omdraaien dimmer en schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-03-2021
Hallo!

Ik wil een dimmer en schakelaar in mijn muur omruilen. Dus dat op de plek van de huidige dimmer de schaklaar komt, en andersom.

Zie onderstaande foto's. 2 van deze foto's tonen de dimmer. De 3e foto toont de schakelaar. Zoals je ziet is er kleurvershil in de bedrading tussen die van de dimmer en die van de schakelaar. Dimmer heeft bruin-bruin-zwart en schakelaar heeft rood-zwart-roodzwart. Nu is mijn vraag, welke kleur draad staat gelijk aan welke? Zodat ik weet wat ik waar moet prikken. Bedankt alvast! ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JH2OCQ5HH-D9No_XPjMCtm-r-1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJ21gYSoDgdzJjvGnrkeaA9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k6PW760kZGClc_uNZcsQ9iprzdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vOKpjDTYNHV5znmAJ4QgzfuK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDdtjz8GKIM_vuxXb757XqJ7Uks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caLVs5GWthKWTQ8FJGgxG0WB.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via vincevince op 29-01-2021 00:03)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-06 22:01
@vincevince Er klopt weinig van de bedrading op die schakelaar.
Rood werd voorheen gebruikt als nul geleider, deze hoort helemaal niet op de schakelaar. Volgens de oude kleurcodering moet dat eigenlijk een groene draad zijn.

Maar om je probleem op te lossen, rood gaat op de plek van bruin.
Wel even kijken of je dimmer gebruikt kan worden als wisselschakelaar (ik denk het wel gezien de 4 contacten).
Zwart-rood gaat op de positie van de zwarte, zwart-wit zet je op de lege klem.
Rood op één van de posities waar nu een bruine draad zit.
Schakelaar: de 2 bruine dubbel op de klem waar nu rood zit, zwart op de klem waar nu zwart-rood zit.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
Rood werd voorheen gebruikt als nul geleider, deze hoort helemaal niet op de schakelaar. Volgens de oude kleurcodering moet dat eigenlijk een groene draad zijn.

Wel even kijken of je dimmer gebruikt kan worden als wisselschakelaar (ik denk het wel gezien de 4 contacten).
Schakelaar: de 2 bruine dubbel op de klem waar nu rood zit, zwart op de klem waar nu zwart-rood zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-04-2024
De schakelaar en de dimmer dienen om verschillende lampen te bedienen ? Kan je deze lampen met meerdere schakelaars aan / uit schakelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Ze bedienen beide een groep van zo'n 6 GU10 dimbare plafondspots. De lampen kunnen alleen aan/uit via 1 schakelaar.

De huidige dimgroep moet schakel worden want ik wil daar Philips HUE spots in doen en die houden niet van dimmers. Den de huidige schakelgroep daar komt die dimmer dan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
@205Gutmann onzettend bedankt voor je reactie.

Vraag schakelaar: 2 bruinen dubbel op de klem. Betekent dus dat ik ze beide in dat zelfde gat prop?

Vraag dimmer: Je hebt het over zwart-wit maar die kleurcombo heb ik niet. Ik ga er vanuit dat je zwart bedoelt. Je schrijft "deze zet je op de lege klem". Wat is de lege klem? Bedoel je de 4e positie op de dimmer die nu leeg is? In plaats daarvan blijft de 3e positie leeg?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
205Gutmann schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:01:

In België gebruiken ze rood nog steeds als fasegeleider. Ik vermoed dat dat ook is waarom de huisdealer het ook opeens heeft;
https://www.sandervunderi...vd-draad-2-5mm2-rood.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:09:
@205Gutmann onzettend bedankt voor je reactie.

Vraag schakelaar: 2 bruinen dubbel op de klem. Betekent dus dat ik ze beide in dat zelfde gat prop?

Vraag dimmer: Je hebt het over zwart-wit maar die kleurcombo heb ik niet. Ik ga er vanuit dat je zwart bedoelt. Je schrijft "deze zet je op de lege klem". Wat is de lege klem? Bedoel je de 4e positie op de dimmer die nu leeg is? In plaats daarvan blijft de 3e positie leeg?

Alvast bedankt!
Ik zie op die eerste foto anders;
Rood
Zwart-wit
Zwart-rood

Of er zit precies op de goeie plek een mooi streepje verf / stuc waardoor de zwarte zwart-wit is geworden.

Nee geen twee draden in 1 gat proppen. Die dimmer heeft twee aansluitingen bij datzelfde contact. Of anders 3-voudige lasklem plaatsen met klein stukje bruine draad.

En die rode... :? Uit welk jaar is het huis / installatie? België?

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2021 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@kabeltjekabel Daar was ik niet van op de hoogte! d:)b Ik heb wel eens net over de grens gewerkt aan elektrische installaties maar daar werden dezelfde kleuren gebruikt als in Nederland.
Lekker verwarrend. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 00:36:
[...]

Ik zie op die eerste foto anders;
Rood
Zwart-wit
Zwart-rood

Of er zit precies op de goeie plek een mooi streepje verf / stuc waardoor de zwarte zwart-wit is geworden.

Nee geen twee draden in 1 gat proppen. Die dimmer heeft twee aansluitingen bij datzelfde contact. Of anders 3-voudige lasklem plaatsen met klein stukje bruine draad.

En die rode... :? Uit welk jaar is het huis / installatie? België?
De installatie is iets van 5 maanden oud. Huis in Amsterdam haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Ja, dan hebben ze dus gewoon rommel hergebruikt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:03
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:55:
[...]

Laat die beunhaas maar terugkomen.

Dit is niet hoe een 5 maanden oude installatie er uit hoort te zien. Rode draad hoort in de bak voor de oudijzerboer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Uhm.. ja zou hij terugkomen omdat ik een andere kleur wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:20:
Heeft niks met jou te maken. Rood is in NL geen normconforme kleur voor een fasegeleider.

Hoe ziet het andere einde van die rode draad er uit? Zit er daar ook nog groen en grijs :p?

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-01-2021 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Ik ga het aangeven. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:03
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:20:
Er is weinig sprake van willen. Er is sprake van moeten. De installatie had zo niet opgeleverd mogen worden, dus de 'installateur' heeft een wanprestatie geleverd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Goed om te weten. Ik zal nog een paar schakelaars lostrekken om te kijken of er overal rood draad is toegepast. Achter de dimmers zie ik tot nu toe wel bruin/bruin/zwart. Zodra ik dit heb gedaan zal ik de verkoper / aannemer bellen om dit te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47Q5-4uJGBuT2tgCHq1wzGy_EgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0ZYGCbI3lC9CDfsi42o9cJlg.jpg?f=user_large

Interessant. De rode bedrading is dus blijkbaar van voor 1970? Het huis is compleet gestript en opnieuw bekabeld. Dus inderdaad, hoe komen ze aan deze draden? Positief: Dit is antiek, misschien kan ik rijk worden van deze draden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkCV5k0Ohn7VOXOLGClulnK5tNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTz9mGMHglMrQ5eBqnPka1Fj.jpg?f=fotoalbum_large

Even terugkomen op mijn originele vraag. Op basis van jullie antwoorden heb ik bovenstaand op een A4-tje gezet. Links de huidige situatie voor de schakelaar en de dimmer (die van plaats moeten verwisselen) en dan rechts de toekomstige situatie.

Kloppen de volgende aannames:

- Rood is op de foto's bovenaan dit topic (huidige situatie) gebruikt als Fasedraad (terwijl dit voor 1970 werd gebruikt voor nuldraad)
- Zwart/rood is eveneens gebruikt als fasedraad.
- Dus op de dimmer zet ik rood en zwart/rood op de posities waar voorheen bruin/bruin zat.

Klopt dit? Thanks, dan kan ik aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Thpd7IcLUWtsgZ6D46_bZOKbsCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjlQ5S1nxoMlHFImeJYeSk3P.jpg?f=fotoalbum_large

En als mijn aannames kloppen, zou dit het plaatje dan niet moeten zijn? Hopelijk kan iemand het bevestigen. Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Je schets klopt bijna, daarbij, mocht je een draadje omdraaien, er ontploft niets. :9
Die 2 bruine draden moeten langs elkaar in de klem waar nu de rode zit. Kijk die klem even aan, onder die klem is ruimte voor 2 draden. Is die ruimte er niet, dan gebruik je een 3-voudige Wago klem om de 2 bruine bij elkaar te steken, de 3e draad gaat dan naar je schakelaar.

Weet je zeker dat de lamp welke nu door de schakelaar bedient wordt maar op één plek aan en uit gezet kan worden?
Hij is namelijk aangesloten als wisselschakelaar, dit impliceert dat er ergens een 2e schakelaar zit om de lamp mee te bedienen.
En van die rode draad ga je niet rijk worden, de huidige waarde is circa € 1,50 per kilo. :+

Edit: in tussentijd heb je een 2e schets gemaakt, die gaat niet werken. Je moet V 1.0 gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door 205Gutmann op 29-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:01:
Interessant. De rode bedrading is dus blijkbaar van voor 1970? Het huis is compleet gestript en opnieuw bekabeld. Dus inderdaad, hoe komen ze aan deze draden? Positief: Dit is antiek, misschien kan ik rijk worden van deze draden!
Die rode hebben ze er dus wellicht net uitgetrokken en gewoon hergebruikt..

Of ze hebben Belgische flexbuis gebruikt ofzo waar het kant en klaar inzit.
Zwart met rode bies is sowieso zeldzaam. Wavin heeft het in voorbedrade flexbuis. Ik heb geen idee waar ik die draad los kan kopen.... zwart-wit wel, die heb ik gewoon los in doosjes van 100m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
205Gutmann schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:20:
Weet je zeker dat de lamp welke nu door de schakelaar bedient wordt maar op één plek aan en uit gezet kan worden?
Hij is namelijk aangesloten als wisselschakelaar, dit impliceert dat er ergens een 2e schakelaar zit om de lamp mee te bedienen.
Dat dus.
En van die rode draad ga je niet rijk worden, de huidige waarde is circa € 1,50 per kilo. :+
Volgens mij wel 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Donné verkoopt VD draad in zo'n beetje alle kleuren van de regenboog, zwart-rood, zwart-wit en oranje zijn bij ons vrij standaard kleuren. De zwarte draden voor Kruis-en wisselschakelingen, oranje voor de koppeldraad van de rookmelders.

Preflex is een bekend merk onder de voorbedrade flexsoorten (en Belgisch) dus dat zou plausibel zijn, zwart-wit en zwart-rood is daar een veel gebruikte combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
205Gutmann schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:38:
Donné verkoopt VD draad in zo'n beetje alle kleuren van de regenboog, zwart-rood, zwart-wit en oranje zijn bij ons vrij standaard kleuren. De zwarte draden voor Kruis-en wisselschakelingen, oranje voor de koppeldraad van de rookmelders.

Preflex is een bekend merk onder de voorbedrade flexsoorten (en Belgisch) dus dat zou plausibel zijn, zwart-wit en zwart-rood is daar een veel gebruikte combinatie.
Link mij eens zwart-rood dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
kabeltjekabel in "omdraaien dimmer en schakelaar"kabeltjekabel schreef op vrijdag 29 januari 2021

Volgens mij wel 3x zoveel.
Dan moet je hem wel eerst even strippen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Ik heb geen idee waar het vandaan komt, ik zit niet op de inkoop, ik heb het bij ins in het magazijn zijn liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincevince
Je schets klopt bijna, daarbij, mocht je een draadje omdraaien, er ontploft niets. :9
Die 2 bruine draden moeten langs elkaar in de klem waar nu de rode zit. Kijk die klem even aan, onder die klem is ruimte voor 2 draden. Is die ruimte er niet, dan gebruik je een 3-voudige Wago klem om de 2 bruine bij elkaar te steken, de 3e draad gaat dan naar je schakelaar.

Edit: in tussentijd heb je een 2e schets gemaakt, die gaat niet werken. Je moet V 1.0 gebruiken.
Je hebt gelijk bedenk ik me nu. De schakelaar zit bovenaan de trap en er zit nog een schakelaar beneden aan de trap. Er zijn dus 2 schakelaars voor dezelfde lichtgroep. Zou ik beiden dan kunnen vervangen voor een dimmer of gaat dat niet? En welke schets klopt? Degene met zwart kruis er doorheen of die daaronder? Nu we weten dat er 2 schakelaars zijn, heeft dat nog impact op mijn schets? Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
205Gutmann schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb geen idee waar het vandaan komt, ik zit niet op de inkoop, ik heb het bij ins in het magazijn zijn liggen.
EAN'tje is ook goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vincevince schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:01:
[...]

Je hebt gelijk bedenk ik me nu. De schakelaar zit bovenaan de trap en er zit nog een schakelaar beneden aan de trap. Er zijn dus 2 schakelaars voor dezelfde lichtgroep. Zou ik beiden dan kunnen vervangen voor een dimmer of gaat dat niet? En welke schets klopt? Degene met zwart kruis er doorheen of die daaronder? Nu we weten dat er 2 schakelaars zijn, heeft dat nog impact op mijn schets? Thanks! _/-\o_
Meestal maar 1 dimmer en 1 schakelaar. Dimmers in serie van elkaar is niet zo'n goed idee veelal.

Je zou wel met een Shuttle dimmer en twee pulsdrukkers kunnen werken. Dan kun je vanaf beide plekken dimmen.
Pagina: 1