Toon posts:

Datarecovery ATA WD2500JB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Kayil89
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 17-08-2021
Mijn vraag
Hoi allemaal, ik heb onlangs een oude computer uit mijn schuur gehaald. Helaas lukte het mij niet om de PC op te starten. De scherm bleef namelijk hangen bij de PCI device list. Na enkele minuten googlen kwam ik erachter dat waarschijnlijk mijn harde schijf niet windows kon booten. Derhalve heb ik mijn HDD eruit gehaald omdat ik toch de data wilde recoveren. Ik probeerde dit te doen via een LogiLink Adapter USB 2.0 to 2.5 + 3.5 Zoll IDE + SATA HDD OTB. Wat mij opviel was dat de schijf opstartte (ik hoor dat hij draait) maar nergens op windows als externe schijf zichtbaar was. Wel herkende mijn laptop de logilink adapter, maar ik kon ook via schijfbeheer de schijf niet vinden.

Op advies van een vriend van mij heb ik een nieuwe (tweedehands werkende, aldus nl.harddriveparts.com) PCB gekocht. Omdat bij opslag in de schuur deze mogelijk niet meer werkte. Deze had ik onlangs binnen gekregen, maar helaas geen resultaat. Sterker nog, mijn laptop connect en disconnect steeds de adapter waardoor hij hem nu helemaal niet meer pakt.

Ik heb een nieuwe USB 2.0 <-> IDE + SATA adapter gekocht van renkforce. Maar ook hier hoor ik de harde schijf starten, maar nergens in windows zie ik iets van de adapter of de HDD terug. Wel zie ik in Schijfbeheer 'Schijf 1 - onbekend, niet geïnitialiseerd' staan. Maar als ik deze probeer te initialiseren dan geeft hij een foutmelding met onjuiste functie.

Zouden jullie adviezen hebben om toch mijn harde schijf te accessen? Ik heb geprobeerd via Recuva te kijken, maar die vindt uberhaubt de harde schijf niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het betreft een Western Digital: WD2500JB, MDL: WD2500JB - 00REA0 van 250gb. Ik heb geen pin bij de jumper settings, dan staat deze automatisch op single of master volgens mij.

In ieder geval ontzetten veel dank allemaal!!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-03 17:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je ook de externe voeding aangesloten?

Een 3,5” schijf moet namelijk ook een externe 12v voeding hebben omdat USB maar 5v kan uitsturen.

Anders vrees ik dat het einde oefening is. Of je moet nog een andere PC hebben met IDE.

I reject your reality and substitute my own

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:54
Misschien beginnen met: hoe belangrijk is de data? Stel dat je het zelf niet kan - hoeveel euro heb je er voor over om de boel te redden? Want als de data belangrijk genoeg is, dan is zelf aanrommelen wellicht niet verstandig en kan je beter meteen een recoverybedrijf inschakelen.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:22
Als de data echt belangrijk was zou je de pc niet in de schuur zetten. Ik zou zeggen jammer maar helaas, aannemende dat je de standaard stappen wel hebt gedaan.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:25
Bij voorkeur de herstel pogingen doen met een PC met IDE aansluting.
Voordat er nu nog meer acties in het wilde weg worden geprobeerd zou ik eerst de oude situatie (print) weer herstellen en op de oude PC kijken waarom deze niet wil (door) starten?
CMOS Reset?
Wordt de HDD gedetecteerd in de bios?
En de HDD jumperen als Master, om eventuele problemen daarmee uit te sluiten, speciaal bij IDE-USB adapters.
Mocht de oude PC nog wel werken dan eventueel een recovery omgeving (Dos/Winpe/Linux) proberen te starten op de oude PC (USB?/DVD?)

• Kayil89
Dank voor jullie snelle reacties!!

Ja de schijf is met een externe voeding aangesloten. Dat zat ook in het pakket met de usb adapter.

Data die op de schijf staat is van emotionele waarde, en ja daar zou ik zeker wat voor over hebben. Voordat ik verder inga op de recoverybedrijven vroeg ik me af waar dit aan kan liggen?

Ik zal de schijf weer terug in de oude PC doen, echter snap ik niet waarom deze dan ineens wel zou werken als hij al niet herkend wordt door twee adapter in de nieuwe Windows omgeving. CMOS reset is ook gedaan door de batterij uit de moederbord te halen en er weer in te doen nietwaar?

Waar kan ik trouwens van die pinnetjes vinden om hem als master of slave te starten?

En als last resort wil ik deze best naar een recovery bedrijf sturen, maar weet niet zozeer welke geroemd en betrouwbaar is. Hier wil ik dan geen kosten op besparen. Kunnen jullie enkele adviseren?

Nogmaals dank!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:25
Kayil89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:36:
Waar kan ik trouwens van die pinnetjes vinden om hem als master of slave te starten?
Spare of onbelangrijke jumper op moederbord, of van eventuele aanwezige IDE CD/DVD drive?
Maar de betreffende HDD heeft geen jumper nodig voor Master/Single drive mode.
Probeer eerst eens de om PC te laten starten (bios) zonder aangesloten drives of andere niet essentiële apparaten.

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-03 16:15
Data recovery:
https://www.drsbulgaria.com/nl/index.php

Goede ervaringen mee, zeer redelijke tarieven.

• Kayil89
The_Doman schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Spare of onbelangrijke jumper op moederbord, of van eventuele aanwezige IDE CD/DVD drive?
Maar de betreffende HDD heeft geen jumper nodig voor Master/Single drive mode.
Probeer eerst eens de om PC te laten starten (bios) zonder aangesloten drives of andere niet essentiële apparaten.
Die start wel, maar blijft haken soms haken na enkele piepjes. Soms helpt het om bepaalde RAMkaarten los te koppelen en dan start die wel op. Maar blijft dus hangen bij de PCI device list. Ik zal snel kijken of de HDD überhaupt wordt herkend. Dank!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
Kayil89 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:38:
Maar als ik deze probeer te initialiseren dan geeft hij een foutmelding met onjuiste functie.
Nooit meer doen als je iets om de data op de schijf geeft. Daarmee raak je data kwijt (als het geen foutmelding zou opleveren).

Initialiseren overschrijft de partitietabel (dat valt meestal nog wel te redden), maar één klik verder maak je ook een nieuw bestandssysteem aan: dan kun je iedere zinnige vorm van datarecovery op je buik schrijven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee