ijscobar schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:45:
Of de kosten van een externe GPU te verantwoorden zijn voor deze laptop zou ik me eerder afvragen gezien het best een prijzig ding is.
Case en een beetje
GPU zit je zo op 500.Je zou ook naar
zoiets kunnen kijken en een 2e hands GPU, nadeel hiervan is dat je voor de meeste bandbreedte een vrij M.2 slot moet hebben en vaak een gat in de behuizing moet maken of genoegen nemen met de minder snelle Thunderbolt 3 aansluiting.
Welke software gebruik je? Lang niet alle editing software heeft baat bij een snelle GPU namelijk.
Dat laatste ding dat je linkt zou ik echt niet aan beginnen. Daar kan wel een PCIe x16 kaart in, maar zoals de advertentie zegt, is het "actual" x1. Thunderbolt 3 is effectief ongeveer even snel als PCIe x4 en dus 4 keer sneller dan die rommel uit china.
Wat betreft de originele vraag: een externe GPU kan sneller zijn, als je deze via Thunderbolt 3 aansluit, maar verwacht er minder van dan dezelfde video kaart zou doen op een volledig PCIe 16x slot. Zoals ijscobar schrijft, is het een vrij prijzige oplossing, maar het kan redelijk goed werken.
Ik zie dat die laptop ook maar 8GB geheugen heeft, dat lijkt mij haast nog eerder een beperking bij video editing, zeker omdat je de iGPU van de CPU gebruikt, en die dezelfde 8GB probeert te gebruiken.
Ik zou kijken naar een computer met meer RAM, en een discrete videokaart met eigen videogeheugen.
[
Voor 3% gewijzigd door
RogerWilco2 op 31-01-2021 02:55
]