Vraag

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 14:20
Vorige week heb ik 2 dezelfde moederborden gekocht en 2 processoren + geheugen.

Moederborden: Gigabyte Aorus M (B450)

Processors:
- Ryzen 5 3600
- Ryzen 5 1600

Het kan natuurlijk, maar het lijkt me erg sterk dat beide moederborden en/of processoren stuk zijn.

Wat gebeurt er?
Zodra ik stroom op het moederbord zet met enkel de 24-pin connector, gaat de cpu-koeler draaien en gaat er een CPU-lampje op het moederbord branden.

Wanneer ik de 8-pin ATX-voeding er bij aansluit, gebeurt er helemaal niets (een led-lijntje op het moederbord licht een fractie van een seconde op).

Wanneer ik het moederbord aanzet zonder cpu/geheugen gaat ook het cpu-lampje branden.

Wat heb ik geprobeerd:
- CPU's/moederborden wisselen
- Videokaart aangesloten (beide processoren hebben geen GPU)
- 2 verschillende merken/typen DDR4 geheugen in verschillende locaties geprobeerd
- 2 Verschillende voedingen geprobeerd.
- 2 verschillende videokaarten geprobeerd.

Is er nog iets dat ik ben vergeten of dat ik kan proberen?

[Voor 3% gewijzigd door Rixard op 29-01-2021 21:15. Reden: geprobeerde dingen uigebreid]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Werkt de 1600 wel met bios voor 3600 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rixard
Zowel de 1600 als de 3600 geven hetzelfde resultaat. Ik zie dus uberhaupt ook geen bios/post.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je moet ook pas de stroom er op zetten, als alles is aangesloten. Dus zowel EPS als 24-pin. Daarna pas opstarten, en videokaart aan de monitor, niet via moederbord. Beide cpu’s hebben geen videochip

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rixard
Hackus schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:06:
Je moet ook pas de stroom er op zetten, als alles is aangesloten. Dus zowel EPS als 24-pin. Daarna pas opstarten, en videokaart aan de monitor, niet via moederbord. Beide cpu’s hebben geen videochip
Dat heb ik precies gedaan. Alles aangesloten en daarna pas aangezet. Maar omdat dat niet werkte eens geprobeerd met enkel de 24pins. En dan lijkt er dus meer te gebeuren. Het leek me relevant om te vermelden :)

En omdat beide CPU's geen GPU hebben zoals je al aangeeft (en ik ook in de de initiële vraag), heb ik een monitor via de videokaart aangesloten. Ik heb zelfs 2 verschillende videokaarten geprobeerd. Beide videokaarten werken wel in een ander systeem (ook getest).

[Voor 20% gewijzigd door Rixard op 29-01-2021 21:21]

Heb je buiten de behuizing getest?

• Rixard
Ja. Buiten de behuizing inderdaad. Ik heb de groene draad met een zwarte draad verbonden bij de 24-pins connector met een jumperwire.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Rixard schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
Ja. Buiten de behuizing inderdaad. Ik heb de groene draad met een zwarte draad verbonden bij de 24-pins connector met een jumperwire.
Daarmee forceer je alleen de voeding aan, kun je beter de twee power switch pinnetjes van de frontpanel connector even met een schroevendraaier.

• Rixard
Nielson schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:14:
[...]
Daarmee forceer je alleen de voeding aan, kun je beter de twee power switch pinnetjes van de frontpanel connector even met een schroevendraaier.
Helaas, dat helpt ook niet. Heb het zojuist voor de zekerheid nog even getest. Ik had in het begin ook al geprobeerd met de powerswitch aangesloten (ik had alles al ingebouwd in de case). Maar ik heb dat al heel vaak gedaan met die groene draad, dat werkt altijd.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Met welke videokaarten test je?

• Rixard
Een MSI GT710 en een Geforce GTX 650ti.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:53
Zou kunnen dat die te oud zijn en niet UEFI compatible zijn.

• Rixard
De GTX 650ti werkt nu ook met een Core i5, dus dat lijkt me sterk.

• tomdeaap
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-02-2021
Ik heb een zeer vergelijkbaar probleem. Aorus B450 elite V2 moederbord, AMD ryzen 5 3600 processor. Eerst alles vol goede moed ingebouwd, geprobeerd op te starten, maar deed afgezien van een keer knipperen met een LED op het moederbord niks. Alle losse componenten (behalve CPU) getest en die deden het gewoon.
Inmiddels een retouraanvraag ingediend voor het moederbord.

• Rixard
Merkwaardig zeg. Ik ga ook de 2 moederborden terugsturen en ga voor een ander merk/type moederbord.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee