Toon posts:

Vraag over (toegevoegde) waarde van Extrerne Videokaarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pindakaaskid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02-2021
Goedenavond!

ik ben recentelijk met het editen van videos, en nu is mijn vraag;

is het verstandiger om een nieuwe laptop aan te schaffen,
of een External GPU case halen, en die aansluiten op mijn Dell XPS 9350?

Alle reacties

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

Of de kosten van een externe GPU te verantwoorden zijn voor deze laptop zou ik me eerder afvragen gezien het best een prijzig ding is. Case en een beetje GPU zit je zo op 500.Je zou ook naar zoiets kunnen kijken en een 2e hands GPU, nadeel hiervan is dat je voor de meeste bandbreedte een vrij M.2 slot moet hebben en vaak een gat in de behuizing moet maken of genoegen nemen met de minder snelle Thunderbolt 3 aansluiting.
Welke software gebruik je? Lang niet alle editing software heeft baat bij een snelle GPU namelijk.

• pindakaaskid
werk op het moment nog met Adobe Premiere Pro, maar geen idee of dit het best mogelijke programma hiervoor is.

ben nog een beetje aan het rondkijken en dingen aan het proberen

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-01 16:59

ijscobar

eclecticus

pindakaaskid schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:07:
werk op het moment nog met Adobe Premiere Pro, maar geen idee of dit het best mogelijke programma hiervoor is.

ben nog een beetje aan het rondkijken en dingen aan het proberen
Premier Pro heeft zeker baat bij een snelle GPU, aangezien je aan een externe GPU denkt ga ik er een beetje van uit dat mobiliteit geen must is? Dan zou ik eerder een desktop overwegen als je van plan bent serieus te gaan editen, makkelijker een upgrade mee te doen en stukken goedkoper.

• pindakaaskid
@ijscobar helemaal top! dan weet ik genoeg! enorm bedankt :)

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
ijscobar schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 00:45:
Of de kosten van een externe GPU te verantwoorden zijn voor deze laptop zou ik me eerder afvragen gezien het best een prijzig ding is. Case en een beetje GPU zit je zo op 500.Je zou ook naar zoiets kunnen kijken en een 2e hands GPU, nadeel hiervan is dat je voor de meeste bandbreedte een vrij M.2 slot moet hebben en vaak een gat in de behuizing moet maken of genoegen nemen met de minder snelle Thunderbolt 3 aansluiting.
Welke software gebruik je? Lang niet alle editing software heeft baat bij een snelle GPU namelijk.
Dat laatste ding dat je linkt zou ik echt niet aan beginnen. Daar kan wel een PCIe x16 kaart in, maar zoals de advertentie zegt, is het "actual" x1. Thunderbolt 3 is effectief ongeveer even snel als PCIe x4 en dus 4 keer sneller dan die rommel uit china.

Wat betreft de originele vraag: een externe GPU kan sneller zijn, als je deze via Thunderbolt 3 aansluit, maar verwacht er minder van dan dezelfde video kaart zou doen op een volledig PCIe 16x slot. Zoals ijscobar schrijft, is het een vrij prijzige oplossing, maar het kan redelijk goed werken.

Ik zie dat die laptop ook maar 8GB geheugen heeft, dat lijkt mij haast nog eerder een beperking bij video editing, zeker omdat je de iGPU van de CPU gebruikt, en die dezelfde 8GB probeert te gebruiken.

Ik zou kijken naar een computer met meer RAM, en een discrete videokaart met eigen videogeheugen.

[Voor 3% gewijzigd door RogerWilco2 op 31-01-2021 02:55]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-03 20:16
Ik heb 2 jaar lang een externe Aorus Gaming Box gehad met I gebouwde GTX 1080. Dat werkte verdomd goed, 4K gaming was bij heel veel games goed mogelijk, hij werkte iets minder snel dan een normale 1080 maar het was ook sneller dan een GTX 1070. Het voordeel van dit model is dat het een alles in 1 oplossing is, je koopt het kastje (is nog relatief goedkoop ook), kabel erin en het werkt.

Wel is idd 8gb ram het eerst waar ik naar zou gaan kijken in jouw geval. En even checken of je thunderbolt 3 Port wel direct aangesloten is op de pci lane van de processor. Er wordt hier heel makkelijk gezegd dat je pcie4x snelheid krijgt maar dat is bij de goedkopere laptops niet altijd het geval en dat limiteert de snelheid wel degelijk.

Je kan meer tutorials, manuals en reviews vinden op egpu.io die site is echt een aanrader. Helaas voor jou heb ik mijn kastje net paar maanden geleden de deur uitgedaan, maar 2e hands zijn ze vast vaker te scoren en er is zelfs al een nieuw model met 3080 (maar uyteraerd is ook van die kaart de prijs nu over de kop gegaan ;) )
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee