Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik een Philips 1200 koffiemachine gekocht. Na wat speuren op internet kwam ik tegen dat ik het apparaat ook via wifi zou kunnen bedienen met een esp8266. Hiervoor heb ik het voorbeeld van https://github.com/chris7topher/SmartPhilips2200 gevolgd.

Op hoofdlijnen, het display (met de knoppen) en de hoofdunit (apparaat zelf) communiceren via een serial connection met elkaar. De esp8266 gaat er tussen zitten om dit verkeer mee te luisteren en/of zelf commando's te geven.

Echter in mijn beperkte modding capaciteiten, is het mij gelukt om de connector van het display af te breken. Hierdoor is de machine alleen nog via wifi/esp8266 te bedienen. Omdat dat helaas toch niet helemaal optimaal is, heb ik in de buidel getast en een vervangen display besteld (€50).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quec0T_evMdPFX6SlS3hqA9Uh8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qs01xbBFzZrmozNs6EjHxlZj.jpg?f=fotoalbum_large
Boven, bestaand display zonder connector. Onder nieuw display met connector.

Echter toen ik deze ontving, werkte deze helaas niet. Zowel geen input (buttons) als geen ledjes die branden. In de veronderstelling dat ik wellicht domme pech had, heb ik nog een nieuwe besteld echter deze werkt ook niet. Zowel het oude als nieuwe display hebben dezelfde opdruk "OMNIA UI ENTRY 1.9.30.332.00_V05" en "94V-0 2002 E99873". Beide stickers verschillen wel iets (productcode "421941311861/03" is hetzelfde). De ene heeft een opdruk PNE 2021 en de ander PNE 2024. Persoonlijk verwacht ik dat dit met de productiedatum te maken heeft. Dus ik zou verwachten dat het dezelfde displays moeten zijn.

Als ik het kapotte display met een paar dupont kabels verbind, gaan de leds op dat display wel aan. Dus zowel stroom als signaal zouden in dat opzicht nog moeten werken. Echter als ik het vervangende display met duponts aansluit, werkt het niet.

Het is mij dus een raadsel waarom het vervangende display niet werkt, maar ik kan niet meer bedenken waar het aan kan liggen.

Lang verhaal kort: heeft er iemand enig idee waarom het nieuwe display niet werkt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:02
Nee, maar een handig persoon kan het oude scherm wel herstellen. Lijkt me geen complexe print dus de connector vastlijmen en wat bruggen leggen en deze zou weer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

Als je slim bent knoop je een esp aan die twee overbodige displays en verkoop je ze als 'smart displays' voor dat apparaat. edit: zodra ze gefixt zijn natuurlijk

Dat solderen is zoals gezeg niet zo'n punt. Als je iemand hebt gevonden die dat voor je wil doen kan hij ze net zo goed alle drie doen. Ik kan me niet goed voorstellen dat binnen dat revisienr er nog twee verschillende versies zijn.

Kun je dat display niet gewoon aan een serial monitor hangen en zien wat er gebeurt? In de comments onder de youtube instructie is hij nogal behulpzaam. Ik zou het daar ook eens vragen. Onderstaande kon ook wel eens belangrijk zijn:
Hi Max, das Einschalten vom Display funktioniert über den Trick mit dem Transistor, der kurz die Spannung vom Display wegnimmt. Dadurch startet der Controller im Display neu und beginnt mit der Kommunikation.

[ Voor 57% gewijzigd door Yucon op 28-01-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Eens het nieuwe scherm aan de serial monitor hangen is sowieso geen gek idee. Wellicht valt daar nog iets uit af te leiden.

Helaas heb/ken ik niemand die zo'n print voor mij kan fiksen en zelf heb ik daar de kunde niet voor.

Overigens is het niet echt een display, maar een aantal touch buttons met status leds.

Hopelijk levert het uitlezen nog iets nuttigs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
bartbh schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:58:
Helaas heb/ken ik niemand die zo'n print voor mij kan fiksen en zelf heb ik daar de kunde niet voor.
Als je een regio noemt is er misschien wel iemand in de regio die kan/wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Ja, dat is inderdaad wel handig om te noemen! Regio Twente in dit geval. Dus wellicht dat iemand daarmee kan helpen?

Afgelopen dagen ben ik wat een het stoeien geweest met het scherm. Beeldscherm is een groot woord, het is een printje met een 20-tal led's en microcontroller erop voor het verwerken van de data.
Hi Max, das Einschalten vom Display funktioniert über den Trick mit dem Transistor, der kurz die Spannung vom Display wegnimmt. Dadurch startet der Controller im Display neu und beginnt mit der Kommunikation.
Echter lijkt het erop dat geen data verstuurd wordt door het scherm bij het inschakelen ervan. Beide nieuwe schermen geven, voor zover ik kan nagaan, geen output op de serial monitor. Ook heb ik verschillende baud rates geprobeerd.

Helaas kan ik niet controleren wat het bestaande/werkende scherm voor output geeft op de serial monitor bij het inschakelen, om dat deze connectie door mij niet te leggen valt. Ik heb ook al eens de datasheet van de microcontroller erbij gezocht, maar daar werd ik ook nog niet wijzer van helaas.

Zou het kunnen zijn dat het scherm en de main unit eerst nog een soort van "gepaired" moeten worden voordat het scherm werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Afgelopen dagen heb ik wat verder lopen stoeien. Ik heb een esp8266 zo geprogrammeerd dat deze constant een bepaald commando uitzendt. Dit wordt verstuurd als het apparaat klaar is voor input en in dat geval branden 5 led's op het scherm. Daarnaast leest deze esp8266 ook constant de (eventuele) inkomende seriële data uit en spuugt deze als hex-string in de serial monitor. Met wat knip- en plakwerk heb ik deze met dupontkabels aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml0L5WhTRlyU4r7zAxA35hEsp9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7EubLJMhmQtx0iyFcnKIFlp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik zowel bij het bestaand scherm als bij de nieuwe schermen geprobeerd.

Resultaat: de statusleds lichten bij het bestaande scherm wel op, bij het nieuwe niet.
Bij bestaande scherm ontvang ik op een bepaalde smd resistor seriële data (en die data ontvang ik ook op de beoogde pinout). Bij het nieuwe scherm heb ik geen enkele seriële output op de betreffende pin of smd.

Mijn conclusie is daarmee dat de controller (PSOC4 van Cypress) van vervangede schermen niet zijn voorzien van (de juiste) firmware. Alleen twijfel ik of dat logisch zou zijn. De nieuwe schermen zijn wel voorzien van een stickertje op de locatie van "SW LABEL".

Aangezien ik zelf geen kenner ben op dit onderwerp, ben ik benieuwd of mijn conclusie logisch is?

[ Voor 5% gewijzigd door bartbh op 06-02-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik had even reacties gemist.

Twente, daar wel lang gewoond en werk er nog steeds maar woon tegenwoordig wat verder weg...

Maar het is wel heel raar ja. Lijkt er inderdaad op dat er geen software in de soc van de nieuwe borden staat. Of misschien een nieuwere versie ofzo. Misschien kan je de firmware van het werkende bord overzetten naar de nieuwe. Ik heb helaas weinig ervaring met Cypress microcontrollers, dus hoe makkelijk dat kan, geen idee.. Andere optie zou transpantatie van de micro zijn. Maar zou ik denk ik eerder kijken of ik de connector zou kunnen vervangen, eventueel door gewoon extern een nieuwe connector te maken.
Pagina: 1