Toon posts:

Dimbare ledlampen probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• _naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:16
Ik heb hier een tijdje terug de spotjes in onze woonkamer vervangen door led lampen (GU5.3 (MR16) LED lamp Izar 2,5 Watt dimbaar).
Hierbij heb ik ook nieuwe led dimmers en transformators gekocht.

Wanneer ik de dimmer hoger draai gaan de leds harder branden, echter wanneer ik de dimmer over de helft draai dropt de felheid ineens en begint onderaan weer totdat ik de dimmer helemaal opengedraaid heb.

Dus dit verloop heb ik ongeveer:

Heeft iemand enig idee hoe dit probleem ontstaat en hoe ik het wellicht kan verhelpen?
Google biedt me niet veel wijsheid helaas.

Beste antwoord (via _naranya op 29-01-2021 10:26)

• Lee_Tech
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:41
Heb je al geprobeerd te draaien met de stel schroef, vaak lost die het probleem op.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Lee_Tech
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:41
Heb je al geprobeerd te draaien met de stel schroef, vaak lost die het probleem op.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als het inderdaad zo erg is als in dat grafiekje wat je post; dan de stelschroef bijdraaien zodat de hele linkerhelft buiten bereik valt.

• Stef2020
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-03 21:51
Je kan de dimmer eens belasten met een gloeilamp van bv 40 Watt of met 2 led spots van bv 5 Watt 240 V. Heb je dan nog hetzelfde effect of werkt dit wel goed ? Als dit wel goed werkt dan is mogelijk de trafo die je er tussen geplaatst hebt de oorzaak. Is je minimumbelasting voldoende hoog ?

• _naranya
Stelschroef al geprobeerd, staat helemaal naar links maar zal morgen nog eens wat verder mee spelen.
Er hangen nu aan 1 circuit 5 lampen a 2.5W en ander circuit 3 lampen a 2.5W dus die trafos zou moeten lukken.
Zal morgen eens een 2tal van die oude spotjes inprikken kijken wat dat doet.
Bedankt voor de tips zover!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom heb je gekozen voor GU5.3 en niet voor GU10 ? Dan werk je op 230V, hoefde je geen transformators te voorzien, etc.

https://fgheysels.github.io/

• _naranya
Omdat de fittingen in de betonvloer van de eerste verdieping zitten gefreesd en ik ze niet zo makkelijk kon vervangen.

• _naranya
Ok heb zojuist nog even met de stelschroeven lopen spelen en het is een stuk beter nu, er zit nog steeds een klein bumpje / flikkering halverwege maar beter dan dat ga ik het niet krijgen denk ik.
Bedankt voor de tips allemaal.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee