Toon posts:

Juridisch: VVE aansprakelijk voor sleutels appt bij diefstal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• HansjeUit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05-2021
De vraag is: is de VVE van een appartementencomplex aansprakelijk voor de kosten van het vervangen van de sloten van een prive-appartement (dus niet van de centrale toegangsdeuren) na diefstal van de huissleutels uit een auto?

Casus: Sleutels zijn uit een voertuig gestolen, waarna de sloten van een privéappartement zijn vervangen, de sloten van de algemene ruimten zijn niet vervangen. De opstalverzekering dekt het grootste deel van deze vervanging, maar de vraag is wie het eigen risico moet dragen: de VVE of de eigenaren van het appartement.

Er wordt gerefereerd aan "schade door en vanwege een gemeenschappelijke ruimte of zaak", maar is dat wel terecht? Immers is er niet in de woning zelf ingebroken.

[Voor 12% gewijzigd door HansjeUit op 28-01-2021 13:33]

Alle reacties

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@HansjeUit in mijn geval kreeg ik de kosten niet vergoed van de VVE.

Helaas deed mijn verzekering ook niks, dus dat was een forse kostenpost, terwijl de dader gepakt was.

• HansjeUit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05-2021
TheGhostInc schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:39:
@HansjeUit in mijn geval kreeg ik de kosten niet vergoed van de VVE.

Helaas deed mijn verzekering ook niks, dus dat was een forse kostenpost, terwijl de dader gepakt was.
De opstalverzekering wordt in principe door de VVE afgesloten en die dekt vervangen van sleutels bij diefstal. (In jouw geval zou dat ook logisch zijn, maar wellicht dat niet iedere VVE een gezamenlijke opstalverzekering heeft of dat dit in jouw polis is uitgesloten). Het gaat hier dus uitsluitend om het restant eigen risico.

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:08
Deze casus lijkt redelijk op jouw verhaal, het lijkt er dus vooral van af te hangen of de eigenaren eerder over het eigen risico zijn geinformeerd en zo niet, of het aannemelijk is dat de eigenaar zich aanvullend had verzekerd als diegene het wel had geweten.

Verder weet ik niet om wat voor bedrag aan eigen risico het gaat en of jij zelf de appartement eigenaar bent, maar als ik zelf de sleutels in mijn auto laat liggen (nooit iets waardevols in je auto laten liggen!!) en deze worden hieruit gestolen, zou ik zeker het niet redelijk vinden als de VVE vervolgens het eigen risico moet dragen! Ik zou zeggen, wees blij dat het grootste gedeelte van de schade is vergoed en laat de rest leergeld zijn voor de appartement eigenaar.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-10-2022
Er is toch gestolen uit de auto, valt dat niet onder het gedeelte van de autoverzekering?

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:08
J_aimy schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:43:
Er is toch gestolen uit de auto, valt dat niet onder het gedeelte van de autoverzekering?
Als die al iets vergoeden voor gestolen inboedel uit de auto, zal het enkel het gestolen voorwerp zelf zijn. In dit geval dan dus het vervangen van de sleutels. Het vervangen van de sloten zal niet door de autoverzekering gedaan worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee