Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pasop8erje
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22-06 21:14
Hallo allen,

Ik ben een beetje aan het kijken hoe ik mijn energieverbruik nog verder kan drukken. Mijn gasverbruik is niet meer significant te verminderen. Mijn stroomverbruik was in december 200kWh.

Hiervan is denk ik:
  • Wasmachine A+++-30% 0,6kWh * 12 wasbeurten = 7kWh
  • Condensdroger C 3kWh * 6 droogbeurten = 18kWh
  • Vaatwasser 45cm A+ 0,8kWh * 8 afwasbeurten = 7kWh
  • Combimagnetron 2000W * 6 uur = 12kWh
  • Inbouwkoelkast A = 20kWh
  • Koelkast A+ = 15kWh
  • Diepvries A+ = 16kWh
  • Lampen (ik heb ook overdag lampen aan) 50W * 400 uur = 25kWh
  • TV + speaker + radio = 20kWh
  • PC (i5-8500 + 1660 super) = 100W gemiddeld?? * 400 uur = 40kWh
  • Speakers = 20W gemiddeld?? * 400 uur = 8kWh
  • Onverklaard volgens deze schatting (mechanische ventilatie, Nespresso, stofzuiger, luchtreiniger) 12kWh
Opties:
  • Een nieuwe droger kopen? Een A++ droger verbruikt 1,5kWh. Besparing is dus zo'n 30 cent per droogbeurt. Terugverdientijd 599 euro: 2000 droogbeurten, dat is voor mij een jaar of 25. Dus: geen valide optie.
  • Combimagnetron meten. Is dit echt zoveel? Verder niet zoveel aan te doen, 25l is al geen gigantisch apparaat en ik wil wel graag eten :)
  • Een koelkast uitzetten. Ik heb een bierkoelkast, en die kost dus 15kWh / €3 per maand. Tsja, ook niet echt de moeite.
  • Lampen zijn allemaal al Hue lampen (dus energiezuinige led's), ik heb geen spaar- of halogeenlampen meer in huis. Misschien maar eens een Hue bewegingssensor installeren in de woonkamer voor de uren dat ik in de werkkamer zit. Besparing zou 10kWh / €2 per maand kunnen zijn, terugverdientijd 1,5 jaar + comfort (en leuk).
  • Ik luister radio via de TV (vanwege Chromecast > TV > HDMI-speaker). Dat nutteloze scherm kost 15kWh / €3 per maand. Maar ik weet nog even geen geweldige oplossing hiervoor, want anders moet mijn hele setup op de schop (soundbar heeft geen Google Home, maar één HDMI, en Chromecast geen audioversie)
  • PC meten. Ik wil eerst wel eens weten hoeveel hij echt gebruikt, want misschien is dit tijdens word/surfen wel een stuk minder. Anders zit hier wel een klapper.
Goed, bedankt voor het lezen. Volgens mij heeft niemand hier iets aan maar ik heb in ieder geval mijn eigen gedachten even geordend 8)

• Blauwschaap
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 24-06 22:05
Je geeft zelf al een paar inkoppers:
  • Zorg ervoor dat de lampen uit zijn in ruimtes waar je je niet bevindt.
  • Heeft je TV een optie om het scherm uit te schakelen?
  • Aparte bierkoelkast klinkt wel een beetje als verspilling. Past het niet in je gewone koelkast?

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:23
Energiemeter kopen en het werkelijke stroomverbruik meten over een langere periode?
Ben je wel een poosje mee bezig met 1 meter.

Soms ben ik bijna gelukkig

• pasop8erje
Ik heb net energiemeters, stekkerdozen (die hier niet zoveel mee te maken hadden) en een bewegingssensor gekocht. Waarom eindigen dit soort gedachtenexercities nou altijd in geld uitgeven i.p.v. besparingen >:)

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 24-06 16:49
pasop8erje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:07:
Ik heb net energiemeters, stekkerdozen (die hier niet zoveel mee te maken hadden) en een bewegingssensor gekocht. Waarom eindigen dit soort gedachtenexercities nou altijd in geld uitgeven i.p.v. besparingen >:)
Omdat terugverdientijden m.b.t. elektriciteit nou eenmaal erg lang zijn. Zeker tussentijds vervangen is daarom vaak niet echt zinvol :-).

• septillion
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:36

septillion

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Wat mij opvalt:

- Tja, droger is niet echt zuinig nee. Maar 6 beurten in een maand is ook niet veel.
- Ook alle koelkasten/vriezers vind ik aardig veel. Ik heb er ook twee, een inbouw in de keuken en een koel-vries (met no-frost) in de berging. En die doen 5,5kWh en 10kWh respectievelijk per maand. Dus daar zou je nog naar kunnen kijken.
- Aan vervangen van combi magnetron ga je niets besparen, deze maken niet echt stappen in efficiëntie, zeker de magnetron niet.
- Lampen hangt sterk af van de ruimte. Zelf kom ik niet aan 50W, zeker niet overdag. Maar tikt ook niet heel erg aan.
- Tja, die constructie met je TV is natuurlijk wel ruk. Heeft de soundbar geen analoge (of digitale) ingang waaraan je een bluetooth dongle kan hangen?
- 100W voor je PC lijkt me wat optimistisch, zeker met een scherm erbij.

Maar goed, met 200kWh doe je het ook niet heel gek. Ik zit nu ergens tussen de 250kWh en 290kWh (twee personen, koken op inductie). Zie vooral dat het echt wel significant omhoog is gegaan met bijna dagelijks thuiswerken...

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Bij sommige TV's is er een optie om het scherm uit te zetten terwijl het geluid blijft doorlopen :)

• pasop8erje
Meer reactie dan ik had verwacht :)
  • De soundbar (Teufel Cinebar One) heeft een optische ingang en aux, dus als hij automatisch van input wisselt dan zou ik inderdaad een bluetooth dongle kunnen gebruiken. Ik ga ook kijken of het scherm uit kan (maar dan moet ik dit ook nog automatiseren dat hij dit doet als TuneIn speelt, maar niet bij Netflix...)
  • Ik heb daglichtlampen aan in huis door wat weinig ramen, en er staan nu inderdaad max. 39W aan lampen aan beneden (die wel aan moeten als ik er ben, maar wel vaker uit zouden kunnen).
  • De koelkasten, PC en schermen ga ik meten. Dit zijn voor alle huishoudelijke apparaten de officiële verbruikswaarden vanaf de Coolblue-site van mijn specifieke types, of het realistisch verbruik is voor mij weet ik niet. De PC is een uit de lucht gegrepen gok.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:23
pasop8erje schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:07:
Als je er toch al een hebt, dan raad ik aan om dan toch maar eerst te gaan meten.
Beter inzicht in het werkelijke stroomverbruik helpt meer dan hier een topic openen met een lijstje van geraden stroomverbruik.

Soms ben ik bijna gelukkig

• pasop8erje
Ik heb het nog niet, het bevind zich allemaal nog ergens tussen Breda en hier (of zeer waarschijnlijk heeft het het distributiecentrum nog niets eens verlaten). Ik ga inderdaad meten en gebruikte deze post, in alle eerlijkheid, vooral als Rubber Duck "gedachtenexercitie" om "mijn eigen gedachten even" te ordenen" zoals ik al stelde O-) Maar het hielp mij wel om te kijken waar de grootste klappers zitten en wat wenig gaat opbrengen. Ik had geen idee, de wasmachine had ook 50% van mijn verbruik kunnen zijn (ik noem maar wat). Sommige dingen is een schatting ook prima: alle verlichting zit in andere stopcontacten en ik ga geen maand lang een 6W-lampje meten.

[Voor 33% gewijzigd door pasop8erje op 29-01-2021 17:53]

• Anoniem: 93986
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
@pasop8erje Vrij simpel dan toch? Als al je apparatuur al vrij zuinig is dan moet je gewoon spullen gaan uitzetten.

50watt aan led verlichting aan laten staan is idioot veel. Hoeveel verlichting brand er dan de hele dag denk ik dan.

Waarom moet je was in de droger. Hang het lekker op.

Maar goed, het is ook een keus he. Uiteindelijk is het 2400kwh per jaar. Waar hebben we het eigenlijk over denk ik dan?

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:27
Ik voel zonnepanelen aankomen :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• pasop8erje
  • De constante verlichting zijn 3 plafonnières Hue E27 WA (9w) en 2 spotjes Hue E14 WA (5,5w) op daglichtstand. Die moeten inderdaad vaker uit.
  • Ik droog alleen handdoeken (lekker zacht), ondergoed, sokken en keukengoed (shitwerk om op te hangen), al het andere hang ik uit.
Zou ik zo doen, moet heel simpel energieneutraal kunnen worden. Maar mijn huis is een gemeentelijk monument en valt onder een VVE-constructie (het is wel een rijtjeshuis), dus dat kan helaas niet.

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:27
Jammer van het monument, maar je zou eens bij de VVE kunnen vragen of er mensen druk willen gaan uitoegenen bij de gemeente. Soms tref je een ambtenaar die flexibel wil meedenken en zelfs al moet je ze op noord leggen zodat ze uit het zicht zijn, dan nog is het altijd rendabeler dan niks doen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• joezzt
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Ik zou zeggen , koop een warmtepomp. Dan maak je je niet zo’n zorgen meer ;-)
Je verbruikt nu ook gas, dus op de totale energiebehoefte valt het allemaal wel mee.

Maar radio luisteren via de TV vind ik wel decadent en onhandig...

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True