Toon posts:

Webshoppen vanaf 1-7-'21: BTW betalen bij aankoop buiten EU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:52

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Matched: ebay, ioss, uk
Kreeg van een eBay verkoper nog een quote die hij uit eBay heeft ontvangen. Voor de kleine verkoper wel vrij belangrijk om zich hieraan te houden. Gezien de laatste alinea. Dus even checken bij de koop :Y
"From 1 July, and in line with new legislation, eBay will collect VAT on all goods which are sold through eBay and shipped to buyers in the European Union (EU) with a consignment value up to EUR150. eBay will collect VAT on all sales to private individuals, regardless of seller status. eBay will declare the VAT collected under our Import One Stop Shop (IOSS) number.

As EU customs need to identify if VAT has already been paid for EU imports, eBay’s IOSS number needs to be shared electronically with carriers. In cases where eBay has collected VAT and the goods are shipped from the UK, you are responsible for sharing eBay’s IOSS number with your carrier.

Failure to share eBay’s IOSS will lead to buyers paying VAT again on delivery. Note that the Post Office systems do not accept a manually provided IOSS number. If you continue sending parcels through the Post Office without pre-purchasing labels through Click & Drop or the other alternatives set out below, your buyers may have to pay VAT again on delivery"

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab

naaitsab

naaitsab schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:01:
[Afbeelding]

Bestelling uit de UK op eBay. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. In theorie krijg ik het gewoon op de mat zonder bijbetalen of postkantoor perikelen.

Artikel linkt naar deze FAQ voor de geïnteresseerde: klik
Nou het lijkt hier dus fout gegaan te zijn met de IOSS door de verzender. De brief maar even afwachten en kijken of ik die VAT nog terug kan krijgen bij eBay.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

sympa schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:04:
Ik denk dat eBay de BTW moet inhouden, althans zo herinner ik het van de iOSS regeling. En dus niet de verkoper van het product.
Normaliter is de verkoper ook de verzender. Denk aan een UK webshop. Alleen zit het bij een veiling/tussenpartij site zoals eBay wel iets gecompliceerder.

Als het pakket binnen is zal ik een case aanmaken bij eBay met de factuur van PostNL. Zal hier wel even laten weten wat de uitkomst is mochten meer mensen in een vergelijkbare situatie uitkomen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:31

sjirafje

Why so serious, Sam?

Ik heb ook een zending onderweg die niet goed lijkt te gaan. Ik heb sinds gisteren een zending met een voor mij onbekend tracking nummer in mijn postnl app staan (nog geen betaalverzoek) met als afzender IMEC. Ik heb het nummer ingevuld op de site van postnl en kreeg te zien dat het gaat om een zending waarvoor inklaringskosten betaald moeten worden. Ik heb tot 28 juli om te betalen maar tot op heden (23 juli) heeft postnl de zending nog niet ontvangen.

Wanneer ik de factuur open zie ik dat het gaat om "EXTRUDER" afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk met een waarde van €1,82. Nou heb ik een extruder besteld uit China via ebay (+btw betaald) en een onderdeel voor een extruder uit China via Ali (+btw betaald). Beide hebben een hogere waarde dan €1,82 dus ik kan aan de waarde niet zien of het om een van die 2 gaat. Ik heb niets besteld wat afkomstig zou moeten zijn uit UK.

Het bijzondere is dat er IOSS in mijn adres (op de factuur van postnl) staat, dus zeer waarschijnlijk staat er wel degelijk een IOSS nummer op het verzendlabel maar heeft postnl het niet (willen) herkennen. Ik heb daarom gebeld met postnl om te vragen hoe dit zit. De dame die ik aan de lijn kreeg (die overigens bijzonder slecht te verstaan was, was dat bij jullie ook?) gaf aan dat er waarschijnlijk een fout gemaakt was bij postnl. Ik vroeg of ze dit kon herstellen maar ze kon niets in het systeem aanpassen. Ik heb daarop gevraagd of ik kon worden doorverbonden met iemand die dat wel kon maar dat zou op dat moment niet mogelijk zijn. Ik moest maar gewoon betalen en hopen dat ik het geld terug krijg.

Daar kom ik helaas niet verder mee. Ik ga op een later moment nog eens bellen misschien krijg ik dan iemand aan de lijn die wel goed te verstaan is, dat communiceert een stuk makkelijker.

Update 1
Ik zie nu dat de extruder een tussenstop heeft gemaakt in UK maar sinds 21-7 in Nederland zou zijn met de volgende melding:
2021-07-21 13:06 NL, In Customs-Your item has been presented to Customs on 2021-07-21 13:06:00 for assessment. More information will be available once the assessment is complete.
2021-07-21 13:05 NL, In Transit-Arrival at Inward Office of Exchange Damaged Due To Packing Problem

Update 2
Ik heb ebay ook maar eens om opheldering gevraagd.

Update 3
Via twitter krijg ik onderstaande reactie van postnl:
Dat zou kunnen inderdaad. Echter is het systeem helemaal nieuw en kan het voorkomen dat het pakketje dus niet geheel soepel verwerkt wordt.
Als je inklaringskosten moet betalen kan je na betalen via http://postnl.nl/bezwaar bezwaar indienen. Dit zal dan verder met je worden afgehandeld. Het is niet mogelijk om dit nu vooraf aan te geven.
Sorry voor het ongemak.

[Voor 20% gewijzigd door sjirafje op 23-07-2021 16:51]

"Enough is enough!"
"I've had it with these mother f*cking snakes on this mother f*cking plane!"

Samuel L. Jackson, Snakes on a Plane

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

De fout ligt zeer waarschijnlijk bij het bedrijf wat voor PostNL de inklaring doet (bv. "Like Sun Gmbh"). Ik had ook een zending (liep via UK) waar het IOSS nummer gewoon heel duidelijk op het label vermeld staat en toch hebben ze BTW in rekening gebracht.

Ik heb nog niets van PostNL gehoord tav mijn bezwaar, ik heb er weinig vertrouwen in. Ik heb daarom ook maar bij Ebay bezwaar gemaakt misschien hebben ze daar hun zaakjes wat meer op orde...

"Enough is enough!"

• naaitsab

naaitsab

raystef schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:53:
Heb vandaag met een Ebay seller uit UK gechat en die zei dat hij via Royal mail werkt - daarop staat een logo en ook QR code. Wanneer deze gescand wordt ziet douane al het nodige.
Dit vind ik pas duidelijk!
[Afbeelding]
Dat staat ook duidelijk in de "regels" van eBay rondom IOSS. Alleen kunnen gebruikers alsnog zelf naar RM gaan of een andere dienst. Dan kan je dus dubbel betalen dus wel handig om dat van te voren even te overleggen dat ze het label moeten gebruiken die eBay aanleverd :P

Net een Ali pakketje binnen, daar is niks op terug te vinden qua IOSS alleen een klein stickertje wat erop geplakt is maar dat zijn niet het aantal cijfers. Dus ben benieuwd of het überhaupt goed gegaan is. Waarde is 2 dollar volgens het label.

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab

naaitsab

JohnBlutarski schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 21:13:
[...]

Heb sinds de nieuwe regels nu 5x iets besteld op eBay uit de UK (iets relatief kleins: een boek, CD of plaat) buiten het global shipping programma om, en van die 5 heb ik 4x in Nederland nog een keer BTW moeten aftikken, ondanks dat ik dat dus ook al in de UK had betaald via eBay
Dat komt puur omdat verkopers zich niet aan de regels van eBay houden. Als je iets verkoopt is eBay de "IOSS provider" met 1 simpele regel, je moet het verzendlabel van eBay gebruiken gezien daar de juiste info op staat en ik denk voor aangemeld in het systeem. Als de koper daar lak aan heeft, wat helaas vaak gebeurt dan kan je dubbel betalen. Heb hier al een tijd een zaak over lopen maar tot op heden radio stilte na de "we gaan er naar kijken".

GSP werkt op zich wel prima, nog nooit douane gedoe gehad. Wel duurder en 'hangt' soms bij hun faciliteit maar de horrorverhalen van dingen die beschadigen bij overpakking heb ik in al die jaren nog nooit gehad. Ik koop eigenlijk niks meer vanuit de UK/US als er geen GSP actief staat. Soms nog wel eens lastig om de koper te overtuigen het in te schakelen wat wel jammer is.

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab

naaitsab

LED-Maniak schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:12:
Nou, de theorie is leuk maar de praktijk minder.

28 euro BTW betaalt aan eBay en aan PostNL.

Na 3 maanden reactie van PostNL dat het de fout van de verkoper is en ik daar mijn geld moet claimen. Is niet fout van de verkoper want het label was exact die van eBay met het IOSS nummer er duidelijk op.

Hoe claimen jullie bij eBay? Ik kan nergens contact info vinden.
Was ingelogd op mijn account onder ebay.co.uk dan kan je na wat doorklikken bij contact een chat starten. Daar je verhaal toelichten en wordt je doorgezet naar de "claims" afdeling. Dan krijg je een linkje waar je de documenten kan uploaden.

Hier al een maand of 3-4 geleden gedaan en nog niks gehoord dus verwacht er niks van.

if (!coffee) {
Work = false; }

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Volgende eBay aankoop binnen, nu vanuit de UK ... en geen gedoe verder. IOSS symbool op het shipping label van Royal Mail welke met Click & Drop aangemaakt was (zoals ik overal zag als de aanbevolen methode). Nu is het wel iets van A4 formaat en binnen een kwartier door het Customs proces gegaan ...
Over de teruggave claim nog altijd niets gehoord overigens, dat zal ondertussen ook al twee maanden geleden zijn dat ik die gedaan heb.

[Voor 18% gewijzigd door apis29 op 21-12-2021 13:35]

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01:51
Heeft het überhaupt momenteel zin om dubbele btw terug te vorderen bij Postnl als het om een ebay pakket uit de UK gaat?
De verkoper had alleen een douane waarde sticker er op geplakt dus geen ioss informatie. Wel heb ik uiteraard ook al aan ebay de kosten betaald.

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

martin_v_z schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:07:
Heeft het überhaupt momenteel zin om dubbele btw terug te vorderen bij Postnl als het om een ebay pakket uit de UK gaat?
De verkoper had alleen een douane waarde sticker er op geplakt dus geen ioss informatie. Wel heb ik uiteraard ook al aan ebay de kosten betaald.
Even contact opnemen met ebay, de factuur van postnl uploaden en je krijgt de via ebay betaalde btw terug.

"Enough is enough!"

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vandaag is er een zending uit de UK aangekomen, daar kreeg ik vorige week een inklaringsrekening voor in de PostNL app. Er staat, zo bleek na verschijnen foto in de PostNL app, echter een IOSS nummer op de bubbelenvelop en (net nagekeken) eBay heeft btw geïnd bij het plaatsen van de bestelling met daarbij het IOSS nummer vermeld. Is de inklaringsrekening dan onterecht? :S

[Voor 5% gewijzigd door Raven op 10-03-2022 19:07]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:52:
Vandaag is er een zending uit de UK aangekomen, daar kreeg ik vorige week een inklaringsrekening voor in de PostNL app. Er staat, zo bleek na verschijnen foto in de PostNL app, echter een IOSS nummer op de bubbelenvelop en (net nagekeken) eBay heeft btw geïnd bij het plaatsen van de bestelling met daarbij het IOSS nummer vermeld. Is de inklaringsrekening dan onterecht? :S
Inmiddels iets meer dan een maand verder en zowel eBay als PostNL hebben vooralsnog niets laten horen hoe het nu zit :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-06 22:14
apis29 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Als je op co.uk kijkt gaat het over VAT maar idd onder de €150 moet eBay zelf de BTW vorderen en mits de procedure goed uitgevoerd wordt komt er niks meer bij (even terug in het topic zoekend zul je echter ook gevallen tegenkomen waar er bij aankomst nog een keer BTW betaald moest worden omdat het zogenaamd niet goed is ingevuld in de documenten)
Dat geldt dan idd voor alle aankopen buiten de EU.
Die verhalen ken ik ook. Tot nu toe is me dat gelukkig bespaard gebleven, hopelijk ook met de laatste aankoop. Heb de verkoper nadrukkelijk gevraagd om IOSS nummer goed op te schrijven.

In dat laatste kader misschien nog een vraag. Stel Postnl int weer btw. Ik lees hier verhalen dat Ebay dan de btw terugbetaald. Maar als je dan ook nog eens bezwaar maakt bij Postnl, betalen zij dan ook de btw terug? Maw kan er een situatie ontstaan dat je dubbel de btw terugkrijgt?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Why so serious, Sam?

Xtince schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar ik weet zeker dat de btw bij veel producten in de list price is inbegrepen. Laatst nog met een verkoper uit de UK een prijs afgesproken, hij een nieuwe list price aangemaakt, en ik zag in de list price dat er meteen 21% btw bij was. Ook als je op de info kijkt staat er dat de btw in de prijs is inbegrepen.

Dit staat alleen niet bij de producten waarbij “invoerkosten” staat, daar staat ook wel weer dat in de ontvangende staat geen extra kosten verschuldigd zijn.

Voor de goede orde: ik heb het over producten onder de €150.

Daarom ook de vraag dat het zo verwarrend is.

@sjirafje dank voor je reactie. Staat er bij de tweede variant dan de invoerkosten? Maar het is dan toch eigenlijk hetzelfde principe of zie ik dat verkeerd?
Bij de 2e variant worden de kosten berekend in de stap voor het betaalproces. Dan krijg je de definitieve kosten te zien. De 2e variant geldt voornamelijk voor verkopers uit de VS, ik heb het nog nooit gezien bij Chinese verkopers. Je product wordt dan door de verkoper naar een magazijn gestuurd, daar wordt de BTW etc geregeld en dan wordt het naar je adres verzonden. De ervaringen met dit systeem zijn wisselend.
Xtince schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:24:
[...]

Haha, misschien een business model. Verkopers juist verzoeken om IOSS nummer achterwege te laten 😂
Daar zou ik niet op gokken want naar mijn ervaring doet PostNL er erg moeilijk over. Van ebay kun je ook alleen de BTW terugkrijgen, die kosten die PostNL nog rekent naast de BTW betalen ze natuurlijk niet terug.

Overigens moet het IOSS nummer niet alleen duidelijk op het verzendlabel staan, er zijn blijkbaar ook electronische documenten waar het allemaal correct ingevuld moet zijn. Maar wanneer je PostNL hier naar vraagt krijg je geen duidelijk antwoord en wordt de verantwoordelijkheid volledig bij de verzender gelegd. Maar hoe je de verzender kunt helpen om alles juist in te vullen willen ze je niet vertellen.

"Enough is enough!"

Pagina: 1

Let op:
Discussie over levertijden bij Chinese webshops mag in China-shopping levertijdentopic worden gevoerd.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee