Advies (eerste) gaming pc 1440p / 144hz / ultra settings

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF0RCE
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoi allemaal,

Ik ben me sinds kort aan het verdiepen in de wondere wereld van pc's bouwen en bijbehorende componenten. Mijn gaming laptop is toe aan vervanging, en omdat ik hem nu toch niet meer hoef te verplaatsen wil ik nu over naar een desktop pc. Ik heb een paar vrienden die ervaren zijn met het in elkaar zetten van een pc, maar was ook benieuwd naar jullie mening en advies. Dit ziet met name toe op de geschiktheid van de onderdelen onderling, en een klein oogje op leverbaarheid/prijs.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hoofdzakelijk hierop gaan gamen. Hierbij wil ik alle moderne games in ieder geval op 1440p/144hz draaien, mogelijk op ultra settings. 4k zie ik nog even vanaf, deze stap is groot genoeg voorlopig.
Games die ik eindelijk in volle glorie wil gaan bewonderen zijn o.a.:
- Project Cars 2
- Dirt Rally
- Valorant
- SW: Battlefront II
- Witcher III

En verder natuurlijk alle nieuwe games die mijn laptop sowieso al niet meer trok, en ik dus nog niet heb kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget ligt rond de 2.000 euro, excl. peripherals zoals monitor/keyboard/muis.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, qua pc niet. Ik heb wel een 1080p 144hz FreeSync monitor (iiyama G-master GB2560HSU), die ik in eerste instantie nog als primair ga gebruiken.
Uiteindelijk wil ik die als tweede scherm gebruiken en een 1440p / 144hz er bij kopen, maar dat kan eventueel later (bij acties e.d. een keer kopen).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaand lijstje, dit is wat ik denk nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se. Ik twijfel wel nog tussen twee zaken:

- Processor: Intel i7-10700k vs AMD Ryzen 5 5600x. Bij de Ryzen keuze moet ik mijn moederbord switchen naar een Gigabyte X570 Aorus Pro (of vergelijkbaar), klopt dit?

- Videokaart: Hier vind ik het nog lastiger, veelal vanwege de beschikbaarheid en de premiumprijs die er nu op zit. Is het wel handig om uberhaupt een gaming pc nu te halen met deze beschikbaarheid? Ook weet ik niet zo goed in welk 'bakje' alles terecht komt. Voor zover mij duidelijk is zou je ong. de volgende vergelijking kunnen maken:
  • RTX 3070 vs RX 6800
  • RTX 3080 vs RX 6800 XT
Wat raden jullie aan, en waarom?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Grootte maakt mij niet zoveel uit
- Energieproductie ook niet zoveel, zal er niet genoeg op gamen om echt een verschil te maken
- een beetje stil zou mooi zijn. Daar viel me de Scythe Mugen op als zeer stille processor koeling die het mogelijk nog waard is.

Ga je overklokken?
Nee, voorlopig niet.

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk zoals al eerder aangegeven:
- Kunnen deze onderdelen zo bij elkaar?
- Mis ik nog iets belangrijks?
- Advies inzake cpu en gpu --> Snap dat dit deels smaak is en hoe ver je wil gaan, maar jullie kunnen hier vast wat diepgaander advies op geven hoop ik.

Het lijstje wat ik nu heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-10700K Boxed€ 338,69€ 338,69
1MoederbordenGigabyte Z490 Gaming X€ 166,05€ 166,05
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6800 Gaming OC€ 839,-€ 839,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 79,90€ 79,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 98,65€ 98,65
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 172,56€ 172,56
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 129,-€ 129,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.974,85

Alvast bedankt voor de tijd en moeite :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
Je hoeft voor een 5600X helemaal geen duur X570 bord te hebben. Meer budget-vriendelijke B550 (na BIOS update) zijn uitstekende keuzes. De prijs-performance vraagstukken rondom GPUs zijn momenteel lastig; het is maar net wat je kunt kopen qua budget. Alle GPUs die je noemt zouden voor de meeste games 1440p/144fps moeten draaien.
Verder is het aan te raden om voor een modulaire voeding te gaan voor high end kaarten, zodat je de rails kunt splitsen.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF0RCE
zzzzz schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
Je hoeft voor een 5600X helemaal geen duur X570 bord te hebben. Meer budget-vriendelijke B550 (na BIOS update) zijn uitstekende keuzes. De prijs-performance vraagstukken rondom GPUs zijn momenteel lastig; het is maar net wat je kunt kopen qua budget. Alle GPUs die je noemt zouden voor de meeste games 1440p/144fps moeten draaien.
Verder is het aan te raden om voor een modulaire voeding te gaan voor high end kaarten, zodat je de rails kunt splitsen.
Bedankt voor je antwoord. Is zo'n BIOS update voor een noob als ik goed te doen? Of moet je dan echt wel wat meer ervaring hebben?
Dit speelt ook mee, dat ik het liefste een robuust systeem heb wat qua onderdelen gewoon goed doet zonder al te veel aanpassingen.
Hetzelfde geldt voor de opmerking over de voeding. Is dat makkelijk te installeren? en welke voeding adviseer je in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-04 17:28
GF0RCE schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Is zo'n BIOS update voor een noob als ik goed te doen? Of moet je dan echt wel wat meer ervaring hebben?
Dit speelt ook mee, dat ik het liefste een robuust systeem heb wat qua onderdelen gewoon goed doet zonder al te veel aanpassingen.
Hetzelfde geldt voor de opmerking over de voeding. Is dat makkelijk te installeren? en welke voeding adviseer je in dit geval?
Op zich is het allemaal redelijk entry-level vriendelijk. Ik kon het ook en had al 10 jaar geen systeem meer gebouwd. Online is er heel veel te vinden tegenwoordig.
De voeding van Corsair is het RMx type wat modulair is. Heeft vrijwel dezelfde specificaties maar is 2 tientjes duurder, maar daar krijg je dan losse kabels bij die je naar gelang de behoefte van jouw systeem kunt inprikken. (RM750x)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:24
De 5600x is wel iets sneller dan de i7 voor gaming maar het scheelt niet veel.

Qua GPU is het voordeel van de 6800xt dat ie wat sneller is op 1080p, op 1440p is het ongeveer gelijk en op 4k is het de RTX 3080 in het voordeel. De 6800xt heeft ook wat meer VRAM wat in de toekomst misschien handig zal zijn maar voor nu zal je geen performance verschil hierdoor merken. De RTX 3080 is een stuk sneller in raytracing en ondersteund DLSS wat ook flinke performance boosts kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GF0RCE
Bedankt voor je antwoord! De i7 is ook iets goedkoper op dit moment dus het is denk ik een kwestie van smaak dan.

Wat doet de extra 8gb VRAM van de 6800(xt) verder dan? Waarmee zou dit moeten helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:24
Op hogere resoluties met grote texture packs heeft je GPU meer geheugen nodig. Volgens mij zijn er nu amper spellen die op 4K hoogste settings meer dan 8GB gebruiken dus ik verwacht niet dat dit voor 1440p nuttig gaat zijn de komende jaren maar het zou kunnen dat er een keer een spel aankomt die baat heeft bij meer geheugen.
Pagina: 1