Toon posts:

BOSD Ryzen 3600x machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Beerkiller
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-03 10:36
Mijn vraag

Ik heb sinds oktober vorig jaar een nieuwe pc gebouwd. Deze doet het over het algemeen zeer goed. Alleen heb ik als ik bezig ben af en toe een BOSD. Ik kan ik de logging niet echt iets vinden wat het zou kunnen zijn. Het gebeurt met name als ik Youtube aan het bekijken ben. Dit gebeurd heel willekeurig. Ik kan zo 3 a 4 uur gamen met bijvoorbeeld Cyberpunk en er gebeurt niks. Ga ik daarna even YouTube kijken en at random loopt alles vast en heb ik een BOSD.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD Ryzen 3600x
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz F4-3200C16D-16GIS
Asus PRIME B450M-A moederbord
Crucial P1 1TB - Solid state drive
Gigabyte 1070TI
be quiet! System Power 9 500W CM PSU / PC voeding
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik ben ik de Bios gaan kijken en mijn geheugen liep in auto setting op 2133Mhz. Terwijl mijn geheugen geschikt is voor 3200Mhz CL16. Deze wilde ik met DOCP naar 3200 brengen maar toen startte hij helemaal niet meer op. Ik heb ze toen in twee andere sloten gestoken en het weer geprobeerd met DOCP en toen werkte het wel. Alleen nu draait mijn pc nog steeds niet stabiel.

Wat zou ik kunnen proberen om te achter halen wat de oorzaak is van de crashes? Met de BOSD zegt hij dat hij een memory dump maakt. Maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee kan.
...

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram in de grijze bankjes, en anders op 3000 proberen of 2933.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Beerkiller
Hackus schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:29:
Ram in de grijze bankjes, en anders op 3000 proberen of 2933.
Ram zit nu in de grijze bankjes waar het nu ook op 3200Mhz draait. Alleen mijn pc liep net weer 1x vast zonder BOSD. Ik heb toen een harde reset gedaan. Die snelheid ga ik nog eens naar kijken.

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:58

jgj82

Ja, maar = nee

Beerkiller schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:25:
Wat zou ik kunnen proberen om te achter halen wat de oorzaak is van de crashes? Met de BOSD zegt hij dat hij een memory dump maakt. Maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee kan.
...
Whocrashed werkt prima om de .dmp's uit te lezen.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Beerkiller
jgj82 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:47:
[...]

Whocrashed werkt prima om de .dmp's uit te lezen.
Ik heb hem geopend maar daar word ik niet veel wijzer van. Er staan 6 tal dumps in deze lijst. APC INDEX MISMATCH komt een aantal keer voor. Op internet werd mij aan geraden om een memtest te draaien. Dat ben ik nu ook aan het doen. Ik laat hem een nachtje draaien en laat het hier weten hoe het ging.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke bios versie draai je? Je moederbord heeft flink veel stabiliteits updates gehad, bijv. voor betere RAM ondersteuning. Mocht je het aandurven, dan zou ik even je bios flashen: https://www.asus.com/Moth...ME-B450M-A/HelpDesk_BIOS/

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beerkiller schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:34:
[...]

Ram zit nu in de grijze bankjes waar het nu ook op 3200Mhz draait. Alleen mijn pc liep net weer 1x vast zonder BOSD. Ik heb toen een harde reset gedaan. Die snelheid ga ik nog eens naar kijken.
Het leek voor mij alsof je schreef dat het na 3200 instelling niet opstartte Terwijl mijn geheugen geschikt is voor 3200Mhz CL16. Deze wilde ik met DOCP naar 3200 brengen maar toen startte hij helemaal niet meer op. na het in andere bankjes drukken clockt je ram wel op 3200 dus...

Post even de rest van je systeem en welke BIOS je nu draait

AMD Ryzen 3600x
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200MHz F4-3200C16D-16GIS
Asus PRIME B450M-A moederbord
Crucial P1 1TB - Solid state drive
Gigabyte 1070TI
be quiet! System Power 9 500W CM PSU / PC voeding

soms is het niet handig op je iPhone te berichten Hackus :)

[Voor 17% gewijzigd door Hackus op 29-01-2021 11:56]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Beerkiller
Ik heb net mijn Bios geupgrade naar versie 2409. Dit is de laatste stable versie. Ik ga het nu aankijken en laat hier weten hoe het gaat.

Update 22:45:

Hij lijkt nu stabiel te draaien. Ik zie het nog een dag of 2 aan en dan hoop ik dat het opgelost is

[Voor 30% gewijzigd door Beerkiller op 29-01-2021 22:44]

• Beerkiller
Ok hierbij een update. Gisteren 30-01 heb ik 3 a 4 uur gegamed en is er niks gebeurd. Vandaag 31-1 ben ik een half uurtje bezig in Sketchup en krijg een blue screen. De BIOS update heeft dus niet het gewenste resultaat.Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Ik kan ook nog eens nieuwe RAM kopen en die testen of die wel werkt.

De fout melding van de crash van vandaag is deze:

On Sun 31-1-2021 14:45:56 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\013121-7203-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F5780)
Bugcheck code: 0xBE (0xFFFFD600123C16C8, 0x8A00000000200121, 0xFFFFB30196D3ED80, 0xA)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This is issued if a driver attempts to write to a read-only memory segment.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

De andere dumps die ik heb zijn deze:

On Sun 31-1-2021 14:45:56 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!memset+0x5A548)
Bugcheck code: 0xBE (0xFFFFD600123C16C8, 0x8A00000000200121, 0xFFFFB30196D3ED80, 0xA)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
Bug check description: This is issued if a driver attempts to write to a read-only memory segment.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 28-1-2021 20:50:57 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012821-7484-01.dmp
Bugcheck code: 0x192 (0xFFFFD804C9989080, 0xFFFFC0823D376310, 0x0, 0x0)
Error: KERNEL_AUTO_BOOST_LOCK_ACQUISITION_WITH_RAISED_IRQL
Bug check description: This indicates that a lock tracked by AutoBoost was acquired while executing at DISPATCH_LEVEL or above.
This bug check belongs to the crash dump test that you have performed with WhoCrashed or other software. It means that a crash dump file was properly written out.

On Thu 28-1-2021 19:17:56 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012821-7750-01.dmp
Bugcheck code: 0x1 (0x77621CFC, 0x0, 0x1, 0xFFFF918F17EA0B80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.

On Sat 23-1-2021 23:24:28 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012321-7546-01.dmp
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFD501EC634, 0x1, 0x0, 0xFFFFCE0BD1325B80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.

On Sat 23-1-2021 20:43:47 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012321-7718-01.dmp
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF8063F44CEFC, 0xFFFFBF8D2D436600, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:28
Misschien een oplossing om windows opnieuw te installeren met frisse drivers? Kan geen kwaad en bij sommige hielp dat.

• Beerkiller
soldin schreef op zondag 31 januari 2021 @ 23:13:
Misschien een oplossing om windows opnieuw te installeren met frisse drivers? Kan geen kwaad en bij sommige hielp dat.
Ja ik zal eens een installatie maken op een spare SSD die ik nog heb liggen en daar een tijdje mee draaien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee