Toon posts:

Crucial P5 M.2 SSD en Samsung 970 EVO M.2 SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenS11
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo,
Een vraag..
Ik heb een Crucial P5 500GB M.2 SSD en in HDtune schommelt de snelheid van 200mb/sec - 800 mb/sec met uitschieters naar de 1250 mb/sec.
Weinig constant dus.

Ik heb in een andere PC een Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD en deze geeft een strakke lijn van tegen de 1600 mb/sec.
Beiden zitten in een PC met i5 10600K, windows 10pro, allebei een Gigabyte Z490. De ene een UD type en de ander in een AORUS ELITE AC.
Voor de Samsung SSD heb ik drivers kunnen installeren van Samsung, voor de Crucial bestaan deze denk ik niet, of ik kan ze niet vinden.

Heeft iemand een idee voor me? Of advies.
Oja, beiden hebben 16GB DDR4 (zelfde manier ingestoken), ook beide een 600W voeding voeding, beiden zelfs in een zelfde behuizing.
Videokaarten nemen weinig tot geen stroom... De ene maakt enkel gebruik van onboard video SSD Samsung) de ander (met Crucial SSD) een Nvidia 1650. Het is nog even geduld hebben op de juiste videokaarten voor beiden......

[Voor 18% gewijzigd door JeroenS11 op 29-01-2021 22:18]

Alle reacties

• JeroenS11
Niemand een idee.. :)
Wel, ik ook nog niet, helaas.

Ik heb zelfs nog een Windows10 USB gemaakt, en mijn PC hiermee opgestart.
Maar hier hetzelfde resultaat. Ik had gehoopt dat het een van de drivers was, maar helaas.
Toch zal ik alle drivers van de installatie verwijderen en per stuk opnieuw installeren.
Maar.. kan iemand mij een advies geven waarmee ik goed de drivers kan verwijderen?

Groet, Jeroen

aanvulling...
Ondertussen heb ik het advies gekregen niet HDDtune te gebruiken. Deze zou niet optimaal geschikt zijn voor SSD.
Ik bericht wanneer ik resultaten heb.

[Voor 17% gewijzigd door JeroenS11 op 03-02-2021 12:14]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Dit verschijnsel kan bij een SSD geen enkele kwaad ...

Als je er toch iets aan wil doen:
Als indicatie kan je HD-Tune best gebruiken.
De oplossing voor jouw constatering is als volgt:
- zet HD-Tune in een klein venster open naast Taakbeheer/Prestaties/CPU (en sorteer daar op CPU-verbruik, de hoogste bovenaan)
- start de test in HD-Tune en bekijk de processen in Taakbeheer: op het moment dat de grafiek omlaag dipt, moet je kijken welk proces dan veel CPU-tijd vraagt: dat proces neem je nader onder de loep, want dat neemt waarschijnlijk de opslag-toegang (harddisk-toegang klinkt zo raar) in beslag.
(Vaak is dat een antivirusscanner ...)
Succes!

[Voor 7% gewijzigd door Renault op 03-02-2021 13:09]

• JeroenS11
Dankje. :)
Ik zie dat HD-tune een kleine 3% CPU gebruik heeft. Maximaal totaal CPU gebruik schommelt tussen de 4% 5%.
Ook heb ik een check gedaan met ATTO.
Deze geeft een ander beeld.

• Renault
Je vergelijkt twee totaal verschillende dingen:
- de Atto benchmark is een pure snelheidstest, waarbij zoveel mogelijk wordt gefocussed op de SSD.
- HD-Tune is een langer durende test, eigenlijk bedoeld voor harddisks (waarbij de meting aan de buitenzijde van de platter een ander beeld oplevert dan aan de binnenzijde ervan), maar waarbij het leegzuigen van de cache door de relatief lange testduur tóch een goed beeld kan geven van de snelheid waarmee de SSD max communiceert.

Wat jou dwarszit, is dat processen op de PC/laptop gedurende de wat landuriger test proberen de harddisk/SSD te claimen, waardoor je gemeten snelheid dipt omdat de haraddiks/SSD op dat moment onbeschikbaar is voor de test.
Dat je SSD maar 3 % CPU tijd benodigt is meegenomen, maar onbelangrijk.
Belangrijk is juist dat jij de processen in beeld krijgt die je PC/laptop claimen en zo verlangzamen: vaak zijn dat volkomen onbelangrijke dingen als checks op updates van programmatuur die je zelden of nooit gebruikt.
Die update-checks behoor je af te zetten.
En eigenlijk wordt je test véél veelzeggender als je voor de test de antivirusscanner disabled: want dat zijn nou juist wel nuttige processen.
De interpretatie van de HD-Tubne resultaten kan je dus erg veel zeggen over wat er allemaal op je PC/laptop gebeurt en biedt je concrete aanknopingspunten om nodige/onnodige resourceverbruikers in kaart te brengen en zo je PC/laptop optimaal voor juo beschikbaar te laten zijn.

Ik zou er nog wat tijd aan besteden en zéker zpnder antivirusscanner de test opnieuw draaien en analyseren met Taakbeheer ernaast!

• JeroenS11
Ah, ja ik begrijp dat mijn SSD zo nu en dan niet beschikbaar is. En dat HDtune getuned is voor een 'echte' HDD.
Mijn antivirusscanner staat overigens uit. Zo ook mijn automatische updates.

Op de computer met de Samsung stond de antivirus (Windows 10 eigen) aan en ook de automatische updates stonden aan. Vandaar mijn verwarring tussen de twee resultaten (Crucial en Samsung).

Op mijn taakbeheer zie ik geen CPU gebruik anders dan een % of wat.
Kijkend naar mijn Disk gebruik zie ik een max van 23% en deze wordt gegeven aan HDtune. Maar.. een 0.1% van Firefox (heb ik nu even aanstaan) maakt een dip. Antivirus wanneer aan, gebruikt zo nu en dan ook de 0.1% met dip op SSD.

Max SSD (op HDtune) blijft sowieso wel relatief laag (met en zonder gebruik van de SSD door andere programma’s).
Wel, wellicht maar laten.. voordat ik er hoofdpijn van ga krijgen door mijn hoofd eroverheen te willen vouwen..
Maar, ik kijk nog eventjes verder… en wat kijken wat er zoals gebruik maakt van de bandbreedte.

• Renault
Dat klinkt al goed ... _/-\o_

• JeroenS11
Over bandbreedte..
Het lijkt letterlijk met elkaar verband te houden.
Op FB kreeg ik het advies de blokken naar 8MB te zetten in HDtune. Hierdoor kreeg ik een duidelijkerbeeld op de dips. Een dip gaat - in ieder geval vaak - gepaard met een korte puls naar het netwerk. Zonder auto updates en AV uit.
Dus eens onderzoeken wat er beweegt in de PC..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee