar de helft ervan is zeker haalbaar.
Check ook het serieus energie besparen topic want 12000 kWh is 3 huishoudens. Wie weet kun je nog ergens iets besparen?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zo te zien vangt het gele dak al snel schaduw van de bomen? Die bomen komen gewoon boven de nok uit!

• rvh88
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Hier zijn foto's van de daken.

Rode dak:

7,50 lang en 4 breed (op grond niveau), qua dakpannen tellen kom ik ongeveer uit op 22 m2. Dit klopt ongeveer met de online calculator. Min een heel klein raam van niet eens 1m2.

Gele dak:

8 lang, 3,3 breed (op grond niveau), onder een hoek van 45 graden. Als ik de dakpannen tel kom ik op zo een 34m2 wat berschikbaar is, dit geeft een calculator online ook ongeveer aan.

De bomen komen inderdaad tot aan de nok en staan 6 meter vanaf het huis. Ik weet dat ze 1 keer per 3 jaar kleine gesnoeid worden. Misschien kan ik eens contact opnemen met de gemeente.
Maar dat zou betekenen dat alleen het boven stuk van het dak rendabel is?

We zijn een gezin van 4 en gebruiken doorgaans al redelijk wat aan elektriciteit, maar mijn hobby doet daar nog een schepje boven op (een groot zeewater aquarium). En die verbruikt al meer dan een gemiddeld gezin. Vandaar dat zonnepanelen mij interessant leken. Ook als de salderingsregeling versomberd kan ik bepaalde apparatuur afstellen met de pieken qua opwekken.

Edit: beschrijving van de daken omgedraaid, aangepast.

[Voor 22% gewijzigd door rvh88 op 30-01-2021 14:14]

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:13

timovd

Voorsprong door techniek

Lardman schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:18:
...
Check ook het serieus energie besparen topic want 12000 kWh is 3 huishoudens. Wie weet kun je nog ergens iets besparen?
Dat is het dubbele van mijn all-electric huis en elektrische auto.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:13
Een zeeaquarium kan behoorlijk wat energie vreten. Zeker als er HQI boven hangt ipv LED. Wellicht ook nog een koeler continu draaien. Dus wel plausibel dat dit de rekening behoorlijk opdrijft.

• rvh88
Wij verbruiken zelf rond de 7000, inductie koken, airco etc. Wij zijn net verhuist en het aquarium moet nog binnen komen, maar heb er in het oude huis ook een gehad en ik weet wat het verbruikt. Voor een 1000 liter bak is tegen de 5000 kwh/j gewoon niet zo gek. Er draaien 24/7 grote pompen en de verlichting verbruikt ook gewoon echt enorm. Tevens word het wel led/t5 hybride verlichting, maar dat is toch al snel 600 watt. Daarom is de investering in panelen volgens mij niet zo gek.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
De bomen komen inderdaad tot aan de nok en staan 6 meter vanaf het huis. Ik weet dat ze 1 keer per 3 jaar kleine gesnoeid worden. Misschien kan ik eens contact opnemen met de gemeente.
Maar dat zou betekenen dat alleen het boven stuk van het dak rendabel is?
Als je kiest voor een string omvormer zou je wellicht beter het onderste deel van de panelen kunnen laten voorzien van Tigo of Huawei optimisers. Of kiezen voor SolarEdge of micro omvormers (duurste oplossing)
90% van de installateurs is dol op SolarEdge, verkrijgbaarheid is dus geen probleem. String omvormer met een aantal Tigo of Huawei optimisers wil niet iedere installateur.

Ik zou denk ik inderdaad meteen de aansluiting naar 3 fase laten zetten.
Qua omvormer heb je verschillende opties:
- SolarEdge
- Micro omvormers
- String omvormer met eventueel Tigo of Huawei optimisers op de plekken met de meeste schaduw.

Ik zou het tuinschuurtje ook meteen vol laten leggen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Rostares
Heb een idee, dat dat tuinschuurtje van de buurman is :-)

• busscherski
@Rostares
Ik bedoel die in de groene rechthoek

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• rvh88
Dat schuurtje is inderdaad ook van mij, helaas ben ik bang dat als het te hard waait dat die om gaat haha. Ik heb een half jaar geleden dit huis gekocht en alles moest vervangen en verbouwd worden. De schuur ben ik helaas nog niet aan te gekomen, dat zal volgend jaar worden. Misschien als het rendabel is, kan ik de schuur eerder vervangen, ik ga eens kijken wat de opties zijn.

Ik lees verschillende berichten over optimisers. De een zegt dat het niet heel veel uit haalt, de ander zegt van wel. Wat denken jullie daarvan?

Bedankt voor de reacties tot nu toe, hoe meer kennis/invalshoeken hoe meer ik kan vragen aan de partijen die komen kijken.

• busscherski
Optimisers vind ik vooral nuttig bij zachte schaduw, bijvoorbeeld van bomen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rvh88 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:40:
Ik lees verschillende berichten over optimisers. De een zegt dat het niet heel veel uit haalt, de ander zegt van wel. Wat denken jullie daarvan?
Hangt dus van de situatie af. De gemiddelde PV offerte die er hier langskomt is met optimizers voor een schaduwvrij dak |:(

• rvh88
Omdat er toch soms zachte schaduwen op het dak aanwezig zijn op de onderste rijen en ook van de dakkapel, word er aangeraden om met solaredge optimisers te werken. Het betreft 24 trina panelen met solar edge optimisers, wat voor mij op zo een 7500 kwh per jaar uitkomt. De prijs is ongeveer 8000 euro ex, lijkt mij niet zo gek. Echter komt het bedrijf gelijk ook isoleren enzo, dus dat drukt de prijs misschien iets.
Er word gelijk een zwaardere omvormer geplaatst omdat we achter op de aankomende overkapping nog meer panelen willen plaatsen.
De keuze is toch gemaakt om gelijk op 3 fasen over te gaan.

• busscherski
In welke richting en helling komen de panelen achter op de overkapping? En hoeveel panelen?

SolarEdge 3 fase kan namelijk niet altijd goed overweg met een klein aantal panelen dat een heel andere kant op kijkt dan de rest.

• Rostares
Oh ja verrek daar staat er ook 1..

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:11

Zenix

BOE!

Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat die 325Wp panelen goedkoper zijn dan panelen met een hogere Wp. als je kijkt naar het geheel. Neem bijvoorbeeld deze https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr4-365-wp-full-black.html zijn iets groter dan normale panelen, maar als je daar ook 24 van kwijt kan. Dan heb je het over 8.760Wp, wat de prijs per Wp omlaag kan brengen in vergelijking met 325Wp panelen.

[Voor 18% gewijzigd door Zenix op 31-01-2021 13:34]

• rvh88
Op overkapping word zo een 3,50m breed en minimaal 6m lang. Het word een plat dak, anders komt het in dit geval niet uit met de panelen. Zat te denken aan een paneel of 12.

De panelen waar de man het over had waren rond de 340 dacht ik, 7500 kwh was zijn schatting van opbrengst in mijn situatie. Ik weet niet of dat te rooskleurig is of niet.

Ik had er zelf wel een goed gevoel bij en hij nam ook alle tijd om alles uit te leggen. Dus niet even snel een kusje binnentrekken en klaar.

• rvh88
en ze zijn gemonteerd, 28 panelen a 335WP:

Nu we toch bezig zijn word het huis beter geïsoleerd en komt er een hybride warmtepomp. Het doel is om de +-3600m3 gas terug te dringen naar ruim onder de 1000m3.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee