Toon posts:

Wachtwoordmanager in moment van nood

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• ErikJansens
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-01-2021
Ik wil graag een wachtwoordmanager gaan gebruiken uit veiligheidsoverwegingen. De werking etc. is inmiddeld duidelijk voor mij, maar één zaak houd mij nog tegen om over te stappen naar de wachtwoordmanager:

In het onwaarschijnlijke geval dat mij een keer iets overkomt, bijvoorbeeld in het buiteland, en ik wil op iemand anders zijn computer/telefoon inloggen in mijn mail, sociale media of bank om contact te leggen oid - kan dit nog als ik gebruik maak van mijn wachtwoordmanager en mijn wachtwoorden voor deze accounts dus niet uit mijn hoofd ken? De wachtwoord manager is in dit specifieke geval dus ook niet geinstalleerd op het apparaat dat ik gebruik. Uiteraard kan ik via de wachtwoordmanager toeging krijgen tot mijn wachtwoorden, maar is dat dan wel veilig op een onbekend apparaat via een onbekend netwerk? En gaat dat gemakkelijk?

Het is geen fijn idee dat ik niet snel op onbekende computers kan inloggen bij noodzakelijke accounts.

Kan iemand deze angst en twijfel wegnemen? Bedankt!

Alle reacties

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ligt eraan of de wachtwoordmanager lokaal of centraal kan syncen.

Bij sommige pakketten worden je wachtwoorden gewoon online opgeslagen, of kun je een backup maken. Net zoals bijvoorbeeld Chrome je wachtwoorden synchroniseert tussen elke browser waarop je inlogt met je Google account

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:52

DarkUnreal

Postmaster General

Je kan altijd een nieuw wachtwoord aanvragen bij de betreffende site (forgot your password), als je niet de mogelijkheid hebt om je wachtwoord manager te benaderen.

Dan kun je op dat moment even een nieuw wachtwoord instellen, om er toch weer in te komen. En later sync je dat wachtwoord weer met je passwordmanager.

13:37

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik gebruik Enpass, die kan de database in de cloud en/of online zetten. Vervolgens zet ik de app enkel op mijn eigen apparaten, zoals mijn telefoon, waardoor ik via de telefoon alsnog bij mijn wachtwoorden kan en de app dus niet op een voor mij onbekend apparaat hoef te installeren.

Enpass synchroniseert de database altijd naar lokaal en enkel wanneer er veranderingen zijn.

[Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 29-01-2021 11:47]

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 18:01

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Dan zou ik alleen mijn eigen apparatuur vertrouwen. Wat hierboven al gezegd wordt.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:38

Pazo

Mroaw?

Ik gebruik Keepass. Database staat op mijn eigen server / Nextcloud omgeving, maar kan ook in bijvoorbeeld Dropbox of Onedrive etc. App op de telefoon, en kan gewoon syncen. Eigenlijk hetzelfde zoals @CH4OS ook zegt

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:04
Lastpass werkt prima op meerdere computers. Je kunt de browser-plugin installeren, maar je kunt ook via hun website inloggen.

Er zijn nog een handvol andere online managers. Hier heb ik geen ervaring mee, maar ik kan me niet voorstellen dat deze ook niet zo simpel te bereiken zijn vanaf een andere computer. Keepass werkt trouwens wel heel beroerd. Maar dat is dan ook een offline manager die open-source is. Ik vind de mobiele app gewoon dikke bagger. Slechte interface en complex in het gebruik. Ook moet je altijd Keepass geïnstalleerd hebben. Dat hoeft dus niet bij Lastpass.

[Voor 17% gewijzigd door hoi1234 op 29-01-2021 11:53]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:13
Lastpass (free) doet wat je wil.
Kan je zowel lokaal als in de cloud draaien. Synct in de cloud zodat op al je devices een opgeslagen wachtwoord direct toegankelijke is.
En mits je je hoofdwachtwoord onthoudt kun je dat ook vanaf een device van iemand ander/elders op de wereld door in te loggen op de site van Lastpass. En vervolgens kan je vanuit je account alles direct launchen of kopiëren.
Je kan zelfs een persoon machtigen die toegang krijgt tot al je wachtwoorden/account in geval van overlijden. (Premium)

Beetje spuit 11, maar gebruik Lastpass al jaren naar volle tevredenheid. Het logt alle aangemaakte wachtwoorden, ook diegene die je niet direct een plek gegeven hebt. Vaak kun je dus een wachtwoord alsnog terugvinden.
Ik laat wachtwoorden alleen door Lastpass beheren, niet door browsers (Edge, FF, Chrome bv), die hebben allemaal een Lastpass extensie die automatisch opent als jij dat zo instelt (binnen zoveel tijd laatste gebruik any browser).

Enige minpuntje is dat je alleen kan betalen met een creditcard. Waarom bv PayPal (of zelfs iDeal) niet geïmplementeerd is snap ik nog steeds niet.

[Voor 53% gewijzigd door Teijgetje op 29-01-2021 12:16]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bitwarden heeft een redelijk instelbaar systeem waarbij je niet direct je hele vault open hoeft te gooien in geval van nood:

https://bitwarden.com/help/article/emergency-access/

Geldt alleen voor de premium gebruikers.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Inderdaad LastPass heeft dit als functionaliteit. Je kan er ook instellen dat degene die je machtiging heeft pas na 24 uur het verzoek toegang krijgt. Jij krijgt dan in de tussentijd een e-mail waar je ook de toegang kan weigeren.

In elk geval is het een fijn en veilig systeem
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee