Vraag

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-11-2022

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
Ik zoek een?
beste mede-tweakers, ik ben van plan om mijn eerste pc te gaan bouwen. Ik heb al wat samengesteld, zie hieronder.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 161,05€ 161,05
1MoederbordenASRock B450 Pro4€ 77,90€ 77,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G€ 141,90€ 141,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox MB511 Zwart€ 51,04€ 51,04
1Geheugen internHyperX Fury black HX432C16FB3K2/16€ 72,90€ 72,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 62,90€ 62,90
Totaal€ 535,64

Wat is je budget?
Ik weet mijn budget nog niet zeker, ongeveer tussen de €500 en de €700. Ik ben van plan er online les op te volgen (Microsoft Teams), huiswerk te maken en in het weekend een beetje gamen. Vooral minecraft java (met shaders) en CS:GO. Niet hele zware gebruiksomstandigheden dus.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Mijn vraag is:
Hebben jullie juist goede en/of slechte ervaringen met deze producten, en denken jullie dat de airflow wel goed genoeg is met 1 fan en een stock cooler? Laat het mij weten!

Specs

Beste antwoord (via Hoiboy19 op 30-01-2021 13:51)

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
ik zou een mATX mobo en kast nemen:
pricewatch: ASRock B450M Pro4-F
pricewatch: Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart
dat is goedkoper en die kast is letterlijk half zo groot!
Ik weet niet wat je budget is maar zonder ssd heb je niet echt meer iets aan die laptop....

En met alleen een cpu en een 1050 heb je met 1 fan zat koeling. En een fan bijplaatsen kan altijd nog. Voordeel van AMD is dat je om te upgraden naar een 3600 (of zelfs 5900) geen nieuw moederbord nodig hebt.

-specs-

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:34
Je hebt nog geen SSD in je lijst :) Videokaarten zijn nu duur door de tekorten, vermoedelijk betaal je over een aantal maanden even veel een model van een nieuwere generatie. Die AMD chip is nu wel wat oud, ik zou een Intel nemen, ook een kast met een extra fan en iets betere airflow
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-10400F Boxed€ 143,25€ 143,25
1MoederbordenASRock B460 Pro4€ 96,-€ 96,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti D5 4G€ 141,90€ 141,90
1BehuizingenFractal Design Focus G Zwart€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX426C13PB3K2/16€ 74,90€ 74,90
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,-€ 46,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,85

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:48
Ik ben team rood en draai zelf de Ryzen 5 2600 maar die heb ik 2 jaar geleden voor 125 euro gekocht.
Het advies voor een 10400F is een goede!

Ik wou even toevoegen dat ook de gekozen videokaart redelijk oud is.

https://www.youtube.com/watch?v=qf-qedNCU7k

Voor hetzelfde geldt heb je een nieuwere generatie.
Ook zou je (indien je het aandurft) bij vraag en aanbod kunnen kijken.

Af en toe komen er mooie deals voorbij voor net niet budget kaarten. Het verschil tussen de snelheid van een 1050 en 1060 is namelijk aanzienlijk.

https://gpu.userbenchmark...a-GTX-1060-6GB/3649vs3639

Let alleen wel even op dat je niet voor een GPU gaat met minder dan 4gb VRAM. Als je enigzins moderne titels wilt draaien heb je dat namelijk wel nodig!

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
@martyw ik was vergeten te vermelden dat ik een paar weken geleden een oude laptop heb geupgrade met een samsung 860 EVO. De laptop is van mij maar ik er staan geen belangrijke dingen op ofzo. Als ik mijn pc ga bouwen haal ik de ssd er weer uit en kan ik ook de hdd uit de laptop (320gb, 2,5”) in de pc plaatsen.

Ik ben eigelijk van plan om later nog te upgraden naar een ryzen 5 3600 en een B550 moederbord, of nu al als mijn budget hoger wordt. Ik vind het eigenlijk wel fijn om een AMD processor te kopen, ook omdat de sockets van intel best vaak veranderen. Met een AMD moederbord heb ik gewoon een goed gevoel. Ook heb ik https://tweakers.net/aanb...-ryzen-5-2600x-boxed.html deze advertentie gevonden, dat is een betere processor, voor een lagere prijs. Wel zit ik te twijfelen aangezien er geen garantie meer op zit.

Verder nog de videokaart. Aangezien ik ook in de prijsgeschiedenis heb gezien dat de meeste videokaarten eerst veel goedkoper waren, en ik totaal geen haast heb, ga ik denk ik wachten totdat de prijzen weer wat dalen.

Ik vindt de case van Cooler Master er wel mooi uit zien, dus ik vindt het prima om wat extra fans te kopen als de airflow dan beter is.

Verder nog bedankt voor jullie info!

Specs

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-03 22:14
pfoe, 535 euro. Ik heb zelf ook ooit een dergelijk budget gehad toen ik begon met het bouwen van pc's. Toendertijd heb ik de videokaart en de processor tweedehands gekocht bij tweakers met een hoge score op vraag en aanbod. Ik zou met zo'n budget dat wel adviseren mocht je dat miniscule risico willen nemen. Zelf nog nooit problemen gehad met tweehands onderdelen en op die manier wel meer gekregen voor mijn budget dan als ik nieuw was gegaan.

I7 8086k | RTX 3080 MSI Gaming X Trio | 16gb ram | LG 34GN850 | nintendo switch | iPhone 13 Pro Max

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:34
Als je bij AMD wilt blijven zou je ook naar de AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed kunnen kijken, dat is een iets lager geklokte en goedkopere 2600 met een verwarrende naam - als 2e hands toch niet lukt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Rrob
ik zou een mATX mobo en kast nemen:
pricewatch: ASRock B450M Pro4-F
pricewatch: Silverstone PS15 (zonder RGB fans) Zwart
dat is goedkoper en die kast is letterlijk half zo groot!
Ik weet niet wat je budget is maar zonder ssd heb je niet echt meer iets aan die laptop....

En met alleen een cpu en een 1050 heb je met 1 fan zat koeling. En een fan bijplaatsen kan altijd nog. Voordeel van AMD is dat je om te upgraden naar een 3600 (of zelfs 5900) geen nieuw moederbord nodig hebt.

-specs-

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
@Rrob Bedankt voor de tip! Ik heb naar het moederbord gekeken en die ziet er inderdaad goed uit: hij is goedkoper en volgens mij mis ik geen functies behalve wat PCIe slots. Ik heb wel een vraagje: is een ATX PSU wel compatibel met een micro-atx moederbord? De grootte van de case maakt mij niet uit, ik vind de Cooler Master er wel cool/mooi uit zien. En als de airflow met maar 1 fan goed genoeg is, kies is die liever. ik vind het ook geen probleem om 1 of 2 extra fans te kopen. bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric...ic-f12-pwm-pst-120mm.html. De laptop is al 10 jaar oud is nog steeds niet de snelste vanwege de processor en het ddr2 so-dimm geheugen https://tweakers.net/pric...o-cq71-120ed-np605ea.html. ik gebruik de laptop ook haast niet en ik had de ssd ook gekocht met de gedachte om hem in m'n toekomstige pc te zetten.

@martyw ik had zelf ook al naar de 1600 gekeken, alleen is die niet met compatibel met ASRock B450 moederborden.
https://asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4-F/index.asp
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450%20Pro4/index.asp
er staat bij beide dat ze alleen compatibel zijn met de 2000, 3000 en de 5000 series. dan lijkt het mij beter om voor de 2600x op V&A te gaan of toch voor de duurdere R5 3600.

nogmaals bedankt voor jullie advies, meningen en hulp!

Specs

• Hoiboy19

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Topicstarter
@Rrob bij de specs van https://tweakers.net/pric...50m-pro4-f/specificaties/ dit moederbord staat onder geheugen ook iets over ECC, betekent dit dat ik ook ECC geheugen moet kopen? aangezien dat server RAM is lijkt het mij niet dat dat in een desktop behoort.

Specs

• Rrob
ja (bijna) elke psu werkt met (bijna) elk moederbord. En dat moederbord ondersteunt ook non-ecc geheugen.

en voor de zekerheid 1 extra fan kopen kan natuurlijk nooit kwaad, mocht je een zwaardere 2ehands gpu gaan gebruiken

-specs-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee