Toon posts:

2 geluidmakers, 1 set speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06:50
Mijn vraag
Tijdens het tv kijken via de Chromecast, (enkele mogelijkheid om tv te kijken) lijkt de televisie, een Samsung UE40EH5300, wel eens te zingen tijdens het afspelen van series. Wat eigenlijk heel storend is, daarnaast is het geluid ook vrij blikkerig. Maar prima daar was de prijs destijds ook naar.

Als test hebben we toen een oud 2.1 setje Logitech X-230 aangesloten op de koptelefoonuitgang en dat bevalt zo goed dat we inmiddels een half jaar daar zo gebruik van maken.

Echter gebruiken we de Chromecast ook vrijwel dagelijks om m.b.v. Spotify muziek te luisteren, nadeel daarvan is dat dan altijd de tv aan moet staan.

Ik heb nu een oude raspberry pi B+ voorzien van Volumio en die ingezet als Spotify-speler, en zodra ik daar de speakers op aansluit kan ik daar perfect muziek mee luisteren!

Kwalitatief zal er ongetwijfeld wat op aan te merken zijn, maar dat is ons nog niet opgevallen in ieder geval.

Maar nu komt het, ik wil dus gelijktijdig de 2.1 set op zowel de tv aansluiten als op de raspberry zodat we niet steeds het jack-kabeltje hoeven om te prikken.

Ik heb gezocht naar een 2x male >> 1x female verloopkabel. Maar behalve van 1 verkoper op Bol.com kom ik die verder nergens tegen. (uitgezonderd de varianten waar koptelefoon en microfoon gesplitst worden)
Dus dat zal een reden hebben vermoed ik? Maar heb ik überhaupt andere opties behalve het aanschaffen van nieuwe apparatuur, want dat gaan sowieso niet gebeuren. Dan zet ik liever de tv weer aan voor het luisteren naar muziek.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Setje X-230 luidsprekers met enkel een 3,5mm jack kabel voorgemonteerd.
Samsung UE40EH5300
Chromecast
Raspberry Pi B+ voorzien van Volumio

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bijna het kabeltje besteld wat ik gevonden heb, maar omdat ik deze vrijwel nergens tegenkom twijfel ik of dat wel de juiste oplossing is in mijn situatie of zie ik anders nadelen over het hoofd?

Alle reacties

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Is het deze die je gevonden hebt?
pricewatch unsorted: DeLOCK 87699 zwart, Grau Audio-Switch (87699)

Behalve bij de aanbieders die in de Pricewatch staan, zie ik hem op wel meer plekken online te koop. Lijkt me prima passen bij je wensen.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Jeroenk691
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 00:54
ja het zal werken. zou voor die switch gaan in plaats van een kabeltje van 2 naar 1. dan kun je ze ook niet per ongeluk tegelijk aanzetten. dat kan leiden tot opgeblazen poorten.

wellicht is het, als je dan toch geld gaat uitgeven aan de setup, interessant om te kijken naar een goedkope home cinema set van marktplaats. deze zijn voor 25-50 euro te vinden, hebben een afstandbediening en beschikken van zichzelf al over de poorten die je nodig hebt plus nog een paar. zou een kleine upgrade moeten zijn in geluid en een grote in aansluitmogelijkheden.

• S-te-fan
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 06:50
Ik had in eerste instantie een kabel gevonden, maar bij nader inzicht is dat ook een splitter voor koptelefoon en microfoon.

Dus dat kastje lijkt echter de enige mogelijkheid te zijn.

Wellicht toch maar kijken naar andere apparatuur.

Ik kan nu alles al bedienen met m'n telefoon evt icm Homeassistant en NodeRed. Dat wil zeggen het aan/uit zetten van tv, selecteren Spotify/Radio en Netflix. Dus het alsnog handmatig selecteren van afspeelapparaten zou dan zonde zijn.

Toch maar eens kijken iets wat er nog tussen kan met meerdere ingangen waar ik dan alsnog de 2.1 set op kan aansluiten.
D vd V schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:46:
Is het deze die je gevonden hebt?
pricewatch unsorted: DeLOCK 87699 zwart, Grau Audio-Switch (87699)

Behalve bij de aanbieders die in de Pricewatch staan, zie ik hem op wel meer plekken online te koop. Lijkt me prima passen bij je wensen.
DIt heeft me inmiddels op een idee gebracht, aangezien deze alsnog handmatig moet en ik dat eigenlijk niet wilde. Feitelijk is dit gewoon een switch die schakelt tussen beide inputs (of outputs).

Met behulp van een change-over relais moet ik hetzelfde kunnen doen.

NC wordt het kanaal vanuit de televisie. Dus bij spanningsuitval van de Pi zal altijd het tv audiokanaal blijven werken.

NO zal het kanaal uit de Raspberry worden, en zodra Volumio op "status: play" staat zal die omschakelen.

[Voor 44% gewijzigd door S-te-fan op 29-01-2021 21:20]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee