Toon posts:

Prijsafspraken en voorrang anderen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.551 views

• mr. nice
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-04 09:44
Hallo,

Ik baal er wel van dat de processor AMD 5950x zo mega veel duurder is dan de advies prijs.
€999 nu in de winkels :| terwijl hij rond de €830 hoort te zijn :|

Dat wordt uitstellen maar ik popel al sinds jaren om een nieuwe pc te bouwen.
Heb moederbord en m.2 ssd en wat andere onderdelen al binnen.

Prijsafspraken en kartelvorming is denk ik wel aan de orde van de dag in hardware land :|

Hoe kan het dat er maar 1 a 2 jaar garantie zit op sommige onderdelen terwijl die normaliter veel langer meegaan?
Het lijkt erop als de hele wereld op geld en winst gebaseerd is en niet op menselijkheid, eerlijkheid en transparantie, waarom is dat?

[Voor 65% gewijzigd door mr. nice op 30-01-2021 06:24]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
Lijkt me gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Als je het nieuws de afgelopen periode een beetje hebt gevolgd lees je dat er simpelweg een tekort is aan chips. Niet alleen CPUs zijn daardoor lastig verkrijgbaar maar ook GPUs, hele consoles en telefoons.
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=tekort
Sterker nog, zelfs autofabrikanten heb last van deze tekorten:
https://www.autoweek.nl/a...uctie-noodgedwongen-stil/

Denk dat dit ook weinig met 'kartelvorming' te maken heeft. Is het vervelend dat je nu met pc onderdelen zit die je niet kan gebruiken? Wellicht. Maar om nou meteen zo dramatisch te doen lijkt me ook wat onnodig.

Om antwoord te geven op je laatste vraag: Dat is iets van alle tijd. Geld en winst is altijd al de drijfveer geweest van bedrijven. Dat is ook logisch toch? Bedrijven zijn geen filantropische instellingen, anders red je het simpelweg niet (financieel) in de wereld.

• mr. nice
Sorry maar er zijn zeker wel kartel afspraken en prijsafspraken met de webshops, als je dat niet ziet heb je geen bord voor je hoofd maar een hele vaatwasser!

Ja en omdat geld en slecht handelen de maatstaaf is werk je daar zelf ook aan mee ondanks dat je voelt dat het niet oke is? Dan is er toch wel wat mis met 90% van de slimme homo sa pense! :O

[Voor 38% gewijzigd door mr. nice op 30-01-2021 07:07]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Amd heeft leverproblemen, zoals momenteel alle chipfabrikanten (cpu/gpu/auto-chips).
Maar er is wel veel vraag, dat drijft de prijs op.

Maar wat wil je nu met dit topic? Want een discussie over vraag en aanbod is zinloos.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

mr. nice schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:03:
Hallo,

Ik baal er wel van dat de processor AMD 5950x zo mega veel duurder is dan de advies prijs.
€999 nu in de winkels :| terwijl hij rond de €830 hoort te zijn :|
Er zijn ook goedkopere winkels hoor. Informatique vraagt er bijvoorbeeld € 899 voor: https://www.informatique....x-3-4ghz-4-9ghz-72mb.html

Is nog altijd iets meer dan de MSRP, maar niet extreem (op het totaalsbedrag). Een premium prijs kan je nu eenmaal verwachten bij veel vraag maar weinig tot geen aanbod.

MaxICT vraagt zelfs de adviesprijs, 'slechts' 833 euro, zie https://maxict.nl/amd-ryz...z-64-mb-l3-p18006467.html

Kan nog erger, Coolblue vraagt 1500 euro (!!!) voor een 5950X: https://www.coolblue.nl/p...92/amd-ryzen-9-5950x.html :X

[Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 30-01-2021 07:43]

Virussen? Scan ze hier!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:45
Wat een niet bijpassende titel voor slechte leverbaarheid en daardoor dure prijs onderdelen.
Tijd voor een paar lessen economie voor TS.
Het juiste begrip is Schaarste, en na 2 potjes kolonisten van catan weet je dat als iedereen schaap nodig heeft, je die niet voor 1 hout ruilt maar voor 2 of 3..
Meer Jip en Janneke kan ik 't niet maken.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39

nst6ldr

Down with Big Tech.

...tja, is er nog iemand die daar intrapt?

Verder zou dit topic eerder voor KLB zijn, en die is niet op dit forum.

(schande trouwens, van CoolBlue)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
mr. nice schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:03:
Sorry maar er zijn zeker wel kartel afspraken en prijsafspraken met de webshops, als je dat niet ziet heb je geen bord voor je hoofd maar een hele vaatwasser!

Ja en omdat geld en slecht handelen de maatstaaf is werk je daar zelf ook aan mee ondanks dat je voelt dat het niet oke is? Dan is er toch wel wat mis met 90% van de slimme homo sa pense! :O
Leg eens uit waar en hoe je die prijsafspraken en kartel vorming ziet. Ijk weet het niet en ben oprecht geïnteresseerd.

Wat garantie betreft wil de fabrikant met minimale kosten zo snel mogelijk van zijn verantwoordelijkheid af.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 05:27
Ik heb liever dat ik hem kan kopen voor 999,- dan dat hij uitverkocht is voor 830,-
Dat heet vraag en aanbod

Mensen die hem perse voor 830,- willen, zullen moeten wachten totdat er genoeg aanbod is.
Mocht de prijs niet verhoogd zijn was het waarschijnlijk toch niet mogelijk om het te kopen voor de adviesprijs.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Laat maar zien dan, uit een objectieve bron, dat dit het geval is, dan bepalen wij wel in hoeverre je gelijk hebt.

Succes.

I reject your reality and substitute my own

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:48
Nergens leverbaar en een groot prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste aanbieder. Geen idee waar jij vandaan haalt dat er prijsafspraken zijn.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:09
Als die afspraken er zijn, en je hebt daar bewijs van, staat het je uiteraard vrij contact op te nemen met de ACM , zij treden in dat soort zaken juist op.

Ik hou het, zoals de rest hier, op marktwerking . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• mr. nice
Cyriel85 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 07:55:
Wat een niet bijpassende titel voor slechte leverbaarheid en daardoor dure prijs onderdelen.
Tijd voor een paar lessen economie voor TS.
Het juiste begrip is Schaarste, en na 2 potjes kolonisten van catan weet je dat als iedereen schaap nodig heeft, je die niet voor 1 hout ruilt maar voor 2 of 3..
Meer Jip en Janneke kan ik 't niet maken.
Ik heb 1 dag economie les gehad in de jaren 80 en moest daarna beslissen of ik het in mijn pakket nam!
Ik koos toch voor Nederlands, Engels, Natuurkunde, Biologie, Wiskunde, Scheikunde.
Maar was juist heel goed in Frans, Gymnastiek, Muziek en Tekenen.

Voor die modernere games had ik vaak cheat-codes , dat soort economisch en of strategische spellen. En speelde dan vaak op easy.
Ik ben ook van de oude garde, "we rock the old school", en speelde op een x286 in jaren 80, dus een eeuw geleden een vector-based monstertruck game. Sinds 2008 speel ik geen computer spelletjes meer.
Voor de x286 hadden we al van die handheld computertjes met games op de lagere school dus ik denk in de jaren zeventig.

Ik spreek uit ervaring DAT het systeem niet het juiste voorbeeld is en dat WIJ de keuze hebben om ZELF de verandering te beginnen. Een beter leven voor iedereen begint bij de keuzes die we maken, diep van binnen weten we het wel als we eigenlijk een foute keuze maken

Ieder zijn ding toch, het leven is 1 groot feest en in deze rare tijd is het tijd voor begrip, verbroedering (fraternite), het nieuwe 2021 denken, dus niet downloaden als je de rechten niet hebt van de media en zeker niet uploaden (VIND IK!) :O

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Dit begint meer en meer op een rant te lijken. Daar is het forum niet voor bedoeld. AUB dus discussies met bronnen (en daar bedoel ik geen linkjes naar producten mee) en geen onderbuikgevoelens, anders moet er helaas een slotje op.

[Voor 11% gewijzigd door br00ky op 30-01-2021 09:16]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54
Ik wens je succes met het kopen van een cpu. Dit topic leidt tot niks.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:55

Begin een webshop. Als jij zo zeker weet dat er veel winsten gemaakt worden vanwege prijsafspraken kan je hier rijk mee worden door zelf processoren te verkopen

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-04 13:51
mr. nice schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:04:
[...]
Ik spreek uit ervaring DAT het systeem niet het juiste voorbeeld is en dat WIJ de keuze hebben om ZELF de verandering te beginnen. Een beter leven voor iedereen begint bij de keuzes die we maken, diep van binnen weten we het wel als we eigenlijk een foute keuze maken
Als je echt in deze filosofische prietpraat geloofd doe dan niet mee aan het kopen van gewilde producten. Je zorgt dan voor meer vraag en je houdt het systeem dat je verafschuwt in stand.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04 11:11
leonbong schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:38:
Ik wens je succes met het kopen van een cpu. Dit topic leidt tot niks.
Sluit ik me volledig bij aan. Dit gaat toch helemaal nergens over...

Prijsafspraken, kartelvorming, het systeem....
[...]

De wappies hebben tweakers gevonden.... 8)7

[Voor 38% gewijzigd door Blommie01 op 30-01-2021 13:57]

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
Dus ik wil je netjes laten zien waar de prijzen vandaan komen en jij komt met zo'n reactie?

Onbeschoft.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-04 13:51
DonJunior schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Dus ik wil je netjes laten zien waar de prijzen vandaan komen en jij komt met zo'n reactie?

Onbeschoft.
Zo te zien is "mr. nice" is niet zo nice ;)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:53
sir_huxley schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:10:
[...]

Zo te zien is "mr. nice" is niet zo nice ;)
Hij komt uit Nice, vandaar.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-04 15:08

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik vind het best verbazingwekkend dat TS na al die jaren nog steeds niet doorheeft dat we in een kapitalistische maatschappij leven waar vraag en aanbod de prijs van gewilde producten bepalen (a.k.a. marktwerking). Het is allemaal zo simpel: heb je het budget en vind je het de prijs waard, dan koop je het. Heb je het budget niet of vind je het te duur, dan koop je het niet. Je kan er wel over gaan klagen en winkeliers beschuldigen van kartelvorming maar zonder daadwerkelijk bewijs kom je alleen maar over als een "schreeuwende wappie", wat mij niet de intentie van de OP lijkt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-03 19:22
mr. nice schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:03:

Prijsafspraken en kartelvorming is denk ik wel aan de orde van de dag in hardware land :|

waarom is dat?
[...]

Ik heb 1 dag economie les gehad in de jaren 80

[...]

Ieder zijn ding toch, het leven is 1 groot feest en in deze rare tijd is het tijd voor begrip, verbroedering (fraternite), het nieuwe 2021 denken, dus niet downloaden als je de rechten niet hebt van de media en zeker niet uploaden (VIND IK!) :O
Je stelt een vraag omdat je iets niet begrijpt. Dan proberen mensen je uit te leggen waarom je vraagt, vervolgens zeg je dat ze een vaatwasser voor de kop hebben. En daarna geef je aan dat je nooit echt economieles hebt gehad, en je slecht bent geweest in spellen die met economie etc. te maken hebben.
En dan ga je van de hak op de tak over op allerlei andere onderwerpen.

Misschien moet je even voor jezelf duidelijk maken wat je wilt zeggen voordat je een topic begint, en bij jezelf nagaan of je openstaat voor de antwoorden die je gaat krijgen op je vragen. Het heeft geen zin om vragen te stellen als je niet open staat iets te leren.

&

• 666stokstaartje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-01 15:59
Beste Mr. Nice,

Allereerst mijn oprechte excuses voor bovenstaande onbeschofte reacties op het tweede deel van je vraag. Weet dat er meer mensen zijn die elkaar liever iets geven dan dat ze de ander een poot uitdraaien omdat hij iets heeft dat jij wilt hebben. Maar in een ding hebben ze gelijk: We leven in een kapitalistisch systeem. En het huidige kapitalistische systeem heeft enkele kenmerken:

1. rijkdom is ongelijk verdeeld
2. de hele cultuur is er op ingesteld om die ongelijke verdeling zo te houden en te versterken
3. als je er niet aan meedoet wordt je wordt je ongenadig afgestraft

De ongelijke verdeling hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Die cultuur zie je mooi weerspiegeld in bovenstaande reacties. Als jij er niet aan mee wilt doen of zelfs - zoals in jouw geval - er enkele vragen over stelt, maken ze je belachelijk (en mij ook natuurlijk zometeen). Die cultuur zie je hier op tweakers maar zie je overal en is bijvoorbeeld ook vastgelegd in Wet- en regelgeving.
Ik hoop dat je een manier vindt om daar een beetje aan te wennen want zolang het stemvee op Rutjes cs. blijft stemmen zal daar niet veel aan veranderen.

Wat het eerste deel van je vraag betreft: Het zal in dit geval niet gemakkelijk zijn om enige vorm van prijsafspraken aan te tonen. Maar dat maakt niets uit want die zogenaamde marktwaakhond ACM is net zo waaks als mijn (dove en bijna blinde) 17-jarige buldog; het enige dat ze doen is heel lang nadenken over alle persberichten die ze publiceren.

Sterkte ermee en veel liefde.

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Nou, verbeter de wereld, begin bij jezelf. Je hoeft er niet aan mee te doen, dan koop je die computer toch gewoon niet? Probleem opgelost. Zo werkt kapitalisme.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:31

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit is wel mooi geweest zo.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee