Toon posts:

Alarminstallatie: vergelijking meldkamers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• T W
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik ben momenteel bezig met het opvragen en vergelijken van offertes voor alarmsystemen. Het wordt een vaste of hybride installatie, en met meldkamer. Niet volledig draadloos en geen puur meldkamersysteem dus (zoals Verisure).

Belangrijke parameter is natuurlijk de maandelijkse kost voor de meldkamer. Ik zie hier veel verschillen in (prijzen variëren van 10 tot 30 EUR per maand), maar ben niet op de hoogte van kwaliteitsverschillen. Zoekopdrachten leveren niet veel op en installateurs zijn karig met informatie.

Ik begrijp dat de ene meldkamer werkt met een hogere vaste maandelijkse prijs waarbij geen meerkosten worden aangerekend bij valse alarmen, en dat de andere supplementen aanrekent indien dit wel gebeurt, maar dat lijkt mij de grote prijsverschillen niet helemaal te verklaren. Toch zeker niet als als het gaat over zo'n concurrentiële markt waarbij er veel aanbieders zouden zijn in België (volgens de installateurs).

Welke supplementen nog te verwachten bij een goedkope meldkamer?

Voeren ze niet allemaal dezelfde controles uit? Is er veel ruimte voor interpretatie in wettelijke protocollen die ze moeten volgen? Zijn de routinewerkzaamheden bij alle centrales van een gelijkaardige kwaliteit? Een van de installateurs spreekt van een 24 uren-controle die wordt uitgevoerd; is dat als extra service te bekijken of eerder standaard?

Is er veel verschil in de manier waarop je gecontacteerd wordt en hulpdiensten worden ingeschakeld?

Enige ervaring met indexatie van de bedragen? Het is niet de bedoeling dat we nu instappen aan 25 EUR en het over een jaar 35 EUR per maand is.

Is er werkelijk keuzevrijheid of enkel op papier? Zou ik bijvoorbeeld, als ik me nu aansluit bij de alarmcentrale die de erkende installateur aanbiedt, ooit kunnen overstappen naar een goedkopere centrale op eigen houtje? Of gaat dit niet deftig werken met de vaste installatie die ik dan heb? Of zal de prijs om over te schakelen als particulier zonder netwerk zo hoog zijn dat eigen keuze in de praktijk niet interessant is.

Ontvangt de erkende installateur die ik aanstel zelf een commissie als tussenpersoon waar ik niet direct zicht op heb?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Alle reacties

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:23
De belangrijkste reden vergeet je wellicht te vermelden; Waarom wil je een PAC?

Voel je jezelf hier beter bij, of is het een eis van je verzekering?

• T W
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02-2021
Een meldkamer lijkt ons handig voor een bepaalde vorm van permanentie te hebben, niet alleen voor basiswerking van het systeem te checken (stroom, internetverbinding), maar ook als dispatch voor het alarmsignaal te verwerken (cascadessysteem waarbij contactlijst wordt afgegaan en desgevallend hulpdiensten). De eerste maanden zijn valse alarmen natuurlijk mogelijk door gebrek aan gewoonte en afstellen van de installatie. Ik verwacht hiervoor duidelijke protocollen.

We voorzien ook branddetectoren aan te sluiten op de installatie, dus zowel politie als brandweer zou ingeschakeld kunnen worden door hen moest het nodig blijken.

Verzekering is niet direct een issue voor ons. Dat item moet ik nog bekijken. Heb al wel vernomen dat je niet noodzakelijk betere dekking geniet bij uitgebreid alarm. Het premievoordeel zou niet opwegen tegen de meerkost. Daarvoor zou ik de kleine lettertjes eens moeten doornemen.

Mvg
Thomas

[Voor 18% gewijzigd door T W op 29-01-2021 16:18]

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-03 17:34
Bij meldingen van PAC's in een particuliere omgeving moet je niet verwachten dat de politie reageert op de oproep. In veel steden heeft woninginbraak weinig tot geen prioriteit.

Een melding naar je eigen telefoon en eventueel je buren is veel handiger en koop er een honkbalknuppel bij.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je kunt het geld beter steken in goed hang- en sluitwerk. 65.000 inbraken per jaar op 7,9 miljoen woningen betekent gemiddeld eens in de 121 jaar een inbraak. Zelfs als er bij jou 10x vaker dan gemiddeld wordt ingebroken, heb je bij 30 euro per maand dan toch al ruim 4000 euro euro betaald aan de meldkamer per inbraak.

De gemiddelde buit bij inbraak is 1900 euro. Bij een meldkamer is er geen enkele garantie dat er iemand komt kijken, en gaat de gemiddelde buit dus zeker niet naar 0 euro.

[Voor 56% gewijzigd door GlowMouse op 29-01-2021 18:20]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee