Toon posts:

Vloerstaande speakers voor metal muziek

Pagina: 1
Acties:

• rebuah
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-02-2021
Ik wil mijn 20 jaar oude bookshelf speakers van Magnat vervangen door een set vloerstaanders.

Ik luister voornamelijk naar vinyl, maar af en toe ook op cd. Ik luister enkel naar metal muziek, het hardere werk zijnde black en death metal. Muziek waarin een zekere gelaagdheid zit. Ik hou van een gedetailleerd geluid waarin ik alle instrumenten goed kan onderscheiden, maar ik wil dat de speakers ook de nodige punch hebben en een goede bas weergave hebben.

Heb als versterker recent een Cambridge Audio CXA81 gekocht, daarop is mijn pro-ject debut carbon platenspeler aangesloten via een Graham Slee Gran amp II pre-amp en een Marantz cd speler.

De ruimte waar ze moeten staan is een volledig afgewerkte zolderkamer van 40m2 met een tegelvloer, volle stenen muren en een geïsoleerd dak met houten plafond.

Ik weet dat ik zelf moet gaan luisteren voor dat ik definitief beslis, maar ik zou graag meningen en ervaringen willen horen van mensen die ook naar metal of rock muziek luisteren. Zo kan ik wat gerichter gaan luisteren.

Budget is 2000 euro max. Speakers die me aanspraken tot dusverre waren Focal Aria 926 /936, Monitor Audio silver 300 en Wharfedale evo 4.4.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:52
Heb je deze speakers ook gehoord? Ik zou inderdaad een shortlist maken zoals je nu hebt.

Zelf luister ik meer naar rock dan metal - mij bevallen een stel oude JBL monitors prima, ik heb de 4406 uit de jaren 80, de sprituele opvolger daarvan is de JBL L82, die is wel iets boven je budget - maar ik zou hem op je lijst zetten.

Iets anders: kijk goed naar de akoestiek van je zolder, het lijkt alsof je zolder uit veel harde materialen bestaat, soms helpt een vloerkleed, gordijnen, of bijvoorbeeld een stoffen bankstel enorm.

[Voor 16% gewijzigd door martyw op 28-01-2021 20:02]

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
@rebuah Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:41
@rebuah focal 926 vind ik heel mooi klinken, de svs ultra towers zou ook nog kunnen.
Die gaan wel veel dieper dan de focals 28hz-3db tegen 45hz-3db van focal 926
De svs towers hebben dual 20cm bas drivers :)

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Goede luidsprekers presteren goed bij alle genres. Van al je eisen is alleen dat het laag verder doorloopt relevant.

Als je het objectief bekijkt zijn de Kef R5 en Revel F36 waarschijnlijk het beste wat je kan kopen in deze prijsklasse (mits je wat van de prijs af kan praten).Gegarandeerd beter dan de SVS Ultra towers en de JBL L82 afgaande op de metingen die ik gezien heb.

Ik zou je aan willen raden al het advies te negeren van mensen die met tips komen zonder objectieve ondersteuning van hun keuzes. Luisteren is ook niet zo boeiend als je het niet dubbelblind kan doen bij een verkoper...

Hier zijn de spinorama's van mijn suggesties:

Kef R5 (zie dat de directivity mist bij deze spin, maar bij de R3 is die iig beter dan de Revel)

Revel F36

[Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 29-01-2021 15:47]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:41
@Anoniem: 159816 die kef r5 hebben 2 130mm bas drivers en opgegeven bereik van 38hz zonder db aanduiding.
Die gaan gewoon niet dieper dan een dual 20cm driver, zeker niet van een merk wat subwoofers maakt. :P
De 28hz-3db van de svs ultras klopt ook gewoon, svs is eerlijk over de specs.
Heb je ook metingen gezien van de svs dan?

• Niet online
Goofy1978 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:13:
@Anoniem: 159816 die kef r5 hebben 2 130mm bas drivers en opgegeven bereik van 38hz zonder db aanduiding.
Die gaan gewoon niet dieper dan een dual 20cm driver, zeker niet van een merk wat subwoofers maakt. :P
De 28hz-3db van de svs ultras klopt ook gewoon, svs is eerlijk over de specs.
Heb je ook metingen gezien van de svs dan?
Alleen van de Bookshelves (i.i.g. een meting met een spin), maar over het algemeen geeft dat vaak een goede indicatie van de midrange en treble. En die is gewoon niet van het niveau van Kef en Revel. De Kef ren Revel gaan laag genoeg, zeker in een gemiddelde woonkamer, met als bijkomend voordeel dat ze voor de rest gewoon een stuk beter klinken. Als de Towers dezelfde eigenschappen hebben als de Bookshelves dan hebben ze een piek in vanaf 3khz in je kamer, dat kan vrij vermoeiend overkomen. Zeker bij metal, wat helaas vaak niet al te best is opgenomen/gemastered.

Overigens kan je zien wat het bereik is van de R5 in de spin die ik post.

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 30-01-2021 02:07]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik moet zeggen dat mijn Klipsch Synergy serie echt allesvreters zijn. Makkelijk aan te sturen ook. Nou zijn die al wat ouder, maar ik zou ook zeker eens naar Klipsch gaan luisteren.
Overigens merk ik bij het draaien van wat stevigere rock / metal dat een sub ook echt een aanvulling is. Mijn F3's kunnen van zichzelf al behoorlijk laag, maar een bassdrum of basgitaar klinkt met een sub nog een stukje beter :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Niet online
The Eagle schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:50:
Ik moet zeggen dat mijn Klipsch Synergy serie echt allesvreters zijn. Makkelijk aan te sturen ook. Nou zijn die al wat ouder, maar ik zou ook zeker eens naar Klipsch gaan luisteren.
Overigens merk ik bij het draaien van wat stevigere rock / metal dat een sub ook echt een aanvulling is. Mijn F3's kunnen van zichzelf al behoorlijk laag, maar een bassdrum of basgitaar klinkt met een sub nog een stukje beter :)
Als je voor Klipsch gaat zou ik wel investeren in een room correction oplossing om het geheel strak te trekken. Klipsch maakt niet echt luidsprekers die een mooie vlakke response hebben, maar voor zover ik weet zijn ze wel redelijk te equalizen. Je moet in ieder geval de treble flink terugdraaien om het acceptabel te maken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anoniem: 159816 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:05:
[...]

Als je voor Klipsch gaat zou ik wel investeren in een room correction oplossing om het geheel strak te trekken. Klipsch maakt niet echt luidsprekers die een mooie vlakke response hebben, maar voor zover ik weet zijn ze wel redelijk te equalizen. Je moet in ieder geval de treble flink terugdraaien om het acceptabel te maken.
Geluidssmaak is persoonlijk. Daar kom je achter door te gaan luisteren. Dat is dus ook mijn suggestie: eerst luisteren, dan pas kopen :)
En ja, ze hebben hoorntweeters en die zijn vrij onvergeefelijk in het hoog. Sommigen vinden het te schel, anderen vinden het prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Niet online
The Eagle schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Geluidssmaak is persoonlijk. Daar kom je achter door te gaan luisteren. Dat is dus ook mijn suggestie: eerst luisteren, dan pas kopen :)
En ja, ze hebben hoorntweeters en die zijn vrij onvergeefelijk in het hoog. Sommigen vinden het te schel, anderen vinden het prima.
Of het hoorntweeters zijn heeft helemaal niets te maken met of ze onvergefelijk in het hoog zijn of niet. JBL gebruikt ook hoorntweeters in hun M2 vlaggenschip en die is echt niet schel, net als hun nieuwe HDI lineup.

Smaak heeft het overigens weinig mee te maken, luidsprekers met een vlakke response (in een dode ruimte, dat levert een aflopende curve op in-room) genieten de voorkeur.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-05 20:54
Mijn smaak was heavy metal/hard rock en is opgeschoven naar prog rock maar toen je nog kon luisteren in de winkel ben ik gezwicht voor vloerstaanders van Fyne Audio. Had een opstelling met B&W, Focal, Dali en de Fyne’s. Is een doorstart van vroegere Tannoy werknemers. Maar luisteren is lastig tegenwoordig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee