Vraag

• freeport1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-03-2021
Even een vraag over een omvormer van omnik (type 3k-tl3)
Bij zonnige dagen zie ik deze grafiek steeds terug, Zie foto.
De instalatie is 10 x 310w panelen verdeeld over 2 strings/mppt op de omnik. Op elke mppt zitten 5 panelen dus van 1550w.
Omvormer gaat tot 3600 w dus volgens mij zou ik een betere grafiek moeten zien met een veel hogere opbrengst.

.

Alle reacties

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:32
freeport1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:41:
Even een vraag over een omvormer van omnik (type 3k-tl3)
Bij zonnige dagen zie ik deze grafiek steeds terug, Zie foto.
De instalatie is 10 x 310w panelen verdeeld over 2 strings/mppt op de omnik. Op elke mppt zitten 5 panelen dus van 1550w.
Omvormer gaat tot 3600 w dus volgens mij zou ik een betere grafiek moeten zien met een veel hogere opbrengst.
[Afbeelding]

.
Lijkt wel alsof 1 string niet werkt. Waarom zitten ze niet allemaal in 1 string?
Heb je nog wat meer info? Hoe is de oriëntatie van je panelen? Van welke dag is dit screenshot?

[Voor 5% gewijzigd door GermanPivo op 29-01-2021 12:48]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:47
Geeft het display op de omvormer ook storingen aan? En kan je per string de status en meetwaarden eens bekijken en posten?

• freeport1
Panelen vol op het zuiden onder een hoek van 35 graden en dit is een opname van 24 april vorig jaar.

• GermanPivo
freeport1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:52:
Panelen vol op het zuiden onder een hoek van 35 graden en dit is een opname van 24 april vorig jaar.
Heb toevallig dezelfde omvormer hangen, maar dan met 12x 250 Wp op het zuiden in één string (op plat dak, dus kleinere hoek). Zie hieronder hoe mijn 24 april 2020 eruit zag (bij de eerste drop begin ik schaduw te krijgen). Ik denk dat je in ieder geval al kan concluderen dat er ergens iets niet goed gaat.

• freeport1
De omvormer geeft geen storing aan. Elke string is na gekeken en de meetwaarden waren goed. Het probleem zit in de omvormer, waar 1 string/mppt aansluiting om een gegeven moment gaat aftoppen . Ik heb helaas geen waarden en status.

• GermanPivo
freeport1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:09:
De omvormer geeft geen storing aan. Elke string is na gekeken en de meetwaarden waren goed. Het probleem zit in de omvormer, waar 1 string/mppt aansluiting om een gegeven moment gaat aftoppen . Ik heb helaas geen waarden en status.
Het lijkt mij geen aftoppen. Als ik kijk naar je opbrengst, doet een string helemaal niks / klapt er helemaal uit. Je hebt evenveel Wp, maar wel de helft minder opbrengst dan mijn installatie.
Maar zonder verdere informatie, is het voor ons ook gokken wat er aan de hand is. Iemand heeft er dus al naar gekeken?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
freeport1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:09:
oke, kun je een Voc meting doen op de beide strings op dit moment?
simpel met een multimeter. ;)
(en wat voor panelen zijn het, of beter gezegd wat voor Voc moeten we verwachten.)

wat geeft de omvormer aan voor Vmpp1 en Vmpp2 op dit moment?
(ik dacht dat omnik dat Vmp noemde :? )
Ampp (of Amp) is op dit moment toch laag, dus daar zien we nu niks aan.

ik zie in jouw grafiek geen aftopping?
zie mijn set:

tussen 15:30 en 18:00 dat is aftopping.
je krijgt dan een vlakke lijn, bij jouw zie ik nog steeds een bolling. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• freeport1
Heb de pech gehad dat een onkundige doe het zelf "monteur" alle platen via 1 string op 1 mppt heeft aangesloten en ik kwam er pas na een tijd achter via zelfstudie, dat dat dus niet klopte. Nu zijn de omvormer en panelen op de juiste manier aangesloten, maar ben bang dat de mppt waar alle panelen een tijd op heeft gedraaid, daardoor defect is geraakt. Of is dat niet mogelijk door eventueel beveiliging in toestel.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:31
Of is dat niet mogelijk door eventueel beveiliging in toestel.
Daar zou de omvormer niet kapot van moeten gaan, is hij voor beveiligd.

Kun je inloggen in de webportal en meer gegevens delen over DC voltage en DC stroom van iedere string?
En ook het AC voltage etc. Bijvoorbeeld van die 24 april 2020 (bij mij was die dag onbewolkt)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-03 10:10
freeport1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:11:
Heb de pech gehad dat een onkundige doe het zelf "monteur" alle platen via 1 string op 1 mppt heeft aangesloten en ik kwam er pas na een tijd achter via zelfstudie, dat dat dus niet klopte. Nu zijn de omvormer en panelen op de juiste manier aangesloten, maar ben bang dat de mppt waar alle panelen een tijd op heeft gedraaid, daardoor defect is geraakt. Of is dat niet mogelijk door eventueel beveiliging in toestel.
In dit geval zou je van de twee strings weer één moeten maken en die parallel over beide trackers zetten. Daar heb je mooie Y-stekker voor.
Wel even nakijken of je omvormer overweg kan met de spanning van de panelen.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Ad_V
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-03 14:38
dit is niet een vraag voor in dit topic, maar meer voor het algemene opwekken met pv topic

[Voor 76% gewijzigd door teacher op 09-02-2021 22:26]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee