Toon posts:

Hoofdschakelaar in zekeringkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ecologist
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 05-03 17:21
Een hele tijd geleden moderniseerde ik mijn oude zekeringkast , de installatie is al zo oud dat zelfs nog geen differentieel schakelaar was voorzien . Ik verving de oude zekeringen met automaten en voorzag een diffo 300mA op de plaats waar de 4P hoofdschakelaar stond . Ik kon per slot van rekening de installatie spanningsloos zetten door de diffo uit te schakelen . In het kader van toekomstige verkoop van het appartement wil ik wel terug een hoofdschakelaar voorzien , helaas is er in de kast geen ruimte meer voor die schakelaar . Ik meen te weten dat zulke onderbreker verplicht is , mag ik hem ook verder stroomopwaarts inpassen ( net na de meterkast ) zodat één en ander toch reglementair wordt ?

Bedankt en beste groeten

Alle reacties

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:05
Indien tussen 'de straat' en de hoofdschakeleaar, dan werk je onder spanning, zou ik niet doen. Vraag een installateur of de netbeheerder. :)

Pentium 60 (DOS/3.11) / Athlon Classic 1 GHz (98SE) / P4 1,4GHz (ME) / AthlonXP 1700+ (XP) / QX6850 (7) / Ryzen 5600X (10)

• Ecologist
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 05-03 17:21
Ik heb plaats om een aparte hoofdschakelaar te installeren tussen de meterkast en de zekeringkast , dus als ik die schakelaar dan zou uitzetten dan staat de huisinstallatie toch ook spanningsloos . Alleen zit die schakelaar dan niet in de zekeringkast zelf .
In mijn meterkast zit trouwens ook een toegankelijke automaat zodat ik alles stroomloos kan zetten om die schakelaar te installeren NA de meterkast .

Groeten

[Voor 21% gewijzigd door Ecologist op 30-01-2021 09:02]

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Dit is wel heel vaag. België zeker weer?

Naja; als je nu een stuk buis tussen meter en groepenkast hebt kun je daar natuurlijk een kastje met hoofdschakelaar tussen zetten.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-09 19:27

Blokker_1999

Full steam ahead

kabeltjekabel schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:28:
Dit is wel heel vaag. België zeker weer?

Naja; als je nu een stuk buis tussen meter en groepenkast hebt kun je daar natuurlijk een kastje met hoofdschakelaar tussen zetten.
Als het België was, dan was er geen probleem. De netbeheerder plaats hier een hoofdschakelaar in de meterkast. Het eerste element dat achter die hoofdschakelaar in de meterkast hoort te steken in België is trouwens die diff van maximaal 300mA. Bij nieuwe installaties wordt zelfs een verzegeling aangebracht zodat je niets voor de diff kunt plaatsen.

--edit--
Snel even online een foto genomen van een recentere belgische meterkast op een bouwwerf:
- Bovenaan de meter
- In het midden, deels verstopt achter de kabels, een lastschakelaar zodat bij werken aan de meter deze spanningsloos gezet kan worden
- Links onderaan een module om te wisselen tussen dag/nacht tarief
- Rechts onderaan de automaat die als hoofdschakelaar voor de installatie dient

Zelfs in de woning van mijn grootouders zaliger zat direct onder de meter een automaat die ook dienst deed als hoofdschakelaar. Maar in tegenstelling tot de automaten van vandaag was dat een groot zwart blok, even groot als de meter en er direct onder geplaatst.

[Voor 40% gewijzigd door Blokker_1999 op 30-01-2021 12:46]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee