iMac 2009 opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedeman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02 15:34
Mijn vraag

Ik heb een iMac uit 2009 waar die gecrashed is en die ik graag opnieuw wil installeren met El Captain.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.

Na veel zoeken en proberen kan ik nergens een installer vinden om een Bootable USB te maken. Ik heb geprobeerd om via vrij recente macbook pro de installer te downloaden maar dit lukt niet omdat de versie op de macbook nieuwer is dan de versie die ik wil downloaden. In het verleden heb ik OSX El Captain wel eens via de app store gedownload maar deze kan ik niet meer terug vinden als ik in de app store kijken, ook niet onder eerder gekochte items.

Heeft iemand een idee hoe ik deze iMac opnieuw kan installeren?

Groet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Direct via Apple Support: Een opstartbaar installatieprogramma aanmaken voor macOS. Bevat downloads (van El Capitan tot Big Sur) en instructies voor het maken van een USB installatiemedium. Voor nog oudere versies van Mac OS X, zie Oude versies van macOS installeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedeman
Bedankt voor je antwoord Daedalus,

Het probleem is dat ik het dmg bestand niet kan openen op de MacBook pro die ik hier heb. Dit is een versie van misschien 3 jaar terug en niet completable met el captain helaas. De iMac zelf heeft geen OS meer doordat deze gecrasht is. Hier kan ik dus verder niks meer op doen totdat er een nieuwe installatie op komt.

Of doe ik iets verkeerd en zou het wel moeten werken op de door jou aangegeven manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Davedeman schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:38:

Het probleem is dat ik het dmg bestand niet kan openen op de MacBook pro die ik hier heb. Dit is een versie van misschien 3 jaar terug en niet completable met el captain helaas.
Wat gebeurt er dan als je dubbel klikt op het dmg bestand?

Op welke MacBook Pro probeer je het en op welke versie draait die?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Alternatief is een Snow Leopard DVD erin douwen, installeren, update en dan upgraden via de app store. Wat meer werk, maar kan ook.

Moet je wel ooit Snow Leopard gekocht hebben op een DVD.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedeman
@Greatsword dan krijg ik de melding: "deze versie van OS X 10.11 kan niet op deze computer worden geïnstalleerd"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedeman
@nelizmastr ja daar dacht ik ook aan, maar ik heb helaas nooit snow leopard gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

DarkUnreal

Postmaster General

Davedeman schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:29:
@Greatsword dan krijg ik de melding: "deze versie van OS X 10.11 kan niet op deze computer worden geïnstalleerd"
Je moet die installer ook niet runnen op die mac. Met terminal een commando uitvoeren zodat de installer naar een USB word geschreven.

staat hier: https://support.apple.com/en-us/HT201372

Afbeeldingslocatie: https://support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/macos/Big-Sur/macos-big-sur-terminal-create-bootable-installer.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door DarkUnreal op 29-01-2021 10:34 ]

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakpok
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-04 17:20
Dit heb ik toevallig recent gedaan voor een 2009 Imac. Met de gratis versie van Disk Drill is dit een makkie. Instructies volgen van het programma. Je kunt kiezen voor "macOS Installer". Daar het installatiebestand kiezen. Het volgens de instructie van daedalus gedownloade installatiebestand selecteren.

Als dat niet werkt het installatiebestand in de Finder selecteren (In applicaties selecteren El Capitan Installer), rechtermuisknop, show package contents --> contents --> Sharedsupport. Daar staat "InstallESD.dmg". Dat bestand gebruiken als bronbestand voor de OSX Installer.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakpok op 29-01-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19muad
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05-2022
Ik ben toevallig bezig om een Imac met El Capitan van iemand aan de praat te krijgen, die blijft hangen tijdens opstarten. Moest er zelf weer even inkomen, wat betreft OS X opstart toetscombinaties etc. (heb zelf Windows apparaten). Om welke Imac 2019 gaat het hier?

'Die van mij' blijkt een Early 2019 te zijn met oorspronkelijk Lion erop. Herinstalleren kan dan alleen met de 2 installatie DVD's. Later in 2019 is een Imac verschenen zonder deze DVD's. Installeerde via internetdownload.

Tot aan Mac Os X 10.6 werd de Mac geleverd met twee DVD’s voor installatie en herstel.
In plaats daarvan de 2 installatieschijven gebruiken. Zie in vierkant wit boekje blz. 48-49.
Zie: Wikipedia , OS X.
Zie: https://everymac.com/syst...09-early-2009-models.html.
Zie: https://macabcwoordenboek.wordpress.com/?s=installatieschijf .

Voor Imac Early 2009 geldt:
- Ingebouwde recoverypartitie: nee!
- Internet Recovery: nee! (firmwareupdate pas mogelijk met een Imac + Lion).

Als je deze hebt:
Mac OS X Install DVD erin, machine aan, C toets inhouden. Daarna installeren. Schijnt het ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davedeman
Ik heb het probleem inmiddels opgelost!
Het is me gelukt door op een macbook uit 2015 het el captain installatie bestand te downloaden en hierop ook een bootable usb te maken. Dit is helaas niet gelukt op de nieuwere macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:47
Volgens mij kun je via dosdude1.com een high sierra patch tooltje downloaden. De (gepatchte) versie op usb disk zetten en you're in business (ondanks dat een imac 2009 officieel tot maximaal 10.11 kan gaan). Als je toch oudere versies wilt zijn daar ook andere versies te downloaden.
Pagina: 1