Hallo allen,
Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik mijn energieverbruik nog verder kan drukken. Mijn gasverbruik is niet meer significant te verminderen. Mijn stroomverbruik was in december 200kWh.
Hiervan is denk ik:
Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik mijn energieverbruik nog verder kan drukken. Mijn gasverbruik is niet meer significant te verminderen. Mijn stroomverbruik was in december 200kWh.
Hiervan is denk ik:
- Wasmachine A+++-30% 0,6kWh * 12 wasbeurten = 7kWh
- Condensdroger C 3kWh * 6 droogbeurten = 18kWh
- Vaatwasser 45cm A+ 0,8kWh * 8 afwasbeurten = 7kWh
- Combimagnetron 2000W * 6 uur = 12kWh
- Inbouwkoelkast A = 20kWh
- Koelkast A+ = 15kWh
- Diepvries A+ = 16kWh
- Lampen (ik heb ook overdag lampen aan) 50W * 400 uur = 25kWh
- TV + speaker + radio = 20kWh
- PC (i5-8500 + 1660 super) = 100W gemiddeld?? * 400 uur = 40kWh
- Speakers = 20W gemiddeld?? * 400 uur = 8kWh
- Onverklaard volgens deze schatting (mechanische ventilatie, Nespresso, stofzuiger, luchtreiniger) 12kWh
- Een nieuwe droger kopen? Een A++ droger verbruikt 1,5kWh. Besparing is dus zo'n 30 cent per droogbeurt. Terugverdientijd 599 euro: 2000 droogbeurten, dat is voor mij een jaar of 25. Dus: geen valide optie.
- Combimagnetron meten. Is dit echt zoveel? Verder niet zoveel aan te doen, 25l is al geen gigantisch apparaat en ik wil wel graag eten
- Een koelkast uitzetten. Ik heb een bierkoelkast, en die kost dus 15kWh / €3 per maand. Tsja, ook niet echt de moeite.
- Lampen zijn allemaal al Hue lampen (dus energiezuinige led's), ik heb geen spaar- of halogeenlampen meer in huis. Misschien maar eens een Hue bewegingssensor installeren in de woonkamer voor de uren dat ik in de werkkamer zit. Besparing zou 10kWh / €2 per maand kunnen zijn, terugverdientijd 1,5 jaar + comfort (en leuk).
- Ik luister radio via de TV (vanwege Chromecast > TV > HDMI-speaker). Dat nutteloze scherm kost 15kWh / €3 per maand. Maar ik weet nog even geen geweldige oplossing hiervoor, want anders moet mijn hele setup op de schop (soundbar heeft geen Google Home, maar één HDMI, en Chromecast geen audioversie)
- PC meten. Ik wil eerst wel eens weten hoeveel hij echt gebruikt, want misschien is dit tijdens word/surfen wel een stuk minder. Anders zit hier wel een klapper.