Vraag

• frankavanja
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 15-02 15:27
Hi tweakers,
Al enige tijd opzoek naar een nieuwe laptop maar ik kom maar niet uit, dus wellicht kunnen jullie mij verder helpen :) .

Wat ga je met je laptop doen?
Werk (office), netflix, adobe photoshop, sims 3

Wat is je budget?
Max 850e

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, maar enige tijd zonder te hoeven opladen zou fijn zijn (5u minstens) en het liefst onder de 1,8kg(ja niet perse nodig als je hem niet veel meeneemt maar voor het geval dat is het wel chill.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Verder voorkeuren, graag enkele jaren mee (5+ jaar, mits mogelijk), en dat de snelheid niet heel veel minder wordt in die tijd.

Hierbij kwam ik zelf op de volgende laptops

In deze vergelijking staan:
Asus VivoBook 15 M513IA-BQ452T
Lenovo ThinkBook 15 G2 ARE (20VG006TMH)
Lenovo IdeaPad 5 15ARE05 (81YQ00H0MH)
HP Pavilion 15-eh0800nd
Lenovo Ideapad L340-15IRH 81LK0150MH

Maar geen idee of dit is wat ik nodig heb, weet wel dat ik minimaal i5 /ryzen 5 nodig heb voor sims en fotobewerking. Vanwege de fotobewerking is het ook fijn als de kleuren goed uitkomen. Over de asus kwam ik een wat minder review tegen op youtube, en bij lenovo lees ik ook weer wisselende dingen. Kortom weet niet wat hierin de beste/juiste keuze zo zijn. Welke van de 4 zouden jullie adviseren? Of zou ik nog heel ergens anders naar moeten kijken?
Hoor het graag! 😊

[Voor 1% gewijzigd door frankavanja op 28-01-2021 11:05. Reden: Extra laptop erbij]

Alle reacties

• BelovedAunt
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-09 01:43
Hi, kun je meer vertellen over je werk en fotobewerking, bijv. hoe lang je al fotografeert, wat voor werk je er op doet, wat voor laptop/PC je nu hebt en waarom dat niet meer voldoet (soms is upgraden het antwoord ipv. iets nieuws kopen)?

• frankavanja
Hi!

Ik werk zelf voor een onderwijsinstelling dus nu vooral veel online (teams) overleg, verder de standaard office programma's geen bijzonderheden en soms wat werk in Indesign maar dat gaat om kleine aanpassingen.

Fotografie doe ik al jaren maar heb hier niet uitgebreide apperatuur (lenzen, body) voor en zal hier ook niet in de verder gaan de komende jaren.

Laptop die ik nu heb is een asus (A555LJ-DM941T) uit 2016 maar die is te traag geworden (opstarten duurt 15 min), heeft een hardware probleem met dat hij geen verbinding met internet kan maken (via WiFi en kabel niet) enige oplossing is dan slaapstand/opnieuw opstarten. Bij opstarten blijft hij soms hangen op zwart scherm, moet hem dan weer opnieuw opstarten om überhaupt te kunnen inloggen e.d. en de accu heeft zijn beste tijd gehad. Dus ik zou dat (denk ik) meerdere onderdelen moeten vervangen, waardoor denk ik een nieuwe laptop meer in aanmerking komt?

• BelovedAunt
Deze problemen zijn (gemakkelijk) te verhelpen. Dat de laptop traag is en zwart scherm toont bij opstarten ligt aan de harde schijf, daar ben ik van overtuigd gezien het type harde schijf erin zit (1TB 5400rpm HDD). Wanneer deze vervangen is door een SSD zul je een wereld van verschil zien, want de overige specificaties zijn gewoon prima (i7, 6GB RAM).

Verder komt het nooit tot nauwelijks voor dat zowel WiFi als Ethernet het niet doen, lijkt me duidelijk een driver-probleem en heeft ook vaak te maken met de trage harde schijf.

Is er een ICT-zaak in de buurt? Wellicht ben je met een nieuwe SSD (en batterij) al goed geholpen. Voor 100 tot 200 euro kun je al klaar zijn.

• BelovedAunt
@frankavanja Kun je hier wat mee? Hoor het graag :)

• frankavanja
@BelovedAunt hi! afgelopen week nieuwe SSD er ingezet, dat helpt erg met de snelheid ;) helaas zijn mijn drivers niet het probleem van mijn internet/wifi. Probleem is dat hij het de verbinding wel ziet maar zegt dat het signaal te zwak is (terwijl andere laptop/mobiel het wel ziet) en hij na 1 seconde in slaapstand te zijn geweest wel weer verbinding maakt. Ligt ook niet aan het internet hier want heb dit probleem in vier verschillende huizen gehad :(.
Dus waar het probleem nou precies in zit geen idee.

• BelovedAunt
Ik kijk later wel even wat voor WiFi kaart er precies in je laptop zit, wellicht dat ik er al wat van weet of iets over kan vinden. Met een kabel verbinden verhelpt het probleem ook niet?

• frankavanja
Nee helaas niet, iig twee jaar terug niet
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee