CAD | CPU & GPU Rendering | Arch viz Workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno-Basje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-04 08:23
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
CAD tekenen en Renderen met Vectorworks (CPU, hoge single core nodig voor modelleren, veel cores nodog voor renderen). Renderen en modellen in Cinema 4D (CPU en GPU afhankelijk). Realtime vizualisaties met Twinmotion en in de toekomst Unreal en soort gelijken (vooral GPU afhankelijk). Realtime visualisaties met evenementen specifieke real time renderapplicaties als Depence en L8 (vooral GPU afhankelijk). Wil zeker de toekomstige mogelijkheden van realtime Raytracing in vizualisaties gaan benutten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een aantal onderdelen al gekocht of nog in mijn oude systeem zitten (intel X99 met 6800K en GTX 1060). De totale upgrade zal rond de 2800 incl BTW uitkomen. Dit is inclusief de RTX 3070 en RM850X voeding die ik onlangs al heb aangeschaft.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De videokaart en voeding heb ik onlangs al aangeschaft, 64GB geheugen zat al in mijn oude systeem. Als de videokaart gekte en tekorten een beetje over zijn, zal ik overwegen of ik de 3070 weer verkoop en inruil voor ofwel een RTX 3090, dan wel een AMD 6900XT. Voor nu zal ik het vanwege die redenen gaan doen met de RTX 3070 die ik nog voor een redelijk normale prijs heb kunnen kopen (850 incl BTW) onderstaande heb ik dus al:

Een van mijn vragen is dus of ik de Scythe Mugen zal overzetten op de 5950X, of dat ik toch de Dark Rock Pro 4 zal nemen, omdat die in de tests betere prestaties leverde. Als dit betere performance oplevert vind ik dat de prijs van die koeling wel waard. Ik zou geen 150 uitgeven aan een Últimate model als dat maar een paar graden oplevert.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3070 SUPRIM 8G€ 689,-€ 689,-
1NetwerkadaptersAsus PCE-AC68€ 56,-€ 56,-
1MonitorenIiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart€ 459,90€ 459,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 44,95€ 44,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16Q-64GVKC€ 349,90€ 349,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 139,80€ 139,80
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 141,90€ 141,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.881,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben redelijk zeker van de prcessor keuze. Ik denk dat een goede balans tussen hoge single core snelheid en toch veel cores voor de render werkzaamheden in de 5950X goed te vinden is. Een Threadripper zou mijn budget wel te boven gaan. Qua moederbord ben ik wel gecharmeerd van het WS idee. Wil gewoon betrouwbaar en stabiel, do not need any flashing lights!

Ik heb nog de vraag of dit de juiste M2 SSd is. Heb wel zeker 2TB nodig. Wil opzich wel extra uitgeven aan een PCI 4.0 SSD maar lees dat b.v. de samsung 980 pro een minder lange duurzaamheid heeft? En vraag me af of ik niet al heel veel verschil ga merken aan de upgrade vanaf Crucial MX 300 die in mij oude simpele systeem zat?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed€ 886,93€ 886,93
1MoederbordenASUS Pro WS X570-ACE€ 291,85€ 291,85
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 143,-€ 143,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 299,-€ 299,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.697,68

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op zich wel, belangrijk is betrouwbaarheid en ongeveer in dezelfde prijsklassen als ik nu heb gekozen, maar echt goede argumenten voor een upgade zijn wel welkom natuurlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance en betrouwbaarheid, dus systeem moet snel zijn en goed koelen zodat renders en tekenwerk zo vlot mogelijk verlopen. Geluidsniveau is prettig, maar als een paar DB extra voor meer prestatie zorgt is dat niet erg.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil natuurlijk weten of ik een beetje op de goede weg zit, zoals gezegd heb ik al een paar onderdelen gekocht, dus daar zal ik het mee moeten doen. Maar met name de CPU koeling en de SSD kan ik wel een frisse blik bij gebruiken.

Alvast bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Qua koeler zit je helemaal goed met die Dark Rock Pro 4, die is niet voor niks zo populair bij luchtkoelers.

Welke functies van die X570 denk je nodig te hebben die je op een B550 bord als onderstaande niet hebt? (komt ineens ook al met deftige wireless module)
pricewatch: Gigabyte B550 Aorus ELITE AX V2

Die SSD is uiteraard goed, blijkbaar in België wat voordeliger dan in NL, wat zelden het geval is.

Verder valt er over het systeem weinig te zeggen, voor professioneel gebruik zal je zelf best kunnen bepalen welke investering te verantwoorden tov de inkomsten die je er mee wil genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno-Basje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-04 08:23
Inrage schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:46:
Welke functies van die X570 denk je nodig te hebben die je op een B550 bord als onderstaande niet hebt?
Dank voor je antwoord! Ja inderdaad een B550 is misschien ook het overwegen waard. Ik zal op dit systeem niet al die PCi 4.0 lanes gaan gebruiken, maar vind het denk ik wel de extra investering waard om dat wel te doen om in de toekomst het systeem uit te kunnen breiden. Het is voor mij zakelijk qua aftrek niet zo'n grote extra investering.

[ Voor 4% gewijzigd door Techno-Basje op 28-01-2021 12:06 ]