Toon posts:

Krachtige NAS nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brachterbaek
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-03 18:35
Beste Tweakers,

Ik zoek een?
NAS, maar ik weet niet zeker of hij krachtig moet zijn

Wat is je budget?
1000+ inclusief harddrives

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen bepaalde voorkeur voor een merk, wel minimaal een 5 bay voor de redundancy.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Voor de opslag van al mijn bestanden. Games/foto's/films/audio en meer, ben ik opzoek naar een NAS. De harddrives van mijn Computer zitten vol en ik wil met het oog op geluid al mijn harddrives verplaatsen naar een andere ruimte. Vandaar dat ik naar een NAS aan het kijken ben. Nu is mijn vraag, heb ik voor het streamen van 4K Blu-ray rips 50+ GB naar een Shield pro met PLEX een krachtige nas nodig? Of is het ook mogelijk om met een goedkopere NAS mijn PC de decodering te laten doen en vervolgens naar de Shield te streamen?

Bedankt alvast voor de hulp.

Beste antwoord (via Brachterbaek op 28-01-2021 20:05)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:44
Brachterbaek schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:47:
[...]
Een 5-bay NAS omdat ik graag RAID 5 zou willen gaan draaien i.p.v. RAID 1 (zoals nu).
RAID 5 gaat al vanaf 3 schijven.
RAID 6 vanaf 4 schijven.

Ik zou dan een NAS nemen met 4 schijven. Die zijn ook een stuk gangbaarder dan 5-bay modellen.

Een mooi model is de pricewatch: Synology DS420+. Die is in de categorie redelijk krachtig met Intel processor en misschien al meer dan je nodig hebt. Mijn ervaring met een NAS is wel: Als je er 1 hebt, zul je vanzelf ook meer ermee doen. Voor het streamen naar ipads, telefoons etc. wordt wel transcoding voor gebruikt. Ook is het altijd mooi om te streamen vanaf thuis op vakantie etc.

Alle reacties

• Djarune
Brachterbaek schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:46:
Nu is mijn vraag, heb ik voor het streamen van 4K Blu-ray rips 50+ GB naar een Shield pro met PLEX een krachtige nas nodig? Of is het ook mogelijk om met een goedkopere NAS mijn PC de decodering te laten doen en vervolgens naar de Shield te streamen?
De Shield Pro is sterk zat om alles te decoderen. De Synology of PC hoeft dus niet te transcoderen en hoeft dus niet zo sterk te zijn.
Ik mis wel een paar vragen:
  • Hoeveel opslag is gewenst?
  • Waarom wil je precies een 5 bay NAS? Een 2-bay in RAID 1 is ook al redundant. Met een 5-bay NAS en schijven is je budget zo op.
  • Wat wil je naast opslag en PLEX nog meer doen met je NAS? Docker?, Webserver? etc.
Oja nog een kleine disclaimer (8>
Denk eraan dat als je opslag op je computer vol is en je ze enkel op je NAS hebt staan je nog geen backup hebt. Een harde schijf in de NAS is redundant, maar de NAS is geen backup, tenzij er een kopie online, op de computer in andere ruimte of op andere harde schijven (buiten de NAS) staat. Als er iets mis is met de RAID array of bijvoorbeeld een brand, diefstal etc. Ben je alles kwijt.

[Voor 28% gewijzigd door Djarune op 28-01-2021 19:34]

• Brachterbaek
Djarune schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:26:
[...]

De Shield Pro is sterk zat om alles te decoderen. De Synology of PC hoeft dus niet te transcoderen en hoeft dus niet zo sterk te zijn.
Ik mis wel een paar vragen:
  • Hoeveel opslag is gewenst?
  • Waarom wil je precies een 5 bay NAS? Een 2-bay in RAID 1 is ook al redundant. Met een 5-bay NAS en schijven is je budget zo op.
Een 5-bay NAS omdat ik graag RAID 5 zou willen gaan draaien i.p.v. RAID 1 (zoals nu). Niet per se rationeel maar voor de grotere redundancy die het met zich mee brengt. Niet voor de films of de muziek maar wel voor alle foto's en andere waardevolle bestanden. Hierdoor kom ik dus ook niet uit met 2 harddrives, 5 bay is misschien niet nodig, 3-bay met grotere capaciteit zou natuurlijk ook kunnen.

8 of 10TB drives qua capaciteit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Djarune
[...]
Een 5-bay NAS omdat ik graag RAID 5 zou willen gaan draaien i.p.v. RAID 1 (zoals nu).
RAID 6 vanaf 4 schijven.

Ik zou dan een NAS nemen met 4 schijven. Die zijn ook een stuk gangbaarder dan 5-bay modellen.

Een mooi model is de pricewatch: Synology DS420+. Die is in de categorie redelijk krachtig met Intel processor en misschien al meer dan je nodig hebt. Mijn ervaring met een NAS is wel: Als je er 1 hebt, zul je vanzelf ook meer ermee doen. Voor het streamen naar ipads, telefoons etc. wordt wel transcoding voor gebruikt. Ook is het altijd mooi om te streamen vanaf thuis op vakantie etc.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Een 5-bay NAS omdat ik graag RAID 5 zou willen gaan draaien i.p.v. RAID 1 (zoals nu). Niet per se rationeel maar voor de grotere redundancy die het met zich mee brengt.
RAID 5 heeft juist een kleinere redundancy dan RAID 1 en dat niet alleen, je hebt met RAID 5 ook een veel grotere kans dat je te maken krijgt met problemen.

Op welke netwerksnelheid ga je hem aansluiten? Als dat gewoon een Gigabit netwerk is, dan voldoet praktisch elke NAS, want zelfs een Raspberry Pi 4 kan een Gigabit netwerk al vol belasten.

[Voor 17% gewijzigd door aawe mwan op 28-01-2021 20:01]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Brachterbaek
Djarune schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:56:
[...]

RAID 6 vanaf 4 schijven.

Bedankt voor je advies, ik zal me verder gaan verdiepen in RAID 5 vs RAID6. Maar het antwoord op mijn belangrijkste vraag heb ik in ieder geval. Dat ik niet per se een heel krachtige NAS nodig heb voor mijn applicatie.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
ik zou ook eens kijken naar de qnap453d. heeft ook een krachtige intel proc maar kan uitgebreid worden met memory tot 16Gbyte, en heeft netwerk aansluitingen met max 2,5Gbit

• Brachterbaek
peter-rm schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 01:04:
ik zou ook eens kijken naar de qnap453d. heeft ook een krachtige intel proc maar kan uitgebreid worden met memory tot 16Gbyte, en heeft netwerk aansluitingen met max 2,5Gbit
Bedankt, zal ik zeker doen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee