Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abrikozenjam
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 14:59
Hallo allen,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. TLDR onderaan.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben al enkele weken aan het kijken naar een 2 in 1 laptop naast mijn desktop computer. Ik zit elke dag met thuiswerken gigantisch lang achter mijn computer en wil niet na werk hier ook nog achter zitten. Ik wil op de bank of in bed met een laptop zitten en daar met vrienden simpele games spelen (zoals SC2 Arcade, simpele steam games zoals Bloons TD6 en evt TD/City builder games (niet de zware)) en het ook gebruiken voor DJ programma's zoals Traktor.

Wat is je budget?
Omdat het een laptop is voor erbij mag het rond de 650-750 kosten (liefst zo goedkoop mogelijk)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Na heel veel eigen research ben ik erachter gekomen dat de beste 2 in 1 laptops op dit moment de Lenovo Flex 5 en de HP Envy x360 zijn. Laatstgenoemde is wel een stuk prijziger maar schijnt een beter scherm te hebben. Ikzelf zal het voornamelijk binnen gebruiken en vind het wel belangrijk, maar een prijsverschil van 150-200 euro vind ik het weer niet waard. Tenzij jullie mij anders weten te overtuigen.

Daarmee kom ik eigenlijk op de Lenovo Flex 5 uit. Bij Mediamarkt is er een voor 650 euro met een Ryzen 4500u, 8gb aan RAM en 256GB SSD. Prima specs, maar 8GB RAM en 256GB SSD vind ik wel wat aan de magere kant, maar het kan nog. Ik vraag me alleen af of 8GB RAM futureproof is (wil er 3 jaar Traktor op kunnen draaien, en lichte games op spelen). Ik vraag me ook af wanneer de nieuwe Ryzen series uitkomen (waarschijnlijk pas over halfjaar) en of het niet waard is om daarop te wachten. Aan de andere kant wil ik de laptop graag nu gebruiken.

Op de Lenovo site kan ik ook een laptop samenstellen met 11th gen Intel (die prima is) en kan ik mijn ultieme laptop samenstellen, echter bedraagt de levertijd meer dan 6 weken, wat dus veels te lang is.

Mijn twijfel is: De Lenovo Flex 5 bij de Mediamarkt voor 650 euro kopen? Toch HP Envy? Of helemaal niet kopen omdat het ideaalplaatje nu gewoon niet te verkrijgen is. Of toch de Intel laptop samenstellen op de Lenovo site en afwachten

TLDR: Ik twijfel of ik de Lenovo Flex 5 bij Mediamarkt moet kopen voor 650 euro, en of 8GB RAM + 256GB met een Ryzen 4500u futureproof genoeg is (3 jaar) voor lichte games (zoals SC2 Arcade) en Traktor (DJ programma) + Standaard werkzaamheden zoals browsen. Of toch misschien de HP Envy x360 als die echt veel beter is (maar ook duurder). Of geen laptop kopen, of de 11th gen Intel op de Lenovo website kopen (met ideale totaalplaatje) maar waarbij de levertijd meer dan 6 weken is en ik geen idee heb wanneer ik hem krijg.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:41
Voor bouwkwaliteit zal ik voor de Lenovo kiezen. 8gb is voor nu voldoende alleen kan dit in de toekomst eventueel een probleem geven. Geheugen zit helaas vast gesoldeerd op de moederbord.
Van de HP weet ik dit niet.

De vraag is ga je de touchscreen gebruiken.

Ik zat zelf te twijfelen tussen deze model en een laptop.

Ben zelf voor de Lenovo Ideapad 5 Ryven 5 gegaan met een betere scherm 15.6" 16 Gb en betere en grotere SSD en een numpad toetsenbord wat ik zelf veel gebruikt. En is beter voorbereid voor de toekomst. Alleen is deze €200 duurder.pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00H0MH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abrikozenjam
Dank voor je antwoord. Ik ga wel het touchscreen gebruiken (en vooral de 360 draai functie). Dus een 2 in 1 is voor mij wel een must. Helaas is de 16GB een stuk duurder en niet makkelijk verkrijgbaar in NL met een AMD in de flex versie. Alle producten zijn schaars atm, natuurlijk door Corona. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abrikozenjam
Ik zie nu net dat op de Lenovo site de ThinkPad L13 Yoga Gen2 is afgeprijsd. Snel leverbaar en voor 899 (-10% korting) = 810 euro. https://www.lenovo.com/nl...-Yoga-Gen-2/p/22TPL13L3Y2

Ik betaal dan 170 euro meer, maar heb wel 16GB ram, een I7-1165G7 en 512 GB ipv 8GB ram, Ryzen 4500u en 256GB. Scherm is wel iets kleiner en de laptop zelf vind ik ook minder mooi, en is natuurlijk duurder.

Lijkt me echter wel een goede optie en er komt atm geen enkele andere laptop in de buurt kwa prijs en specs.

[ Voor 9% gewijzigd door Abrikozenjam op 02-02-2021 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Het budget dat je hebt (650-750) is ook wel erg krap om aan alle wensen te voldoen. Vraag is alleen waar je de concessie wil doen. Ik zie overigens niet de 10% korting bij Lenovo, maar kan aan mij liggen (is dat de nieuwsbrief korting?)

Persoonlijk zie ik het zo:
obv https://www.notebookcheck...12118_11687.247596.0.html

De processors zijn voor single-thread processing als volgt gerangschikt:

i7 1165G7 > ryzen 7 4700u ~= ryzen 5 4500u
performance tov 4700u: 122% > 100% ~= 95%

waarbij de i7 een procent of 20% sneller is dan de competitie

In fullblown multi-thread processing is als volgt gerangschikt:

ryzen 7 4700u > ryzen 5 4500u > i7 1165g7
performance tov 4700u: 100% > 85% > 75%

waarbij de i7 dus een 25% minder snel is dan de competitie.

Wat betreft grafische power is de i7 vergelijkbaar met de r7, en de r5 is minder.

Bovenstaande is wel ervanuitgaande dat de i7 op 28W kan draaien. Maar al met al, de verschillen zijn relatief genuanceerd.

Wat betreft geheugen, dat is wat mij betreft een belangrijkere bottleneck dan CPU. Of je nu een quad, hexa, of octocore hebt, dat zal in veel gevallen niet zoveel uitmaken (met de komst van de 11th gen i7). Maar of je 8gb of 16gb hebt, dat denk ik wel in de komende zeg 5 jaar. De komende 3 jaar zoals je noemt, daar gaat het geheugen denk ik nog niet het verschil maken.

Ik ben zelf ook in de markt voor een nieuwe laptop, en de cpu staat niet heel hoog op het lijstje van belangrijkste specs, ondanks de goede value offering van de ryzens. Hoeveel dat verschil *jou* waard is, kunnen wij echter niet beantwoorden.