Vraag

• Rbto
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-04-2021
Beste leden,

Ik heb een vraag over hoe ik onderstaande bewegingsmelder moet aansluiten binnen in de woning. Inplaats van een standaard schakelaar.

Het betreft om een Busch komfort 6815U bewegingsmelder.

Aansluitingen :
L - Pijl naar beneden - 1

Het lijkt mij dat de fasedraad (bruin) op L moet. Schakeldraad (zwart) op het pijltje moet.
Maar er zitten 3 draden los:
2 x bruin 1 zwart. 1 bruine en de zwarte komen vanaf boven (lamp?) en 1 bruine van onder. De aarde en nuldraad lopen van onder naar boven aan een stuk door.

Ik wou foto's toevoegen maar dit lukt niet.

Kan iemand mij advies geven hoe ik dit dien aan te sluiten.

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:01
Een foto uploaden kan met behulp van https://imgur.com/ bijvoorbeeld.

Was die schakelaar toevallig onderdeel van een wisselschakeling?

Normaliter sluit je de lamp aan met enkel een blauwe ader en de zwarte schakeldraad.

Dan zou je op inderdaad op de L de fase (bruin) moeten zetten. Op het pijltje de schakeldraad (zwart) naar de lamp.

Waar die tweede bruine draad vandaan komt is mij even onduidelijk. Zaten alle drie de draden op die schakelaar aangesloten?

Het 1 contact op de bewegingsmelder is voor het aansluiten van een andere schakelaar zodat je altijd handmatig de lamp nog kan aanzetten buiten de melder om.

• Rbto
Alle 3 zaten inderdaad op de schakelaar aangesloten.
Dit is hoe hij aangesloten was
https://ibb.co/T2FyyPJ

Dit is de bewegingsmelder https://ibb.co/pyt4Ny3

• S-te-fan
En was de schakelaar onderdeel van een wisselschakeling?

• Rbto
De foto is van de wisselschakelaar

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:02
2 bruine draden samen op L.

WPB Ariston Nuos Plus 200, SolarEdge 4000H, 8x Trina Solar 320Wp All black 185°/32°, 6x Trina Solar 320Wp All black 185°/10°, Mitsubishi Electric MXZ-2F42 VF + MSZ-EF35VGK-S + MLZ-KP25 VF, WP Atag Energion M Light 50

• Rbto
Maar er is maar plek voor 1 bruine draad?

• S-te-fan
Rbto schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:38:
De foto is van de wisselschakelaar
Klopt, maar er is een verschil in de situatie tussen 1 schakelaar schakelt 1 lichtpunt, want dan heb je 2 draden op de schakelaar.

Of je hebt 2 schakelaars die 1 lichtpunt schakelen, dan heb je 3 draden op de schakelaar. Aangezien je hier 3 draden hebt zitten..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:12
Rbto schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:52:
Maar er is maar plek voor 1 bruine draad?
Dan heb je een lasklem voor 3 aders nodig en een kort stukje bruin.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
S-te-fan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Of je hebt 2 schakelaars die 1 lichtpunt schakelen, dan heb je 3 draden op de schakelaar. Aangezien je hier 3 draden hebt zitten..
Of je hebt een schakelaar tevens als lasdop gebruikt ;)

• S-te-fan
kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Of je hebt een schakelaar tevens als lasdop gebruikt ;)
Ah ja, dat is natuurlijk ook een optie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee