Kan ik mijn laptop sneller maken of is deze te oud

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V6GeenStress
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02-2021
[b]Wat ga je met je laptop doen?[

Ik wil de laptop graag sneller maken aangezien het een eeuwigheid duurt voordat die opstart. Ook paginas laden duurt erg lang, zelfs het opstarten van mijn documenten

[i]Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Ik heb totaal geen verstand van computers/laptops.
De laptop word gebruikt voor online spellen zoals runescape, voor word documenten, email en misschien call of duty warzone als dit mogelijk zal zijn met deze laptop

Wat is je budget?

Ik ben bereid nog €300 aan de laptop uit te geven

[b]Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

Nee voornamelijk thuis gebruik

[b]Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Nee ik heb helaas geen verstand van computers ed.

[i]Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Ik sta open voor alle adviezen

Het gaat om de volgende laptop:

De Acer Aspire 7750G-2438G75MN is een 17.3 inch laptop gebaseerd op een Intel Core i5 2430M processor met 8 GB geheugen. Met dit grote formaat is deze laptop geschikt als desktopvervanger, maar minder geschikt om vaak mee te nemen. Het gewicht bedraagt 2.9 kg. De notebook heeft een scherm met een resolutie van 1600x900 pixels, aangestuurd door een AMD Radeon HD 6650M grafische kaart. De opslagcapaciteit bedraagt een zeer ruime 750 GB. Als besturingssysteem is Microsoft Windows 7 Home Premium geïnstalleerd.

Alvast bedankt als u mij wilt helpen!

Mét vriendelijke groet,

Davy

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:07
Bedoel je met sneller maken vooral opstart snelheid / laad snelheid (van harde schijf, niet van internet), of tijdens het werken in programma's?

SSD gaat GIGANTISCH verschil maken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 29-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt hooguit de harddisk vervangen voor een SSD uit deze categorie.

Dat zal wel schelen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het klinkt alsof de voornaamste problemen veroorzaakt worden door trage opslag. Wellicht heeft je laptop nog een harde schijf en dat is gewoon traag. Als je de harde schijf vervangt (of laat vervangen) door een wat vlotte S-ATA SSD ga je al veel vooruit gaan qua tijd om op te starten of de tijd die nodig is om applicaties te starten. Gamen zal er niet sneller mee gaan (ja, een game gaat misschien sneller opstarten).

Voor €100 heb je al een snelle SSD van 1TB: pricewatch: WD Blue SSD 2,5" (3D v-nand (TLC)) 1TB

Volgens deze review van een gelijkaardig model zijn er vier RAM slots. Je kan even het klepje openschroeven om te zien hoeveel reepjes er al geïnstalleerd zijn. Een RAM upgrade kan ook nog de moeite waard zijn maar ik denk dat je met 8GB al redelijk goed zit voor jouw gebruik. Een SSD gaat al een wereld van verschil geven.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 29-01-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-04 13:04
SSD en 8Gb ram heb je wel voor de helft van je budget. Dan haal je het maximale er uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:19
Inderdaad SSD en erin! En even upgraden naar W10, W7 krijgt al ruim een jaar geen beveiligingsupdates meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-03 11:35
Precies mijn 1e reactie: SSD, 8GB RAM erbij en Windows 10 erop. Drivers bij elkaar rapen voor dit verouderde beestje kan wellicht een uitdaging worden maar meestal voldoen de meeste drivers van Microsoft vanzelf al wel. Verwacht alleen geen hedendaagse laptop snelheden maar het verschil zal zeker aanzienlijk verbeteren, zeker qua opstarttijden!

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 29-01-2021 13:55 . Reden: verbasteren van microsoft doen we hier al sinds '99 niet meer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 14:34
Hij is bijna 10 jaar oud maar wel 8GB geheugen, en een redelijke i5 , ik zou het doen.
Vorig jaar heb ik een soortgelijke laptop versneld.
Als ik op dit model zoekt zit er ws een tweede sata poort in.
Zelf heb ik mijn packard Bell met 6Gb geheugen erin voorzien van een uitgeklede sata-600 SSD (crucial)
en de oude laten zitten.
Wel ook goed de ventilator geschoond en een nieuwe batterij erbij (kloon)
totaal rond de honderd euro besteed en nu is het mijn dagelijkse surf en email case.
SSD scheelt in opstarten.
Windows 10 erop , met zijn eigen antivirus, is veilig en sneller .
Wel W10 fris erop zetten .zonder de oude schijf aangesloten.
Het kost vooral een paar uur voor de installatie van W10 en jouw programma"s
Je kan rondvragen naar computer reparatie bedrijven in je buurt of een handige "neef"

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V6GeenStress
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02-2021
Dankjewel voor alle reacties, hier ben ik al enorm mee geholpen!

Ik zal eens bij een lokale computer reparatie service gaan navragen of die mij een ssd van 1tb en nog 8gb ram erin kan doen.

Zal het ook mogelijk zijn om zelf de onderdelen te kopen en erin te zetten?( zonder ervaring )

Windows 10 gratis upgrade heeft die wel gehad

Met vriendelijke groet,

Davy

[ Voor 6% gewijzigd door V6GeenStress op 29-01-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demarkie88
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14-08-2024
V6GeenStress schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:45:

Ik zal eens bij een lokale computer reparatie service gaan navragen of die mij een ssd van 1tb en nog 8gb ram erin kan doen.

Zal het ook mogelijk zijn om zelf de onderdelen te kopen en erin te zetten?( zonder ervaring )

Met vriendelijke groet,

Davy
Een extra reepje van 8GB Ram zou in principe niet zo lastig moeten zijn. Op mijn eigen Acer nitro 5 was het een kwestie van een plaatje onder de laptop eraf halen en vervolgens het reepje erin klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:19
V6GeenStress schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:45:

Met vriendelijke groet,

Davy
Kijk even op Google/YouTube naar jouw laptop + mem SSD upgrade/replacement of iets dergelijks.
Hoogstwaarschijnlijk staan er wel wat voorbeelden, kan je zelf beslissen of je jezelf handig genoeg vind om te doen.
En je draait dus al Windows 10? Dan heb je 2 opties: of een kloon maken van je huidige HD en meteen weer verder gaan, of Windows helemaal opnieuw installeren. Als je al W10 draait hoef je je ook geen zorgen te maken om code/licentie, wordt allemaal automatisch geactiveerd zodra je online gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

Naast de SSD kan je er ook een i7 van dezelfde generatie in plaatsen, als er bijvoorbeeld varianten van die versie zijn uitgebracht met een i7, dan weet je dat koeling geen problemen geeft. Krijg je toch 2 cores extra..
Als je dat dan gaat combineren met een SSD en wat extra geheugen, heb je wel een leuke upgrade.
Pagina: 1