Toon posts:

PC voor moeders, de oude van +10 jaar is er klaar mee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 01:00
Goedemiddag, ik maak dit topic omdat ik een prebuild pc wil kopen voor moeders gezien de oude (denk rond 15 jaar oud) wat faal kuren begint te tonen en ik denk niet lang mer te leven heeft.
Monitor, keyboard en muis zijn er nog, monitor is denk ik VGA (ga ik vanuit)

Hierbij even de vragen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Email, de belasting, wat facebook, spelletje majong, hooguit Uitzending Gemist.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is met moeilijke, ik zie pc's voor 400,- maar ook voor800,- met als enige verschil 8gb ram en 16gb ram.
Nou zou ik niet gaan voor het meest dure maar wel iets wat lang mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen de monitor etc.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel tussen 8gb ram en 16gb ram, want hoewel je je wel kan redden met 8 is het wel zo dat met je browser open je direct alweer veel inneemt kwa geheugen tegenwoordig. Met licht multi tasken is 8gb misschien niet genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Uhm.. niet echt? Zolang het maar kwaliteit is.

Wat verwacht je van ons?
Advies met name, ik heb een paar opties maar twijfel welke beter is voor de situatie.
De huidige pc heeft volgens mij 16gb ram en een oude amd videokaart (vader had er lang WoW mee gespeeld jaren terug maar hij is er inmiddels niet meer en mijn moeder is geen gamert behalve wat patience en majong)

Opties die ik zag staan op coolblue:
https://www.coolblue.nl/p...5-14imb05-90na006emh.html
>Lenovo
>Intel i5, 2.9Ghz
>8 ram 2933Hz
>intel UHD graphics
>ssd also 256 gb
>599,-

https://www.coolblue.nl/p....html#product-information
>Lenovo
>Ryzen 3500U (ryzen 5)
>8gb ram 2400Hz
>256GB SSD
>Vega 8 GPU
>399,-

https://www.coolblue.nl/p...hp-slim-s01-af0004nd.html
>HP Slim
>Ryzen 3 3250U
>8gb 2400
>512 ssd
>AMD Radeon graphics
>479,-

Op Alternate zag ik eveneens nog wat opties voor 8gb geheugen
https://www.alternate.nl/...teem/html/product/1699847?

De vraag is dan toch 8gb geheugen of 16gb geheugen, kwa prijs kan er aardig een verschil inzitten.
Tevens ook of de cpu goed genoeg is.

Dank voor het lezen en mogelijk reageren

Beste antwoord (via BlueWaffle op 29-01-2021 15:25)

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 00:23
Qua wat ze er mee doet is 8GB voldoende, echt ruim voldoende.
Ok ok, als ze een tabblad horder is in chrome dan kan je die wel vol krijgen, maar onder normale omstandig heden is het voldoende.

Qua CPU alles zit in de zelfde range min of meer qua performance, je zou kunnen kijken welke qua vermogen het minste nodig heeft en misschien zelfs een leuk nieuw scherm bij doen (zijn weer zuiniger en zo)

Edit: Peroonlijk zou ik de "Lenovo IdeaCentre 5 14IMB05 90NA006EMH" nemen als het mijn moeder was, de reden: makkelijk te repareren (normale kast formaar met een normale voeding). Fijn een nieuw scherm + toetsenbord en muis er bij.

Als ruimte een ding is dan zou ik die "Lenovo IdeaCentre 3 07ADA05 90MV00A0MH" omdat die gewoon nieuwer is qua wifi en bluethooth. voor de rest geen bijzondere reden.

[Voor 33% gewijzigd door cossy nl op 29-01-2021 11:57]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 00:23
Qua wat ze er mee doet is 8GB voldoende, echt ruim voldoende.
Ok ok, als ze een tabblad horder is in chrome dan kan je die wel vol krijgen, maar onder normale omstandig heden is het voldoende.

Qua CPU alles zit in de zelfde range min of meer qua performance, je zou kunnen kijken welke qua vermogen het minste nodig heeft en misschien zelfs een leuk nieuw scherm bij doen (zijn weer zuiniger en zo)

Edit: Peroonlijk zou ik de "Lenovo IdeaCentre 5 14IMB05 90NA006EMH" nemen als het mijn moeder was, de reden: makkelijk te repareren (normale kast formaar met een normale voeding). Fijn een nieuw scherm + toetsenbord en muis er bij.

Als ruimte een ding is dan zou ik die "Lenovo IdeaCentre 3 07ADA05 90MV00A0MH" omdat die gewoon nieuwer is qua wifi en bluethooth. voor de rest geen bijzondere reden.

[Voor 33% gewijzigd door cossy nl op 29-01-2021 11:57]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:48
Een 15 jaar oude monitor is waarschijnlijk idd VGA. Je zou ook naar combinatie setjes van PC plus monitor kunnen kijken - ik denk dat deze van Dell al voldoende is voor je moeder de komende jaren.

• BlueWaffle
De monitor is denk ik nu 4 jaar oud, de oude had het begeven op een gegeven moment. Die hoeft nog niet vervangen te worden maar wel een aantrekkelijk aanbod iig.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:35
Ik zou juist voor iets kleiners gaan. Als je moeder nu 15 jaar gedaan heeft met een computer, zal ze deze niet meer willen upgraden neem ik aan. Dus de mogelijkheid tot upgraden is dan niet noodzakelijk. In het algemeen gaan de componenten niet zo snel stuk, dus voor het makkelijk kunnen vervangen van onderdelen zou ik ook geen grote kast kopen.

Kleine kasten hebben weer als voordeel dat ze makkelijker weg te werken zijn.

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45

ParaWM

Pro Prutser

Heb een jaar of 3 terug iets leuks gebouwd voor moeders met mini atx in deze kast. Ook leuk en heb je wat meer vrijheid. Kan zeker voor 400 tot 450 ook.

https://www.megekko.nl/pr...te-110-Mini-ITX-Behuizing

[Voor 3% gewijzigd door ParaWM op 29-01-2021 12:31]

Sinterklaas wil bier !

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:54
Je mag trouwens ook met deze eisen ook best richting een i3 gaan (of AMD equivalent), is alsnog ruim voldoende. Kan zo ook nog weer de prijs iets laten zakken.

• martyw
BlueWaffle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:04:
De monitor is denk ik nu 4 jaar oud, de oude had het begeven op een gegeven moment. Die hoeft nog niet vervangen te worden maar wel een aantrekkelijk aanbod iig.
Zonder monitor nog goedkoper. En eens met @ShitHappens en @cossy nl voor een potje patience, wat internetten en mailen is een i3 met 8GB RAM meer dan voldoende. Zelfs de Pentium versie redt dat,maar 4GB RAM is wat weinig als ie langer meemoet

[Voor 3% gewijzigd door martyw op 29-01-2021 13:03]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:34
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesAsus Mini PC PN50-BBR343MD-CSM€ 314,13€ 314,13
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 78,44€ 78,44
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 452,47

mogelijk even net ander ram voor paar euro minder, maar voor rest :)

• martyw
Zelf bouwen kan nog iets goedkoper, zeker als je de Windows product key uit alternatieve bron Googled. Is zelfbouw een optie?
1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 114,90€ 114,90
1MoederbordenGigabyte H410M S2€ 58,90€ 58,90
1BehuizingenCooler Master MasterBox Q300L€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/8€ 42,49€ 42,49
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 35,25€ 35,25
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 34,90€ 34,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,44

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:18
Zo'n mini pc is heerlijk klein, zuinig, snel genoeg en aardig stil. Zeker als de monitor een vaste voet + vesa mount heeft kan je een NUC als backpack achterop de monitor vastzetten. Beetje hetzelfde idee als 99ruud99 maar nog iets goedkoper.

1BarebonesIntel NUC Kit NUC8i3BEK€ 195,05€ 195,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 78,44€ 78,44
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 333,39

Voor een kleine 50 euro meer heb je een i5 variant.

[Voor 7% gewijzigd door Grote Schurk op 29-01-2021 13:58. Reden: dual channel ipv single]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-05 14:25
Koop een iPad :)

- snel zat
- mooi scherm
- budgetvriendelijk
- neemt geen plek in
- mobiel
...

Sinds m'n ouders een iPad hebben is hun desktop niet meer aangeweest...

Zo'n desktop met alle toebehoren das echt nog iets van de jaren 90 imo...

[Voor 18% gewijzigd door Inrage op 29-01-2021 14:16]

• BlueWaffle
Voor het gemakzucht ga ik voor een prebuild. Tevens zijn er gewoon dingen die makkelijker te doen zijn op een desktop als op een tablet :P

https://www.coolblue.nl/p...3-07ada05-90mv00a0mh.html

Tussen deze twee twijfel ik nog maar ik denk dat ik er wel uitkom. Iig bedankt voor de vele antwoorden.

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-06 00:35

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ik heb pricewatch: Lenovo IdeaCentre AIO 3 24IMB05 (F0EU00GVNY) bij een buurvrouwtje neergezet. Stil, snel, perfect voor het werk en mooi scherm. Compleet met toetsenbord/muis, absoluut top met 256 Gb SSD en 8 Gb geheugen voor 549. Misschien nog interessant? Meer heb je echt niet nodig!

Daikin Stylish FTXA25B2V1B + RXA20-25A / Perfera FVXM25R2V1B + Perfera FTXM20R2V1B + 2MXM40N2V1B

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
BlueWaffle schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:31:
Voor het gemakzucht ga ik voor een prebuild. Tevens zijn er gewoon dingen die makkelijker te doen zijn op een desktop als op een tablet :P

https://www.coolblue.nl/p...3-07ada05-90mv00a0mh.html

Tussen deze twee twijfel ik nog maar ik denk dat ik er wel uitkom. Iig bedankt voor de vele antwoorden.
Beide computers zijn meer dan snel zat voor wat ermee gedaan gaat worden, dus bespaar jezelf (of je ma) €200 en ga voor de goedkopere :)

The devil is in the details.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-05 11:07
Hahn schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:31:
[...]

Beide computers zijn meer dan snel zat voor wat ermee gedaan gaat worden, dus bespaar jezelf (of je ma) €200 en ga voor de goedkopere :)
Eventueel prik je er nog 8GB bij, dan draait het geheugen ook nog in dual channel.
Anders is dat mogelijk nog een upgrade in de toekomst.
Verder mee eens.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-06 14:55
Inrage schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:14:
Koop een iPad :)

- snel zat
- mooi scherm
- budgetvriendelijk
- neemt geen plek in
- mobiel
...

Sinds m'n ouders een iPad hebben is hun desktop niet meer aangeweest...

Zo'n desktop met alle toebehoren das echt nog iets van de jaren 90 imo...
Dit. Waarom je druk maken over allerlei aankopen. Scherm, toetsenbord, muis etc. Halve tafel of bureau weer vol met kabels. Altijd wel eentje die los zit. Altijd weer gejank over een driver oid die geupdate wil worden. Desktops zijn jaren 90. De eisen die je noemt kunnen ook allemaal op een iPad.

Tenzij je moeder een visuele handicap heeft en het scherm van de iPad te klein is. Dan zou je een iPad Pro kunnen nemen, maar die worden al snel belachelijk duur.

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:49
Als ze niet afhankelijk is van bepaalde Windows applicaties dan zou ik ook kiezen voor de iPad (Air of Pro) en dan aanvullen met een USB-C -> HDMI kabel voor de momenten dat ze er even voor wil zitten met een echt toetsenbord + muis + monitor. Die momenten zullen zeldzaam zijn maar het kan helpen met de overgang van Windows naar iPadOS.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee