• saffi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 16:24
Na al weer vele jaren geen desktop gehad te hebben ben ik het Warzone spelen op een laptop een beetje beu. Het scherm is gewoon te klein en de refreshrate en FPS laten ook flink te wensen over. Op naar een nieuwe desktop dus maar gezien de huidige gekte op de onderdelen markt wil ik eerst een redelijk basaal systeem bouwen met de mogelijkheid te upgraden als de gekte weer een beetje voorbij is (zal wel over een jaar zijn).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Desktop zal voor "normaal" dagelijks gebruik zijn. Werk, filmpje kijken etc. Voor de zware taken hebben we laptops. Op termijn wil ik dus wel upgraden zodat het systeem geschikt wordt voor bv Adobe Creative cloud en gamen met hoge resolutie en hogere FPS etc. Voor nu is het doel Warzone en wat andere games op 1080p te spelen boven de 100FPS

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil rond de 1000 euro uikomen voor de basis, dus zonder grafische kaart.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een ASUS TUF Gaming VG27VQ voor dit systeem. vandaar 1080p meer dan 100FPS eis

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Natuurlijk is de video kaart de bepalende factor voor de eisen. Daar moet ik nog naar kijken want ik denk dat het een tijdelijke oplossing zal worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf toch wel een Intel mens, waarschijnlijk vanwege ervaringen in het verleden. Op aanraden van anderen en na wat leeswerk kom ik tot de conclusie dat AMD nu wel de beste mogelijkheden biedt. Ik heb een systeem samengesteld wat een beetje lijkt op eentje uit een eerder topic maar er zijn wel wat verschillen omdat ik het budget niet het zwaarst laat wegen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Op zich hoeft het geen showcase te zijn maar wat kleurtjes zijn wel leuk. Er moet wel ruimte zijn voor toekomstige uitbreidingen (qua CPU en videokaart). Een beetje stil zou ook welkom zijn, hij zal ook als werkstation moeten dubbelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenGigabyte B550 Aorus ELITE AX V2€ 149,95€ 149,95
1BehuizingenSilentiumPC Regnum RG6V EVO TG ARGB€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB4K2/32€ 134,95€ 134,95
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 116,05€ 116,05
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 968,85

Ga je overklokken?
de tijd dat ik connecties op CPU's overbrugde om de kloksnelheden te kunnen aanpassen zijn wel voorbij ;) Maar het is altijd wel een uitdaging om het maximale uit je beschikbare hardware te halen als dat kan. Maar niet perse dus.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil vragen of jullie een kritische blik kunnen werpen op mijn gekozen onderdelen. Is bijvoorbeeld de voeding op maat voor een flinke upgrade later? Voordeel nu zou zijn dat ie wat stiller is. Ik heb nu 2TB op 1 reep maar kan ik niet beter twee maal 1TB er in proppen of gaat dat ten koste van bandbreedte op de andere slots? Ik kan daar weinig over vinden. Het gekozen geheugen is erg goedkoop, is het wel compatible/stabiel?

[Voor 27% gewijzigd door saffi op 29-01-2021 16:34]

• saffi
Na nog wat uitpluizen denk ik dat het beter is om 4*8 GB geheugen te nemen. Ik heb dan deze op het oog:

Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
SSD kan wel wat goedkoper...
pricewatch: WD Blue SN550 2TB (WDS200T2B0C)

Dan kan je misschien kijken naar een 5600x als CPU, toch wel een pakje sneller en toekomstbestendiger. Prijzen beginnen nu ondertussen ook al weer wat "normaler" te worden...

Voor een 1080p set-up heb je vast ook geen top of the line GPU nodig... misschien in de toekomst een RTX 3060 als die eens beschikbaar wordt... dan kan je ook gewoon een 650w voeding nemen.

16GB ram is waarschijnlijk ook al voldoende, je kan altijd bijprikken.

Je mist nog een CPU koeler, in een bak van 1000€ (zonder GPU) wil je toch die stockkoeler niet horen..
pricewatch: be quiet! Pure Rock 2 Zwart

• saffi
Ik zal nog eens kijken naar de SSD. Ik kan ook prima met 1TB af in principe (voor opslag is er een NAS) maar wat extra is nooit weg. Wat ik voor ogen heb met dit systeem is dat het een tussen station is. Dus zodra de rust op de leveringen een beetje terug is wil ik de CPU en de GPU naar hoog niveau brengen (uiteindelijke doel is 4K op medium settings). Ik kan natuurlijk ook wachten maar dat gaat nog wel een half jaar duren vrees ik en ondertussen wil ik ook wat. Een 3060 of 3070 ga ik nu niet doen. Dat is geld weggooien. Zelfs de "bottom end" is overpriced nu. Binnen mijn netwerk kan ik wellicht nog een 2070 o.i.d scoren voor een vriendelijk tweedehands prijsje. Dat zou het wel moeten trekken voorlopig.

Extra ram is omdat ik wat zaken naast elkaar wil draaien. Het budget is niet de baas. Dat is een beetje vreemd omdat ik ook niet extra wil betalen voor de overpriced GPU's maar dat is meer een soort principe zaak hahaha. De 750 voeding is dus gekozen om de toekomstige kaart te voorzien met als bijkomend voordeel dat ie nu wat stiller zal zijn. Is die toereikend eigenlijk voor een toekomstige Ryzen 9 en een 3090 bijvoorbeeld?

Iemand vertelde me dat de stock koeler op de CPU prima was maar ik zie overal dat de door jou genoemde koeler er bij staat en veel beter (en vooral stiller) is. Die komt er dus bij ;)

• arcoroosen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02 14:26
ik heb er (5600X op hetzelfde moederbord) een Cooler Master Hyper 212 Black Edition (pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition) op gezet.
Stresstest met Prime95 kwam hij op max 69 graden :)

• saffi
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 332,75€ 332,75
1BehuizingenSilentiumPC Regnum RG6V EVO TG ARGB€ 73,-€ 73,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 185,-€ 185,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.017,75

Dit is het lijstje nu. Ik zet er voorlopig een Geforce 1060, 1660 of 2070 in. Maar tzt moet er een Ryzen 9 en een 3080/90 in komen.

• saffi
Ik heb uiteindelijk een MSI GeForce GTX 1660 Ti VENTUS XS 6G OC gekocht als "tussenstation". Prijs steeg direct na aankoop weer. Het is gekkenhuis. De 5600X Tray staat ook in de bestelling. Nog wat vraagjes. Het MB; Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2; heeft USB-C alleen komt dat niet op de gekozen kast terug. Ik heb daarom gekozen voor een andere kast: SilentiumPC Astrum AT6V EVO TG ARGB. Any thoughts? Ik meen dat het MB twee USB-C aansluitingen heeft en op de kast maar 1. Ik heb sowieso geen idee of al die kabels meegeleverd worden. Heeft iemand deze combinatie?

Dan de CPU koeler, Nu ik deze kast heb ben ik geneigd de RGB versie van de Cooler Master Hyper 212 te kopen. Die verplaatst meer lucht maar is kennelijk ook wat luider. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Totaal plaatje is nu zo: (CPU, grafische kaart en monitor zijn reeds aangeschaft)

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Tray€ 332,75€ 332,75
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS 6G OC€ 369,-€ 369,-
1BehuizingenSilentiumPC Astrum AT6V EVO TG ARGB€ 93,46€ 93,46
1MonitorenASUS TUF Gaming VG27VQ Zwart€ 286,89€ 286,89
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 194,89€ 194,89
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Totaal€ 1.703,99

• saffi
Nog een vraagje, ik zie de G.skill Ripjaws niet terug op de Gigabyte compatibility lijst. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik stuur hem dan liever terug zonder de verpakking te openen. Ik lees wel posts die zeggen dat het niet werkt maar dat is wel afgelopen zomer.. Maar goed, ze staan niet op de lijst...

[Voor 0% gewijzigd door saffi op 07-02-2021 22:40. Reden: typo]

• Kereltje88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-03 23:50
saffi schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:39:
Nog een vraagje, ik zie de G.skill Ripjaws niet terug op de Gigabyte compatibility lijst. Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik stuur hem dan liever terug zonder de verpakking te openen. Ik lees wel posts die zeggen dat het niet werkt maar dat is wel afgelopen zomer.. Maar goed, ze staan niet op de lijst...
De QVL lijsten van mobo's worden vaak niet geüpdate. Gekozen geheugen zou gewoon prima moeten werken.

• saffi
Na flink wat Googelen lees ik hier en daar inderdaad dat het wel zou moeten werken. Er waren in het begin wel wat problemen met een vorige BIOS geloof ik dus dat baarde me wat zorgen. CPU en kast zijn nog niet binnen dus ik kan nog niet testen.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-03 19:24
Geen idee of dat nu nog steeds zo is maar vroeger kwamen de "Tray" CPU's met een mindere garantie tov de "Boxed" versies. Nu is dit wel een onderdeel dat zo goed als nooit stuk gaat (tov, GPU's, voedingen, mobo's, ...) maar je moet maar eens pech hebben zeker...

• saffi
Tja, ik stop er toch een andere koeler op dus dan vind ik het onzin om een "boxed" te kopen. Ik neem aan dat als hij DOA is dat ik hem kan ruilen. En ik doe geen rare overklok o.i.d. dus verwacht ik wel dat ie een tijdje mee kan. Ik heb nog nooit een CPU gehad die stuk ging eigenlijk.

• saffi
Nog even dit:

Alles draait prima behalve 1 ding. Bij de laatste BIOS van het MB (en je moet eerst updaten want ze shippen met het oudste BIOS) is er een bug met Bluetooth. Soms na een reboot is de hele bluetooth weg. Oplossing: computer uit zetten. Stroom er helemaal af en ff aanzetten, startknop indrukken om alles helemaal leeg te maken. Dan start ie weer met Bluetooth. Heel irritant en bekend probleem. Hopen dat er een update komt hiervoor. Het geuegen werd keurig herkend en draait op volle snelheid. Zelfs met volle game lading best stil systeem geworden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee