Toon posts:

Hoog gasverbruik sinds nieuwe meter en CV

Pagina: 1
Acties:

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Hallo,

Ik heb het gevoel dat mijn gasverbruik sinds ik een nieuwe CV ketel en gasmeter heb, veel te hoog is.

Korte historie: op 11-8-2020 is door blikseminslag o.a. mijn gasmeter kapot gegaan (tevens ook de CV, maar die was een dag later al vervangen). Ik kwam daar bij toeval pas in november achter, toen ik een keer in de Oxxio app keek. Daar stond bij Sept, Okt, Nov een gasverbruik van 0m3. De meter liep wel, maar gaf het niet door. Afijn, op 14-12-2020 is de gasmeter vervangen (Landis+Gyr SMR 5.0 G4 G6). De oude stand is overgenomen en in de nieuwe gezet. Met terugwerkende kracht zit ik dit nu terug in de Oxxio app (maar waar ze cijfers dan op baseren is mij een raadsel?) Echter ligt het deze maanden enorm hoog, terwijl de situatie thuis niet verandert is. Omdat ik elk jaar switch van energieleverancier, kan ik nu alleen mijn maanden terug zien van Oxxio (waar ik nu zit), en niet van vorige energieleveranciers (alleen jaartotalen).

Maart: 56m3
April: 47m3
Mei: 35m2
Juni: 17m3
Juli: 18m3
Aug: 19m3
Sept: 30m3
Okt 93m3
Nov: 174m3
Dec: 182m3
Jan: 162m3 (tot nu toe)

Vanaf oktober dus extreem omhoog. Nu totaal al 833m3, en moet nog een maand.

Ik heb eindnota's van de vorige jaren erbij gepakt, en lees 781m3, 813m3, 734m3 en 755m3 voor de vorige 4 jaren. Als ik nu februari erbij reken, ga ik vrees ik makkelijk over de 1000m3, zo niet hoger. Dit lijkt me niet te kloppen. Vorig jaar had ik in maart dus 56m3. Ik zie eigenlijk niet gebeuren dat als ik de laatste 3 maanden al dik 160-180m3 verbruik, dat maart 2021 straks weer maar 50-60m3 is. We hebben toch amper een winter?

Aan de thuissituatie is eigenlijk niets verandert de afgelopen 2-3 jaar. We douchen niet anders, we koken niet anders, thermostaat staat al jaren op 20 graden overdag en 16 graden 's nachts. Water en energieverbruik liggen op schema t.o.v. vorige jaren. En het ligt niet aan thuiswerken: ivm met mijn beroep doe ik daar niet aan, dus ben niet meer thuis dan anders, net als mijn vrouw.

Ik heb het gevoel dat het aan de gasmeter ligt. Of toch de CV? Ik heb laatst de CV 2 uur lang uit gehad, en de gasmeterstand bleef hetzelfde. Dus het lekt niet. Zou het de nieuwe CV kunnen zijn die zoveel verbruikt? Verkeerd afgesteld? Het is hetzelfde merk en type als ik eerst had, maar dan het 2020 model ipv 2014 model (Intergas HRE36/30 CW5). Of is er toch iets mis met de gasmeter? Wat zou ik kunnen doen om er achter te komen waar dit door komt of om bepaalde zaken verder uit te sluiten?
Of lijkt deze stand toch gewoon te kloppen omdat het deze 'winter' iets kouder is dan die van vorig jaar (2019-2020)?
Alvast bedankt.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Lastig dat er 2 dingen tegelijk veranderd zijn, maar ik zou mijn geld inzetten op de CV ketel. De kans dat deze op een andere temperatuur staat ingesteld en dus meer gas verbruikt is veel groter dan dat je meter zou afwijken.
Om je cv netjes in te regelen zou je eens in dit topic kunnen kijken.

• Pazo
  • Nu online
Ik ga mij zeker verdiepen in de CV. Zal kijken waar de temperaturen op ingesteld staan.

Nog wat info over de situatie, wat wellicht interessant kan zijn:

Wij hebben enkel op de beneden verdieping vloverwarming, verder helemaal niets. Geen radiotoren o.i.d. waar dan ook.

Verder was de thermostaat ook gesneuveld bij de inslag, en hangt er nu een Honeywell T6. Dat is volgens mij een zelflerende thermostaat? We hebben een schema ingesteld dat de temperatuur tussen 08.00 en 22.00 op 20 graden staat, en daarbuiten op 16. Dat is eigenlijk wat we bij de vorige thermostaat ook zo hadden ingesteld. Ons huis is van eind 2013 en goed geïsoleerd.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:33
De CV Temperatuur van de ketel staat waarschijnlijk op 70 graden. Met vloerverwarming kan je die echt enorm verlagen. Waarschijnlijk is een graad of 40 al zat.

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Pazo
  • Nu online
@GermanPivo Ik zal het vanavond controleren, maar mij staat bij dat die al redelijk laag staan. Dacht 55 op de ketel, en 40 bij de vloerverwarming. Tijdens de installatie met de monteur juist gesprek gehad dat veel mensen de ketel standaard veel te hoog hebben staan.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35
Ik zie eigenlijk niks raars. Het is nu winter met koude nachten dus je verwarming moet nu flink aan de slag om je huis warm te houden. Wellicht werk je ook de hele dag thuis dus dan is je verbruik ook al hoger.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:33
Pazo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:55:
@GermanPivo Ik zal het vanavond controleren, maar mij staat bij dat die al redelijk laag staan. Dacht 55 op de ketel, en 40 bij de vloerverwarming. Tijdens de installatie met de monteur juist gesprek gehad dat veel mensen de ketel standaard veel te hoog hebben staan.
Maar als je alleen vloerverwarming hebt, is er sowieso geen reden om de temperatuur van de ketel hoger te zetten dan de gewenste aanvoertemperatuur voor de vloer :)

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Niet een instelling voor comfort warm water die anders is? Onze Intergas ketel zou kunnen bijstoken om te zorgen dat je snel warm water hebt, maar dat vind ik onzin. Lijkt me ook niet echt zuinig.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:06
DutchKel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:58:
Ik zie eigenlijk niks raars. Het is nu winter met koude nachten dus je verwarming moet nu flink aan de slag om je huis warm te houden. Wellicht werk je ook de hele dag thuis dus dan is je verbruik ook al hoger.
Jawel, er is duidelijk een trendbreuk met eerder.

TS, vul je meterstanden eens in op mindergas.nl en kijk naar het verbruik per graaddag?

Ook je eindnotas van vorige jaren (met dus 1/2 meetpunten per jaar) kunnen hierbij helpen.

Ik ben het eens met de analyse van anderen dat het waarschijnlijker is dat het aan de ketel ligt dan aan de gasmeter (maar het kan allebei...).

Waarom heb je trouwens zo'n grote 36kW ketel in een 2013 woning met alleen vloerverwarming? Het vermogen is drie keer te groot... Misschien moduleert de ketel niet goed terug, ofzo iets. Hoor je hem vaak uit en aan gaan?

2430Wp ZW

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 19:20
Ze hebben op 14-12-2020 de meterstand overgezet en waarschijnlijk de data verdeeld op basis van een verdeelsleutel naar de vorige maanden? De oude data kunnen ze niet opvragen omdat die niet meer uit de oude gasmeter te halen was.

Je had van 1-8-2020 tot 14-12-2020 (heb je toevallig de meterstand nog?), een verbruik van ongeveer 400 m3 gas. Daarna kon de slimme meter pas weer normaal uitlezen.

Als je de meterstand van 14-12 tot gister pakt, en dat vergelijkt met graaddagen via https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation dan kun je een redelijke inschatting maken of je veel meer gas verbruikt. Daar kun je ook een vergelijking per jaar doen als je dat wil.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Voor de helderheid: de meter meette wel de juiste stand? Het is dus niet zo dat er een inschatting gemaakt is?

Verder merk ik ook dat door het vele thuiswerken er domweg meer energieverbruik is. Kan dat voor jou ook gelden?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Pazo
  • Nu online
Bedankt allen voor de input, wordt zeer gewaardeerd :)
DutchKel schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:58:
Ja deze winter is iets kouder dan de vorige, naar t.o.v. de afgelopen 4 jaar lijkt met nu ineens een stuk hoger te liggen, terwijl en qua thuis / leefsituatie niets verandert is. Zoals in de TS al aan gegeven, thuis werken ivm corona is niet verandert. We hebben beide een cruciaal beroep en werken net zoveel op kantoor / op bedrijf als voorheen.
GermanPivo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:00:
[...]

Maar als je alleen vloerverwarming hebt, is er sowieso geen reden om de temperatuur van de ketel hoger te zetten dan de gewenste aanvoertemperatuur voor de vloer :)
Oke, dus je zou de temperatuur van de ketel vrijwel gelijk kunnen zetten aan die van de vloerverwarming; ga ik naar kijken.
S0epkip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:02:
[...]

Jawel, er is duidelijk een trendbreuk met eerder.

TS, vul je meterstanden eens in op mindergas.nl en kijk naar het verbruik per graaddag?

Ook je eindnotas van vorige jaren (met dus 1/2 meetpunten per jaar) kunnen hierbij helpen.
Ga ik mee aan de slag. (ook mbt antwoord van @Ep Woody )
S0epkip schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:02:
Waarom heb je trouwens zo'n grote 36kW ketel in een 2013 woning met alleen vloerverwarming? Het vermogen is drie keer te groot... Misschien moduleert de ketel niet goed terug, ofzo iets. Hoor je hem vaak uit en aan gaan?
Toekomstgericht. Wij hebben gekozen voor geen verder verwarming in ons huis, maar hebben wel de leidingen naar alle kamers laten leggen. Wellicht dat wij er toch achter zouden komen dat wel verwarming in alle kamers willen. En indien we huis zouden verkopen, en de volgende bewoners willen wel verwarming, dan ligt de infrastructuur er al en een ketel die het aan kan.

Mbt vaak aan / uit gaan, weet ik eigenlijk niet, nooit op gelet en dat ding is erg stil :)
loeberce schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:01:
Niet een instelling voor comfort warm water die anders is? Onze Intergas ketel zou kunnen bijstoken om te zorgen dat je snel warm water hebt, maar dat vind ik onzin. Lijkt me ook niet echt zuinig.
Ga ik naar kijken.
Krisp schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:15:
Voor de helderheid: de meter meette wel de juiste stand? Het is dus niet zo dat er een inschatting gemaakt is?
Dat weet ik niet? Daar probeer ik dus achter te komen.
Krisp schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:15:
Verder merk ik ook dat door het vele thuiswerken er domweg meer energieverbruik is. Kan dat voor jou ook gelden?
Nee, zie eerder antwoord en ook TS.

[Voor 5% gewijzigd door Pazo op 28-01-2021 09:30]

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:35
En je doucht en gebruikt het bad ook nog steeds net zo vaak als voorheen?

Wij gebruiken dat ook vaker omdat er niks te doen is verder. Je bent in de weekenden thuis (als het goed is), daar waar je voorheen weg zou gaan.

Ik ben er nog niet zo zeker van of je gedrag wel exact hetzelfde is als voorheen. Vaak sluipt het er onbewust in.

De CV ketel die je hebt kan erg goed laag moduleren, het laagste vermogen is 7kW (volgens de handleiding). Dat lijkt me dus wel laag genoeg.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Pazo
  • Nu online
@DutchKel Het zou natuurlijk kunnen dat het toch veranderd is zonder dat ik het in de gaten heb, maar daarom wil ik het uitzoeken. En als er aan de kant van de CV / gasmeter niets raar blijkt te zijn, dan is inderdaad de conclusie dat ik gewoon meer verbruik, dan accepteer ik dat :)

Maar als ik ga denk aan onze leefsituatie, dan is dat eigenlijk al jaren hetzelfde (saai eigenlijk :)) Ja we hebben 2 kleine kinderen. Maar ook die douchen niet meer of minder (we hebben geen bad) naar mijn mening. De scholen zijn dicht dus die zijn meer thuis. Nou ja, eigenlijk niet thuis, maar bij mijn ouders en schoonouders, want wij werken beide. De hoeveelheid tijd dat er mensen bij ons thuis zijn / van huis zijn, is eigenlijk niet veranderd.
Maar goed, eerst maar eens aan de slag met de ketel :)

• Pazo
  • Nu online
Goed, ik ben aan de slag gegaan met een aantal tips van jullie.

Allereerst de temperatuur van de CV ketel.
De tapwater temperatuur staat op 60 graden. Dat laat ik staan.
De aanvoertemperatuur stond op 55 graden. Zoals gezegd hebben we alleen vloerverwarming beneden die de temperatuur keurig op 20 graden houdt overdag. De thermometer op de vloerverwarming geeft 25 graden aan, leek mij wat laag? Of kan dat gewoon kloppen? Ik heb de aanvoertemperatuur nu verlaagd naar 35 graden, eens kijken hoe dat de komende dagen voelt. Of zou dat te laag zijn?

Verder staat de tapwater functie in Eco-modus, dat wil zeggen dat deze 'leert' wanneer wij meestal warm water pakken, en dan zelf al gaat verwarmen. De andere functie is de continufunctie, dan houdt het tapwater dus altijd op temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dus laten staat op de Eco lijkt mij. Of uitzetten? Dat kan ook nog, maar dan duurt het langer voordat je warm water hebt.

Dan Mindergas.nl, daar heb ik een account aangemaakt en wat historische gegevens ingevuld.
Ik had toevallig nog een uitdraai liggen van maart 2020 t/m augustus 2020. Ik heb daar van iedere vrijdag de meterstand ingevuld. Daarna een nieuw meter aangemaakt, maar daarvan had ik maar 4 standen (inclusief die van vandaag). Toch rolt er al het een en ander uit:

(Ik heb alleen nog geen 'Energieverbruik overig' erin zitten, voor douchen, koken etc. Ik zou niet weten hoe ik dat moet bepalen. Dus dit is gewoon totaal gasverbruik van alles)

Eigenlijk zie ik hier niets geks aan? Al lijkt de prognose gewoon precies wat ik heb ingevuld. Zou het verschil van februari naar maart zo groot zijn?

[Voor 5% gewijzigd door Pazo op 28-01-2021 20:33]

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
Voor douche/koken kun je het gemiddelde van de zomermaanden aanhouden, dus volgens je tabel in de openingspost zou ik deze op 18m3 per maand zetten, al is 20m3 ook wel gebruikelijk. Dan krijg je een andere verdeling, zoals bij, maanden zijn wel verschoven i.v.m. jaarafrekening datum.

Verder heb je nog gegevens van vorige jaren ter vergelijk die je kunt invoeren? Gewoon stand van een datum op de afrekeningen invullen, mindergas verdeelt het wel over de maanden.

Tapwater Ecomodus is een keuze, ik weet niet hoeveel het nog bespaard om het uit te zetten. Op mijn ketel heb ik enkel aan/uit, dus staat uit, ik wacht wel een paar tel langer.

Voor je aanvoertemperatuur van 35 graden is laag, maar we kennen je huis ook niet. Gewoon kijken of je huis goed opwarmt en anders weer hoger zetten. En let op dat je ketel niet gaat pendelen omdat deze een lage Delta T krijgt. Anders kun je nog het maximale vermogen beperken.

[Voor 69% gewijzigd door VERNederlander op 28-01-2021 21:05]

• Pazo
  • Nu online
@VERNederlander Ja, goede tip, ik heb nog de maandstanden van 2019-2020 kunnen vinden, en ingevoerd. Daarnaast ook nog aan de hand van de jaarnota de begin en eindstand van 2018-2019 ingevuld.
Teven heb ik dan 18m3 ingesteld voor overige verbruik. Ik krijg nu de volgende gegevens:

En als ik de periode vergelijk tussen 2019 en 2020:

Je ziet in de ene laatste grafiek (Gasverbruik) dat sept okt, nov en dec van 2020 stukken hoger liggen dan in 2019.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:17
Met minder graaddagen in 2020 t.o.v. 2019, is 40% meer verbruik wel bijzonder inderdaad. Je zou normaal verwachten dat je in 2020 per graaddag een paar procent lager zou uitkomen. Toch eens gaan spelen met de ketel en kijken wat er uit komt.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Pazo Ik heb op "mijn" vorige adres de 50L boiler van een combiketel heel veel gas laten besparen door er een 65W verwarmings element op te plakken. Zelfs het totale gasverbruik stortte in. Uit die eco-warmwater.
En als de opwarming snel genoeg gaat kan de CV temperatuur lager. Gaat het te traag, dan kan je hem verhogen tot 50 boven de max van vloerverwarming. Meer is verspilling.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pazo schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:23:
Verder staat de tapwater functie in Eco-modus, dat wil zeggen dat deze 'leert' wanneer wij meestal warm water pakken, en dan zelf al gaat verwarmen. De andere functie is de continufunctie, dan houdt het tapwater dus altijd op temperatuur. Dat lijkt me niet de bedoeling. Dus laten staat op de Eco lijkt mij. Of uitzetten? Dat kan ook nog, maar dan duurt het langer voordat je warm water hebt.
Uitzetten en voor in de keuken een Quooker.

Als je gaat douchen maakt die 2 liter die je wegspoelt helemaal niks uit en voor warm water om iets af te spoelen is het wachten hoe dan ook al irritant en is het laten starten en stoppen van je ketel sowieso sneu qua rendement.

• Pazo
  • Nu online
@onetime De temperatuur staat nu ingesteld op 35 graden (was 55). Even de komende dagen kijken hoe dat gaat.

@kabeltjekabel Quooker gaat er voorlopig niet komen, maar ik zal het tapwater eens uitzetten en kijken hoe dat bevalt.

Al met al lijkt het er toch op, dat ik gewoon meer ben gaan verbruiken, en dat er eigenlijk niet veel geks aan de hand is. Het zou in ieder geval in maart weer drastisch naar beneden moeten gaan als ik naar het verleden kijk. Als de gemiddelde hoekwoning normaal op ca 1100-1200 m3 zit, zat ik met ca 800 al aardig laag.

[Voor 10% gewijzigd door Pazo op 29-01-2021 10:42]

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Ach, niemand heeft dat gemiddelde verbruik.

Je kunt nog eens kijken of er meer waterdamp uit de schoorsteen van je ketel komt. Hier hebben de buren bijvoorbeeld een ketel die niet condenseert tijdens tapwaterverwarming, dat verschil is goed te zien.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pazo Wat is h3et verschil met deze maanden in 2020 ?
Is de gasmeter wel aan je adres gekoppeld ?
(juiste EAN bij netbeheerder)

edit: denk ook aan de corona maatregels, waardoor je misschien vaker thuis bent, en meer stookuren hebt.

[Voor 28% gewijzigd door Hackus op 29-01-2021 15:56]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pazo
  • Nu online
@Hackus Hoe bedoel je met het verschil van deze maanden? Laatste 2 grafieken hierboven laten toch de verbruiken en verschillen zien van 2019 en 2020? Of wat zou je anders willen weten?

En of de gasmeter wel aan mijn adres is gekoppeld... ga natuurlijk uit van wel, maar is dat ergens online te controleren? Of moeten ik anders de netbeheerder even bellen.

En mbt corona / meer thuis; al meerdere keren gezegd, niet van toepassing.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pazo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:32:
@Hackus Hoe bedoel je met het verschil van deze maanden? Laatste 2 grafieken hierboven laten toch de verbruiken en verschillen zien van 2019 en 2020? Of wat zou je anders willen weten?

En of de gasmeter wel aan mijn adres is gekoppeld... ga natuurlijk uit van wel, maar is dat ergens online te controleren? Of moeten ik anders de netbeheerder even bellen.

En mbt corona / meer thuis; al meerdere keren gezegd, niet van toepassing.
Je kunt dat opvragen bij de netbeheerder, dat is de eigenaar van de meter.
Kijk en vergelijk met de maanden van nu, met zgn verdacht meer gebruik, en van vorigjaar. Dus niet gehele jaar. ( ik zie geen grafiek op mijn ipad, alleen roze vlek.
Als je dit in grafiek hebt vergeleken, is dat dus al beantwoord)

Ter controle, kun je visueel je geplaatste meter aflezen, per week/ maand)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee