Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Compacte camera om te vloggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RazorMaron
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 20-06 15:48
Mijn vraag
Ik zoek een compacte camera om te vloggen, ik ben zelf niet echt thuis in de camera-wereld maar heb hier en daar wat opties gevonden. Ik moet het nu hebben van mijn iPhone 7 en die maakt niet echt de meest indrukwekkende beelden meer, al helemaal als het buiten donker is.

Vloggen kan variëren van mezelf filmen terwijl ik op een stoel zit tot mezelf filmen terwijl ik op een erg rustig tempo hardloop, dus een redelijke optische stabilisatie is wel fijn.

Graag zoek ik ook een camera waarbij in low-light situaties toch wel aardige beeldmateriaal vastgelegd kan worden. Ik heb geen studio-lichten oid dus ik moet het in het begin hebben van mijn kamerlamp + bureaulamp(allebei led). Niet de beste licht settings dus.

1080p is toch wel de standaard wat ik wil aanhouden, ik snap dat 4K met mijn budget het hem niet wordt, maar 1080p is voor mij goed genoeg.

Mijn budget is €500 max, met dit geld zou ik graag ook een kit erbij willen hebben, maar dit hoeft niet als de microfoon in ieder geval mooi geluid maakt, dus geen holle/echo stem.

Wat versta ik onder een kit?
- 1/2 extra accu's
- (Klein) Statief
- SD-kaart (Minimaal 32 GB)
- Windschild
- Opbergtasje

Wat ik zelf gevonden had:
- Canon G7X Mark II (Tweedehands incl kit)
- Canon 700D
- Panasonic G7 Lumix

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de G7X Mark II, het is weliswaar tweedehands, maar wat ik ervan gezien heb is het in mijn ogen perfect. Maar misschien hebben jullie wel alternatieven die beter zijn voor hetzelfde geld of goedkoper zijn maar betere prestaties vertonen.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Alle reacties

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Misschien een gek idee, maar waarom zou je niet wat videolampen aanschaffen? Ongeacht of je een iPhone of professionele camera gebruikt is dat altijd een goed idee. Of past dat niet in je stijl van vloggen?

Heb je een voorbeeld van wat voor vlogs je maakt?

Canon EOS R | Olympus OM-1

• RazorMaron
FeareX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:30:
Misschien een gek idee, maar waarom zou je niet wat videolampen aanschaffen? Ongeacht of je een iPhone of professionele camera gebruikt is dat altijd een goed idee. Of past dat niet in je stijl van vloggen?

Hoe graag ik dat ook zou willen, ik heb daar op het moment geen ruimte voor. Vandaar dus eerst even zonder.

Dit soort video's zou ik graag willen maken

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:57
FeareX schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:30:

Dit is ook wat ik zou aanraden. Licht is het belangrijkste in foto en video. Je kunt voor 500 euro een prima budget lichtsetup aanschaffen samen met een microfoon. Dit komt de kwaliteit meer ten goede dan een iets grotere sensor binnen dit prijssegment.

• RazorMaron
Ricktachtig schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Dit is ook wat ik zou aanraden. Licht is het belangrijkste in foto en video. Je kunt voor 500 euro een prima budget lichtsetup aanschaffen samen met een microfoon. Dit komt de kwaliteit meer ten goede dan een iets grotere sensor binnen dit prijssegment.
Wat zou je dan aanraden? Want als ik dan een beetje reken heb ik 300-400 om een goede camera aan te schaffen die dus ook voor buitenshuis gebruik netjes 1080p kan filmen, en volgens mij zijn er niet echt zulke camera's die dat kunnen. Al helemaal niet als ik dus een windshield erop moet gebruiken zodat de wind niet de audio domineert.

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 15:57
RazorMaron schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:49:
[...]

Wat zou je dan aanraden? Want als ik dan een beetje reken heb ik 300-400 om een goede camera aan te schaffen die dus ook voor buitenshuis gebruik netjes 1080p kan filmen, en volgens mij zijn er niet echt zulke camera's die dat kunnen. Al helemaal niet als ik dus een windshield erop moet gebruiken zodat de wind niet de audio domineert.
Ik zou de iPhone 7 blijven gebruiken eerst. Deze filmt 1080p. Zeker als ik kijk naar de videos welke je als voorbeeld stuurt. Dat soort kwaliteit haal je niet uit een camera, maar juist door een goede lichtsetup. Ik zou dus eerst kijken naar een goede key light + microfoon. Wanneer je daarna geld overhoud verder sparen voor een tweedehands camera. Misschien een GX80 met een goede wide angle prime. Ongetwijfeld voor rond de 500 euro tweedehands te vinden.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ben het eens met Rickachtig. Je kunt beter eerst zorgen dat je licht goed op orde is. Met 2 van deze units moet je een heel eind komen:

https://www.cameranu.nl/n...ional-ultrathin-led-light

Temperatuur en intensiteit zijn instelbaar en ze zijn lekker klein waardoor je ook met weinig ruimte als snel redelijk goeie basis setup kunt regelen. En grootste voordeel: ze zijn vrij scherp geprijsd.

Daarna nog even een goede mic en dan kijken hoe ver je komt. Veel oefenen en uitproberen.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• FeareX
  • Registratie: december 2005
  • Niet online
Inderdaad, ik snap de lol ook compleet van een nieuwe camera overigens! Maar je iPhone is prima als beginpunt.

En als je echt graag een camera wilt dan zou ik kijken naar een APS-C formaat zodat je ook wat meer verschil ziet. Ik ben het meest bekend met Canon, ze hebben goede video AF en kwaliteit. Zorg dat je er eentje hebt met dual pixel autofocus. Een van de goedkoopste is dat een EOS 200D tweedehands.

Dan de lenzen. Zorg voor video dat je er eentje hebt met een STM autofocus motor. Dan pak je er een 10-18mm STM lens bij voor een goede breedhoek. Wellicht een 55-250mm STM erbij voor detailshots, of een 50mm STM f1.8 vanwege z'n grote diafragma. Beide zoomlenzen zijn nieuw rond de 200 euro verkrijgbaar en de 50mm voor 100 euro, echt een goede deal. Maar tweedehands wellicht voor een stukkie minder :)

Deze aanrader geeft je een hele goede start qua camera in ieder geval. Maar nog steeds, je geeft aan dat je gaat beginnen. Zo'n camera kost ook tijd en oefening om goed onder de knie te krijgen! En je gaat nog steeds videolampen nodig hebben binnen. Want een "betere" camera heeft nog steeds licht nodig, anders blijft je beeld ruizig en plat.

Overigens: de voorbeelden die je post zie ik al een overload aan lampen :P Analyseer de thumbnails maar 's goed waar het licht allemaal vandaan komt.

[Voor 6% gewijzigd door FeareX op 30-01-2021 11:24]

Canon EOS R | Olympus OM-1

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
RazorMaron schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 08:02:
[...]

Hoe graag ik dat ook zou willen, ik heb daar op het moment geen ruimte voor. Vandaar dus eerst even zonder.

[YouTube: Why I'm downgrading to a flip phone.]

[YouTube: How Much I Earned in 2020 - My Best Year Ever]

Dit soort video's zou ik graag willen maken
Geen ruimte voor? LED-lampen zijn helemaal niet zo groot hoor. Koop een leuke LED-lamp van een paar tientjes en je bent al een heel eind op weg. En als je daar al geen ruimte voor hebt, dan heb je ook niet genoeg ruimte voor een nieuwe camera met lens, want die neemt meer ruimte in :+

The devil is in the details.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:18
Slechts een deel-antwoord op je vraag maar een video kijken kost je niet veel.
Deze video kijkt wat je nodig hebt om een Youtubekanaal te maken, maar de camera is slechts een aspect van het verhaal. Ok, wel 700 van de 1000 dollar maar toch... ze kijken oa naar welke eigenschappen die je specifiek bij een vlogcamera wilt hebben.

YouTube: How to Start a YouTube Channel – Basic Gear You Need to Get Started

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Canon EOS M50 is wellicht nog een optie. Is tweedehands wel goed te vinden (en nieuw uiteraard). Eventueel lichtsterke prime er bij. Voordeel is de Dual Pixel AF (1080p alleen) en draai/kantelbaar LCD zodat je jezelf kan zien.

Zie voor verschil wat een lens maakt: YouTube: 11-22 vs 22mm: Which EF-M lens for vlogging (after kit lens)? | REVIEW

[Voor 32% gewijzigd door NoepZor op 01-02-2021 08:36]

De wijzen komen uit het Oosten!

• RazorMaron
Nou ik heb zoals aangeraden gewoon een lamp (Viltrox L116T) besteld en een goede statief voor mijn telefoon.

Al die creatieve manieren met boeken etc komt ondertussen mijn strot uit. Ik hoop dat ik wel wat kwaliteit video's kan schieten dan, als ik 's avonds een filmpje wil opnemen.

Als ik in de toekomst nog vragen heb over een compacte camera zal ik die zeker hier stellen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True