Ik weet niet precies wat ik met je reactie moet, want ik geef enkel aan dat ik de door jou aangehaalde testen niet echt van toepassing zijn. Vervolgens krijg ik een heel betoog over dingen waar ik het nog nooit over heb gehad. Maar als je er toch met zo'n gestrekt been in gaat:
Ja, want in de eerste 267Mhz zit het grootste verschil natuurlijk
Dat weet je niet, want het is daar niet getest. Dus dan kan je daar niks over zeggen. En ik denk dat hier ook de kern van jouw eigenwijsheid ligt: je gaat er van uit dat het niet mogelijk is, dus dan is het maar onzin. Als je mijn eerder aangehaalde video bekijkt, dan zie je wel degelijk een groot verschil tussen 2133 en 2400. in BF en Fortnite. Geen 30, nee. Soms wel 10-15 voor "slechts 267MHz". Dat is toch al een mooi resultaat?
Als je het hele eerste artikel ook even leest, wordt duidelijk uitgelegd waarom.
In jouw eerste artikel staat letterlijk:
At 1080p we start to get a clearer picture. F1 2020 shows that faster RAM has a large impact on performance
En ook de charts laten op 1080p bij F1 2020 en Civilization een mooie boost zien tussen 2400 en 3200 tot zo'n 12%. Wat is daar marginaal aan?

andere artikel is een generatie ouder
Het gaat er niet om van welke generatie het is. Het gaat er mij om dat je er een artikel bij haalt waar men op 1080p test met een GTX960 en op 1440p met een 980Ti op twee games met de hoogste settings waarbij dan de GPU duidelijk de bottleneck is. Dan zul je inderdaad geen verschil zien.
Voor de rest zou ik dit topic ook even goed lezen. Uit concrete testen blijkt dat de CPU op 100% loopt.
Zelf goed lezen, ik heb het nooit ergens over een CPU of bottleneck gehad. Ik haakte enkel in op jouw redenatie dat RAM speed weinig uit maakt, en vroeg naar je bronnen.
Ik weet niet waarom je maar op een marginaal verschil blijft hameren voor een groot bedrag.
Ik hamer nergens op, ik geef alleen aan dat ik mijn vraagtekens heb bij de door jou aangehaald artikelen. Jij interpreteert mij en anderen hier steeds verkeerd.
Kan het ook aan jou vragen: waarom blijf jij hameren voor een aanzienlijk groter bedrag (nieuwe CPU + Mobo) zonder het andere (RAM) voor een aanzienlijk lager bedrag eerst te proberen zoals al door meerdere mensen in dit topic is aanbevolen? Gaat sneller RAM de CPU bottleneck volledig verhelpen? Waarschijnlijk niet. Zorgt het voor een mooie boost? Absoluut.
Zelf ook even een benchmark gedraaid met mijn systeem (check mijn sig) op 2133-3200 en kan geen verschil zien daarin wat noemenswaardig is. Ook niet ingame.
Dit zegt zonder resultaten en instellingen letterlijk niks en ik zie er dan ook de meerwaarde niet van.
Nu denk ik dat de OP hier wel doorheen kan kijken
Keiharde dooddoener. Net of ik een leugenaar oid ben?
maar vraag mij af waarom je hier zo graag gelijk in wil halen.
Ik hoef mijn gelijk niet te halen, dus dat hoef je je ook niet af te vragen. Jij reageert op mij en ook op anderen vrij bot, dus dan reageer ik terug. Dan ben je het er toch niet mee eens...