Toon posts:

CV ketel valt steeds in antipendelprogramma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eagle1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-09-2022
Hallo mede tweakers,

Voor mijn probleem heb ik al heel wat fora afgestruind, zo ook hier het cv tuning gedeelte en andere topics met soortgelijke problemen, maar niet echt mijn situatie.
En aangezien ik regelmatig hier langs kom (en vaak afdwaal van waar ik mee bezig was) heb ik hier toch een account aangemaakt in de hoop hier wat verder te komen.

Dan hier het probleem:
Sinds enige tijd valt het me op dat mijn ketel regelmatig "pendelt".
Ik kan alleen de vinger er niet achter krijgen wat hiervan de oorzaak is omdat het ook niet altijd is.
Ik zal proberen de situatie zo goed mogelijk te schetsen:

Het hart van de installatie is een Remeha Avanta 35C met een iSense thermostaat.
Op de begane grond heb ik 9 groepen vloerverwarming voor ca. 85m² op de verdieping heb ik een badkamer met vloerverwarming ca. 7,5m² en 3 kamers met een radiator t22 (1198W).
Alle vloerverwarming is als hoofdverwarming gelegd.
De vloerverwarmingsverdeler is er één van Riho Climate Systems met een toerental geregelde pomp (AX 13-4 KLT) en Constant Flow drukgecompenseerde debietregelaars.
1 van de radiatoren op de verdieping dient als bypass, hier heb ik de thermostaatkraan verwijderd en staat dus vol open.

Deze verdeler is geplaatst na het uitbreiden van de woning met 4 verwarmingsgroepen ter vervanging van een Robot 8 groeps verdeler (gebruikt als 6 groeps met 2 voor uitbreiding).
Na deze verbouwing ontstond het “probleem” dat sommige ruimtes niet lekker mee kwamen of juist te warm werden.
Dus ben ik aan het knutselen gegaan, en heb ik zelf een thermostaat gebouwd die als uitgang de Digi ingang van de iSense stuurt.
Iedere ruimte heeft een eigen thermostaat die de Digi ingang sluit, hier heb ik een vertraging van 2 minuten ingesteld om de servo's op de verdeler de tijd te gunnen om te openen, de kleine schommelingen worden in de individuele thermostaten opgevangen.
Alle ruimtes hebben keurig de ingestelde temperaturen en het is heerlijk behaaglijk in huis.
Echter blijft tijdens een groot deel van de verwarmingscyclus de ketel in antipendelstand (5) gaan.
Nu is een beetje pendelen niet erg lijkt mij, maar elke keer als de ketel 5 à 10 minuten brandt schakelt hij weer 'uit'.

Wat ik reeds geprobeerd heb:
Het ketelvermogen naar beneden gesteld van 35 naar 10kW.
De temperatuur van het CV circuit op 60°.
Opwarmtijd langzaamst en afkoeltijd normaal
Verdeler vloerverwarming staat op 45° graden en de pomp draait hoog.
Pompschakelaar staat op 35°.

Hieronder nog een aantal foto's, ik hoop dat jullie me hier wat tips kunnen geven.

Hier de thermostaat

De aanvoerblak

Retourbalk

Aanvoer verdieping

Retour verdieping

Alle reacties

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:48

Exigence

dnkroz

Je hebt de hydraulische onbalans geprobeerd te maskeren door elke ruimte zijn eigen thermostaat te geven. Maar dat is gedeeltelijk symptoombestrijding.

Begin met alles waterzijdig in te regelen. Aanvoer en retour van de verdieping liggen akelig dicht bij elkaar. Grote kans dat dat (een) oorzaak is van het pendelen. Op de verdieping is of te veel doorstroming ("kortsluiting"), of geen afgifte meer (ruimtes op temperatuur).

Daarnaast is er een kans dat - door alle individuele thermostaten die delen van het verwarmingscircuit afsluiten - er gewoonweg te weinig afgiftecapaciteit overblijft. Als je minimumvermogen van de ketel bijvoorbeeld 5 kW is, maar de ruimtes die nog open staan slechts 3 kW afgiftecapaciteit hebben dan zal de ketel zeker gaan pendelen. Minimale pompsnelheid van de ketel verhogen kan dit effe t wat verminderen (afgiftecapaciteit stijgt).

Dus waterzijdig inregelen, en genoeg afgifte creëren.

[Voor 6% gewijzigd door Exigence op 27-01-2021 21:58]

• Eagle1982
Wat ik voornamelijk probeer te bereiken is dat er alleen op die plaatsen gestookt wordt waar dat nodig is, op het moment dat ik 1 thermostaat heb voor het hele systeem, dan hangt het hele systeem af van die ene input, waardoor sommige ruimtes te ver afkoelen of juist verwarmen wanneer dat niet wenselijk is.
De temperaturen zijn nu door het hele huis onder controle en goed te regelen.

De minimale afgifte die ik theoretisch zou hebben is dan die ene radiator boven en de kleinste groep bij elkaar opgeteld, of denk ik nu te simpel?
Dan zou het neerkomen op grofweg 1200W radiator + 750W vloerverwarming (bij ca. 100W/m² volgens onderstaande link)

Dat zou dan inderdaad wel een duidelijke verklaring zijn.

Ik ga nog eens kijken of ik de ketel nog verder terug kan stellen zonder gevolgen, over het algemeen zijn er niet meer dan 3 groepen tegelijkertijd die warmte vragen en met 100W/m² bij alles aan zit ik rond de 10kW)

https://warmtepomp-weetje...erverwarmingsbuis16mm.jpg

• Eagle1982
Exigence schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:57:

Begin met alles waterzijdig in te regelen. Aanvoer en retour van de verdieping liggen akelig dicht bij elkaar. Grote kans dat dat (een) oorzaak is van het pendelen. Op de verdieping is of te veel doorstroming ("kortsluiting"), of geen afgifte meer (ruimtes op temperatuur).

Dus waterzijdig inregelen, en genoeg afgifte creëren.
Waterzijdig inregelen op de vloerverwarming heb ik inderdaad al gedaan, dwz, bij volop stoken na verloop van tijd alle retouren redelijk op dezelfde temperatuur weten te krijgen.
De drukgecompenseerde debietregelaars zouden er nu voor moeten zorgen dat bij wegvallen of inkomen van groepen de inregeling gehandhaafd blijft, dit gaat ook goed, op kleine verschillen van ca. 1° na.

Het probleem zal inderdaad een te kleine afgifte zijn, de radiator op het kamertje wordt ca. 55° dus zal hij uit gaan op retour temperatuur, want op een gegeven moment neemt de vvw niet meer op dus gaat alles over de "bypass".

De ketel kan niet minder dan 10kW leveren.

Dan rest de vraag hoe ernstig het steeds in "antipendel" vallen is.

Tot zover in ieder geval bedankt voor het meedenken d:)b

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Ik zou hem wat langer instellen qua branderinschakelvertragingstijd. Stond bij mij std ook op 5min, nu op 30min. De ketel brand nog steeds kort maar hopelijk wat minder slijtage op de ionisatiepen e.d. Langer branden kan wel natuurlijk maar dit gaat wel forse temperatuurswisselingen geven dus oncomfortabel.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:10
Je zou je regeling ook nog kunnen uitbreiden zodat er altijd minimaal x zones opengaan om zo het vermogen weg te kunnen werken. Dan zet je bv tijdelijk de koudste zones ook open; daar kan het dan tijdelijk wat 'te warm' worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee